OEM / Retail bij een externe HD

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo iedereen,

Sorry voor de wat vage topictitel, kon niks beters bedenken. Ik heb een tijdje terug bij een zaak een externe 500GB Lacie harddisk gekocht.

Nu is dit ding er na 3 maanden al mee opgehouden. Het lichtje gaat niet meer aan als ik de stroom erop zet, de drive spint niet meer op etc.

Dus ik denk; elektronica kapot. Nu heb ik bij toeval een case gekregen van iemand, waar ook ooit een IDE schijf inzat (een Maxtor). Dus ik mijn Lacie opengebroken (ik wou perse mijn data terug), en haal mijn schijf eruit. Een 500GB Hitachi Deskstar.

Dus ik bouw vol verwachting de Hitachi in de nieuwe case, zet het ding aan, het lampje gaat branden, en..... Niks :(

Drive spint niet op, doet niets. Dus heb ik de schijf in een PC gehangen (voor de zekerheid een die weg mag) en... niks. Alleen op voeding, niks.

Oftewel; de schijf is "gewoon" doorgebrand. De data is verloren ;(

Nou ja, niet het einde van de wereld, Hitachi geeft uit mijn hoofd 3 jaar garantie op schijven, maar zelfs al was dit 1 jaar, er staat op de schijf "Oct 2006", dus lijkt me duidelijk dat ik sowieso nog binnen de garantiePERIODE zit.

Probleem is natuurlijk dat dit in een Lacie casing zat. Die casing heb ik opengemaakt, dus daar hoef ik ook niets van te verwachten.

Kan ik op 1 of andere manier toch garantie claimen? Bij mijn winkel, bij Lacie, of bij Hitachi? Even voor de duidelijkheid; het is niet mijn bedoeling illegaal garantie te claimen (ik wil niet weten hoe ik mijn dingen kan verbergen o.i.d.), ik wil alleen weten of ik 1 van deze 3 leveranciers hierop kan aanspreken.

Mocht dit niet het geval zijn; is er een manier om toch mijn data te recoveren? Dan kan ik natuurlijk ook de schijf zelf openbreken, ik heb alleen geen elektronica van de schijf zelf liggen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Als je de casing dichtschroeft, is dan te zien dat ie open is geweest? Garantie claimen op een oem-schijf? Denk het niet, als het inderdaad er een is.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2007 02:43 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De volgorde is dan ook verkeerd: eerst contact met de winkel/leverancier opnemen voor je ermee aan het klooien gaat? Bij de meeste apparatuur staat dat je garantie verloopt als je het apparaat zonder toestemming openmaakt, dus ik ben bang dat je pech hebt.

offtopic:
Is dat de enige plek waar je je data opslaat? Je kunt beter aan een backup-policy voor de toekomst gaan werken. Succes :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rainmaker
Dit was o.a. mijn backup schijf :)

Er staat ook nog een gig of 300 aan andere zooi op, maar dat is niet levensbedreigend, maar gewoon vervelend om te verliezen.

Mijn belangrijkste bestanden zijn op 3 plaatsen opgeslagen, waaronder een gmail adres. Ik zeg al; 't is geen ramp dat ik de data kwijt ben, maar erg vervelend.

En inderdaad, ik had eerst naar de winkelier gemoeten. Mijn winkelier ken ik ondertussen alleen een beetje, die gooit dat ding in een bak en geeft me een nieuwe zonder ook maar een poging wagen om data te recoveren of de schijf weer aan de praat te krijgen. Ik heb het gekocht bij een van die computerwinkels waar ze niet zo gek veel van computers lijken te weten.

Het openmaken van de schijf was ook een bewuste keuze; schijven kosten tegenwoordig 60 euro, mijn data is me meer waard. 't Is dan alleen erg frustrerend als je erachter komt dat ook het uitbouwen van je schijf niet helpt. Dan heb je opeens spijt van deze bewuste keuze :(

En die case krijg ik niet meer dicht zonder braaksporen; er zitten 2 lipjes in die ik heb moeten verbuigen. Ik denk dat ik het nog wel zo in elkaar kan flansen dat het aan de buitenkant lijkt alsof er niks mee gedaan is, maar dat doe ik liever niet. Ik zoek een officiele weg (Lacie; jullie controller heeft mijn schijf laten doorfikken? Zou dat werken?)

Wie weet er een manier om de schijf weer te laten draaien, behalve de platters eruit trekken? Is er een manier om het printplaatje uit de schijf te halen zonder bij het "gevoelige" deel van de schijf te komen?

• Rainmaker
Iemand nog ideeen of ervaring met het openmaken van een dergelijke schijf?

Het gaat om een Hitachi Deskstar model HDS725050KLAT80 IDE schijf.

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 21:20
Als de schijf niet opspint, is neem ik aan de electronica alleen defect.
Koop een zelfde schijf, moet te doen zijn als deze nog maar paar maanden oud is (of ja 10 maanden), en zet de electronica over. Redelijke kans dat je je data weer terug hebt.
Maar of je data het geld van een nieuwe schijf waard is, dat zul je zelf moeten bepalen.

Verwijderd

Bij mij was mijn western digital essential book stuk.
In linux bleek toen dat de usbcontroller al zeker fouten gaf,
ik heb toen ook de schijf uit de behuizing gehaald.
Er waren wel problemen met de schijf zelf, maar toch zijn bijna alle gegevens gered.
De schijf is nu wel helemaal stuk. Wat bleek, toen ik de schijf in gaf op de site van western digital dat deze herkend werd als een losse schijf (en dus niet als een schijf in een behuizing), dus nu is deze zonder de behuizing op garantie binnen. Misschien werkt dat ook voor u?

-edit-

Hier kan je dat doen:
http://www.hitachigst.com...0a3050a7760062f6aac4f0a0/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 13:42 ]

• Rainmaker
Dank voor de suggesties. Ik had m al laten controleren op de site van Hitachi, die zegt "Contact your OEM manufacturer", dus helaas staat de mijne wel als schijf in behuizing bekend.

Ik heb alleen geen ervaring met het openmaken van schijven, vandaar mijn vraag; is er een manier om de elektronica eruit te halen zonder al te dicht bij de platters te moeten komen met je vingers? Ik ben namelijk heel bang dat het hiermee echt game over is.

Dit is mijn schijf pricewatch: Hitachi Deskstar T7K500, 500GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

Toch prijziger dan dat ik in eerste instantie had gedacht...

Zou de elektronica uit een 80Gb schijf ook werken? Of is de grootte van de schijf nou net 1 van de dingen die de elektronica bijhoudt?

[ Voor 8% gewijzigd door Rainmaker op 31-08-2007 13:18 ]

Pagina: 1