Toon posts:

[Intel moederborden?]Tikkende fans.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey!
Ik heb al een tijdje het Intel moederbord 965LT. Ik ben hier heel tevreden over. Het enige wat ik raar vond is dat 1 van de fan's zeg maar tikt (80mm fan). Ik dacht dat de fan niet helemaal goed meer was. Een andere fan op het zelfde mobo deed het namelijk wel goed.
Dus toen wij hadden besloten om een Media Center te bouwen heb ik nog een Intel bord gekocht. De 965SS (miniATX). Deze heb ik in de Silverstone LC-11 kast gezet. In deze kast zitten 2 80mm fans. 1 sluit je direct aan op zo'n 4 pollige stekker. De andere op het Mobo. Tot mijn verbazing tikt deze fan ook. Het is niet echt een harde tik ofzo. Je moet het vergelijken met een brommertje of zo'n klein buitenboord motortje dat in z'n neutraal staat. Dat ritme dus. Het is niet heel hard maar het stort toch wel. Zeker bij het Media Center waar de rest van de fans zeer stil zijn.

Nou vroeg ik me dus af of dit iets is wat aan Intel Mobo's ligt. Of dat ik gewoon stomme pech heb en 2 fans heb die niet helemaal 100% zijn.
Voor de duidelijkheid gaat het dus alleen om 80mm fans (ik heb geen 120mm fans op mijn mobo's). Ik heb in de bios gezocht of ik daar iets kon aanpassen aan bijv. RPM. Ik dacht dat ze mischien te traag liepen ofzo.
Verder heb ik op google en got gezocht maar ik zou ook niet echt weten hoe ik hier op moet zoeken en heb dus ook geen duidelijk antwoord gevonden.

In de eerst genoemde PC zit een 480watt voeding en in de Mediacenter een 300watt. Ik heb nog niet gemerkt dat het systeem onstabiel is of iets dergelijks.

Zou iemand mij kunnen helpen? En zijn er mensen die ook een Intel moederbord hebben en die zeggen dat zij dit ook of juist niet mee (hebben) gemaakt?

Groetjes!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Ik heb een bad axe II en deze is perfect. Met arctic 12mm fans.

[ Voor 38% gewijzigd door fckgw op 25-08-2007 11:32 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Hangt van de fan af: het moederbord gebruikt PWM om de snelheid aan te passen (met een techniek die in de BIOS vaak Silent Fan, Q-Fan of iets dergelijks wordt genoemd), wat inhoud dat het pulsen van 12V stuurt, steeds minder per seconde wanneer de snelheid omlaag moet. Je kunt 3 dingen doen:
1. andere fan kopen, sommige hebben er geen last van.
2. Silent Fan/Q-Fan uitzetten.
3. Kan niet altijd: in de BIOS PWM veranderen naar Voltage. 4-pins fan headers hebben nog wel eens die mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, sorry voor de late reactie :P
Op het moment is er nog niets opgelost. Ik heb gezocht in de Bios en daar is een menu dat FAN Control heet. Ik heb hier al rond gekeken maar het enige dat ik kan instellen is:
De reactie van de Intel Cooler (slow, normal, aggresive)
Nog iets wat de reactie van de Intel Cooler instelt maar dan via de omgeving (slow, normal, aggresive)
En FAN Detection. Hier kan ik Always doen (dan kijkt hij altijd of er nieuwe fans zijn maar kan er meer herrie zijn aan het begin, wat niet zo is btw)
Never en At startup.
Verder kan ik dus niets instellen.
De fans doen het wel goed als ik ze aansluit op een adapter naar de 4 pins voedingskabel.
Ik snap ook echt niet wat het is en het lijkt wel of ze te weinig stroom krijgen ofzo. Ze nu 1000-1200 rpm.
Ik dus 2 fans in mijn vaste PC zitten die aangesloten zijn op een Intel moederbord.
En 1 fan zit in de Media Center PC ook aangesloten op een Intel moederbord. En alle drie maken ze een irritant tikkend geluid :S

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
De fans tikken dus alleen als je ze op het intel moederbord aansluit?
Als dat zo is kan je dit gebruiken zodat ze niet op het moederbord aangesloten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat ga ik ook doen. Maar toch raar dat je op 2 moederborden van de zelfde producent niet gewoon fans kunt aansluiten zonder dat ze een raar geluid maken.
Pagina: 1