[testcase] Brand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 08:57

Dakoina

Newbie archer

Topicstarter
2uur geleden werd ik wakker en zag uit het raam een grote donkere wolk en vlammen in de verte. Tijd om wakker te worden en wat foto's te gaan nemen :)

Men heeft zelfs de civiele bescherming - naast tal van andere helpende gemeenten - ingezet. Er waren veel moeilijkheden met waterbevoorrading. En naar het schijnt zou het om een stock gaan van oude vodden en kleding.

Ze zijn getrokken met een Nikon D80, en de standaard 18 - 135 mm kit lens.

1. Brandweerman riskeert z'n leven:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2347.jpg
Dit vind ik zelf een geweldige foto

2. De donkere wolken ver zichtbaar
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2364.jpg

3. Bizar zon-rook effect
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2370.jpg

Ben een amateur, dus, laat die commentaar maar komen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dakoina op 25-08-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb het idee dat de spanning die jij op dat moment voelde niet echt goed tot uitdrukking komt in je foto's.

#1: Tsja, onderwerp plompverloren in het midden. Al vaak gezegd, maar dat is dus meestal niet de meest geschikte compositie. Wellicht interessanter geweest als er wat minder saaie rook op stond, maar bijvoorbeeld wat meer richting rechts, wat er geblust wordt ofzo. Wat vlammen zouden de foto bijvoorbeeld een stuk meer doen knallen in plaats van het grauwe geheel dat er nu staat.

#2: Weinig bijzonder. Ja een spectaculaire rookkolom, maar qua foto doet het me niks. Meer contrast had geen kwaad gekund om het allemaal wat dreigender over te laten komen.

#3: Inderdaad een apart effect, maar daar blijft het ook weer bij. Je maakt een foto van iets moois, maar daarmee is het nog geen mooie foto. De takken linksonder voegen niks toe en leiden juist af. Verder staat het onderwerp ook weer aardig centraal in het plaatje en het feit dat er totaal geen detail in het donkere gedeelte van de rook zit helpt ook niet mee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Vind het bij 1 wel weer mooi hoe de arm van de hoogwerker uit de rook tevoorschijn komt.
Je bent overigens vergeten om een naam aan je testcase te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina

Dakoina

Newbie archer

Topicstarter
_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 11:21:
Vind het bij 1 wel weer mooi hoe de arm van de hoogwerker uit de rook tevoorschijn komt.
Je bent overigens vergeten om een naam aan je testcase te geven..
Ik was een beetje te rap met klikken, vriendin zat achter mijn gat aan om de kuis hier te doen...
Ik heb het idee dat de spanning die jij op dat moment voelde niet echt goed tot uitdrukking komt in je foto's.
Daar heb je misschien toch wel gelijk in, ik was een beetje te gehaast :/ had ik meer tijd gehad kon ik wat beter op de details letten.
#1: ... Wat vlammen zouden de foto bijvoorbeeld een stuk meer doen knallen in plaats van het grauwe geheel dat er nu staat.
De grootste vlammenzee had ik net gemist, maar ik vind de verschillende soorten rook in het plaatje wel passen.
#2: Weinig bijzonder. Ja een spectaculaire rookkolom, maar qua foto doet het me niks. Meer contrast had geen kwaad gekund om het allemaal wat dreigender over te laten komen.
Kan ik eens proberen
#3: Inderdaad een apart effect, maar daar blijft het ook weer bij. Je maakt een foto van iets moois, maar daarmee is het nog geen mooie foto. De takken linksonder voegen niks toe en leiden juist af. Verder staat het onderwerp ook weer aardig centraal in het plaatje en het feit dat er totaal geen detail in het donkere gedeelte van de rook zit helpt ook niet mee.
Bedankt voor je mening / kritiek

[ Voor 60% gewijzigd door Dakoina op 25-08-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor wat betreft commentaar op #2 en #3 eens met Orion.

#1 vind ik eigenlijk wel behoorlijk geslaagd. Onderwerp in het midden is misschien jammer, maar er zitten wel een paar fijne diagonalen in de plaat. Iets meer ruimte rechts was wellicht wel fijn geweest, zodat je meer ziet waar het water heen gaat, of dat je misschien de straal water ziet verdwijnen in de rook, net zoals de ladder verdwijnt in het rook. Dat laatste is echt een heel mooi effect.
Ik mis de vlammen eigenlijk niet, deze plaat mag van mij best grauw zijn. Wel is het wellicht interessant om wat te experimenteren met de nabewerking, misschien dat spelen met b&w, contrast en/of ruis de plaat wat dramatischer kan maken. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

Zoefff

❤ 

Je moet je testcase natuurlijk wel een naam geven :P

Ik heb het nu gedaan, als je hem graag een andere naam wilt geven dan kan je dat aangeven per TR :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina

Dakoina

Newbie archer

Topicstarter
Zoefff schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 11:33:
Je moet je testcase natuurlijk wel een naam geven :P

Ik heb het nu gedaan, als je hem graag een andere naam wilt geven dan kan je dat aangeven per TR :)
Bedankt, meer hoeft het niet te zijn :)

3 bis: Is deze crop dan beter?
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2370_anders.jpg

4: Ik veronderstel dat men liever de brandweerman meer naar links had...
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2349.jpg

4 bis:
... en dan met liefst een doel: de vlammenzee:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/u913746/images/brand/DSC_2349-reworked.jpg
(snel herwerkte foto in ps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:58
3bis en 4bis vind ik al wel geslaagder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
1 vind ik een stuk beter dan 4, maar 4bis is ook wel erg mooi. Daar heb je echter weer niet die arm die in de rook verdwijnt wat ik erg mooi vind aan 1. Plaats de hele foto eens?

3bis vind ik veel geslaagder dan 3. Die 'trillingen' in het licht, prachtig. Jammer dat de zon verticaal nét wat uit het midden staat. Haal 'm of helemaal uit het midden of zet hem er (ongeveer) precies op.

Foto 2 is wel erg saai, laat die maar zitten wat mij betreft :).

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 11:37

Sharky

Skamn Dippy!

1 moet je niet croppen, misschien een heel klein beetje van de boven- en onderkant maar verder afblijven qua cropacties. Is een perfecte foto imho. De rest is een stuk minder spannend maar 1 doet het voor mij.

This too shall pass

Pagina: 1