Je wilt terug naar xp, maar je kan niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-03 19:42
Ik kocht enkele dagen geleden de volgende laptop: Toshiba SatA200-1G2

http://www.vandenborre.be...aOqqaQitbbe9nS6qaM2doO.tm

Aardig dingetje, gaat lekker snel enzo. Maar toch vond ik vista toch niet alles met overdreven veel meldingen, problemen met sommige games(trackmania), sommige programma's(hdtune), soms muziek die vertraagt enzo waarvan ik wist dat het aan vista lag. Ok dacht ik, ff xp installeren maar. Ik xp installeren en op de toshiba site zoeken naar drivers. Ok ik had ze gevonden voor xp en vista. Behalve video, geluid en wifi: die vond ik niet en dat zijn toch wel redelijk belangrijke drivers. Hierdoor kan ik dus niet terug naar xp en dat vind ik toch je reinste afperserij. Dit is weer een truc om vista op te dringen, terwijl vista nog echt niet stabiel, veilig en snel is zoals xp en je kan gewoon niet terug. Zijn er nog meer mensen met dit probleem? Misschien zijn er oplossingen? Ik hoor het graag want dit vind ik echt niet kunnen.

http://specs.tweak.to/16567

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een echte tweaker is imho toch wel in staat te zoeken naar de drivers op sites buiten die van de fabrikant. Een OEM zal niet snel drivers op hun site gooien voor een OS dat ze niet supporten op zo'n machine. Staan ze er wel dan heb je geluk, zo niet dan moet je gewoon even kijken bij de chipfabrikant. En het lijkt me sterk dat je daar helemaal niets vind.

Om het te zien als een complottheorie klinkt bij een beetje paranoide om eerlijk te zijn :)

Verwijderd

Misschien is jouw laptop vista-made, dus gemaakt voor vista.

Ik heb zelf een laptop waar xp op staat, maar waar er een hele backup van xp op staat als recovery. Wil ik dus een andere OS erop zetten, dan gaat dat moeilijk want dan moet dat verwijderd worden en dat weigert hij. Gemaakt voor XP dus. (overigens niet zelf uitgeprobeerd om het te verwijderen, maar het lukt volgens mij ook niet).

• Dre4life
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05-2024
video :http://www.laptopvideo2go.com/ Hier kan je de nieuwste drivers vinden voor go kaarten van nvidia.
sound: http://support.toshiba-tr.../sound-20070821163751.zip gevonden via toshiba site
wifi: http://nl.computers.toshi...ivers_bios.jsp?service=NL Deze mag je zelf even opzoeken. weet niet of je intel hebt of de andere

Daarmee moet t wel lukken lijkt mij

[ Voor 35% gewijzigd door Dre4life op 24-08-2007 23:59 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:54:

Ik heb zelf een laptop waar xp op staat, maar waar er een hele backup van xp op staat als recovery. Wil ik dus een andere OS erop zetten, dan gaat dat moeilijk want dan moet dat verwijderd worden en dat weigert hij. Gemaakt voor XP dus. (overigens niet zelf uitgeprobeerd om het te verwijderen, maar het lukt volgens mij ook niet).
Sorry dat ik het zeg, maar dit is redelijke onzin. Waarom zou ik de zooi niet van de hdd kunnen afgooien. Zerofill tooltje erover en hij is leeg. Opnieuw partitioneren en ik zet er zo ubuntu op oid. Gemaakt voor XP wil niet meer zeggen dan dat de hardware 100% zeker werkt met windows XP en dat alle drivers ervoor beschikbaar zijn.
Een ander OS erop gooien moet dus prima kunnen.

Verwijderd

Ja, maar ik bedoel dat alles naar XP is gezet, dus als jij er iets op wilt zetten dan is dat wel mogelijk uiteindelijk, maar dan weet ik nog niet of het allemaal stabiel gaat werken.

• skelleniels

Daar had ik ook problemen mee, ik heb die partitie niet verwijderd want anders kon ik niet terug(ook recoverydiscs)

edit: @ terw_dan als je dan later toch terugwilt naar vista, maar je hebt je schijf leeggehaald en je zit met oem dan zal dit moeilijk gaan vrees ik. Dan ben je al bijna verplicht om een dvd van vista te kopen want je bent niets meer met die recoverydiscs.

@dre4life: die wifi drivers had ik ook al gevonden. Ik installeerde ze, startte opnieuw op en ik had nog steeds geen wifi. Ik heb ze allemaal geprobeerd. De sounddrivers werkten ook niet naar behoren. En ja chipsetdrivers enzo had ik allemaal al geinstalleerd.

[ Voor 29% gewijzigd door skelleniels op 25-08-2007 00:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:58:
Ja, maar ik bedoel dat alles naar XP is gezet, dus als jij er iets op wilt zetten dan is dat wel mogelijk uiteindelijk, maar dan weet ik nog niet of het allemaal stabiel gaat werken.
Nee, niet alles is naar XP gezet, je hardware is er echt niet op aangepast. De fabrikant heeft gewoon een platform gepakt dat 100% XP compatible is.

Als je een ander OS stabiel wil laten werken is het een kwestie van drivers zoeken, zijn die allemaal beschikbaar (stabiele versies wel te verstaan) dan zul je zonder al teveel gezeik een ander OS erop moeten kunnen zetten.
edit: @ terw_dan als je dan later toch terugwilt naar vista, maar je hebt je schijf leeggehaald en je zit met oem dan zal dit moeilijk gaan vrees ik. Dan ben je al bijna verplicht om een dvd van vista te kopen want je bent niets meer met die recoverydiscs.
vaak kun je ook gewoon recovery disks branden en als dat niet gaat zijn er zat tools om images te maken. Iemand die een ander OS op z'n bak wil gooien zonde rdat met een recovery ding dat te doen is ook vast in staat een image te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door TERW_DAN op 25-08-2007 00:03 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:58:
Alles naar XP is gezet? Het is gewoon hardware, wat je er verder mee doet moet toch niet uitmaken. Het is alleen uit een overeenkomst met MS geregeld dat je een standaard OS hebt op een hardware machine. Iets anders kan er dan gewoon op hoor. Alleen moet je het zelf instaleren.... ?
skelleniels schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:59:
[...]
Waarom zou je je recovery niet terug kunnen zetten als je wat anders geinstalleert hebt gehad?

[ Voor 29% gewijzigd door disjfa op 25-08-2007 00:03 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

disjfa schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:02:
[...]

Alles naar XP is gezet? Het is gewoon hardware, wat je er verder mee doet moet toch niet uitmaken. Het is alleen uit een overeenkomst met MS geregeld dat je een standaard OS hebt op een hardware machine. Iets anders kan er dan gewoon op hoor. Alleen moet je het zelf instaleren.... ?

[...]

Waarom zou je je recovery niet terug kunnen zetten als je wat anders geinstalleert hebt gehad?
omdat sommige fabrikanten zo "etterig" zijn om een deel van de recoveryschijfjes op een verborgen(!) partitie te zetten, is die partitie weg, worden de recoveryschijfjes onbruikbaar.

@ hieronder: bij acer laptops heb je wel degelijk de recoverypartitie nodig...

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 25-08-2007 00:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-03 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt een OEM Vista licentie, dus ook een cd, toch?
Ik geloof echt niet in die crap met recovery-partities. Volgens mij moet het prima mogelijk zijn zonder. Even partition magic ervover en dan een clean install van alleen OS. Vergeet niet dat bijna alle componenten van je laptop van 3rd party leveranciers komen. Je gpu? NVidia, je Wifi? Intell
Daar zijn echt wel drivers voor te vinden.

• disjfa

disjfa

be

bartgrefte schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:07:
[...]
omdat sommige fabrikanten zo "etterig" zijn om een deel van de recoveryschijfjes op een verborgen(!) partitie te zetten, is die partitie weg, worden de recoveryschijfjes onbruikbaar.
Dan haal je die partities niet weg 8)7

Verder heb je daarnaast sowiso een licensiecode voor je vista op de laptop, dus dan moet het alsnog kunnen.

disjfa.nl

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-03 23:55

odan

The dark side is within all!

bartgrefte schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:07:
[...]
@ hieronder: bij acer laptops heb je wel degelijk de recoverypartitie nodig...
das heel mooi van acer had ik ook. en ze hadden geen recovery cd's meegeleverd. maar die kon ik krijgen voor een x aantal euro's. dus ik heb gewoon de goede versie van xp opgezocht en met mijn licentiekey geinstalled. misschien niet 100% legaal maar als ik een laptop koop met een x aantal gig dan wil ik die ook volledig kunnen gebruiken.
disjfa schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:11:
[...]

dus jij hebt liever tussen de 5 en 10 gig van je schijf onbruikbaar?

[ Voor 17% gewijzigd door odan op 25-08-2007 00:15 ]

Pulse mee voor GoT!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
recoverycdtjes zijn voor kleien foutjes waardoor je je oorspronkelijke os niet meer (zo goed) functioneert. vanzelfsprekend werken die dingen nie goed als je dan gewoon alle partities weghaalt. en ja, dat kan gewoon, heb ik ook gedaan, niks mis mee.

heb nu 1/3 xp, 1/3 shared partitie, 1/3 linux .. grub bootloader, klaar.

en als je dan een recoverycdtje wilt, dan maak je die toch van je nieuwe setup ? effe ghosten, klaar.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-03 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volledig legaal, want je hebt voor het gebruik van je OS op die machine betaald. Normaalgesproken krijg je bij aanschaf van een OEM lcentie gewoon je c meegeleverd. Je key is je eigendomsbewijs.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

disjfa schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:11:
[...]

Verder heb je daarnaast sowiso een licensiecode voor je vista op de laptop, dus dan moet het alsnog kunnen.
dan moet je bij het installeren van ander os, bijv. linux, héél goed opletten dat die partitie blijft staan. Ik zou zelf namelijk zelf bij installeren linux (of welk ander os dan ook) gewoon op "gehele hd gebruiken" klikken en linux de rest, paritionering), zelf laten uitzoeken.... Dáág recoverypartitie :w , daar zie ik mezelf wel voor aan :X

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 25-08-2007 00:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• disjfa

disjfa

be

odan schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:14:
[...]
dus jij hebt liever tussen de 5 en 10 gig van je schijf onbruikbaar?
Als hij vista erop laat staan en de recovery wilt behouden heb je dat ook al.... En het is handig voor gemakkelijke instalatie van de laptop. Dus ja dan is dat geen probleem neem ik aan. Daarom staan die erop toch :)
bartgrefte schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:17:
[...]

dan moet je bij het installeren van ander os, bijv. linux, héél goed opletten dat die partitie blijft staan. Ik zou zelf namelijk zelf bij installeren linux gewoon op "gehele hd gebruiken" klikken en linux de rest laten uitzoeken.... Dáág recoverypartitie :w , daar zie ik mezelf wel voor aan :X
Je moet sowiso weten wat je aan het doen ben als je een pc gaat instaleren toch 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door disjfa op 25-08-2007 00:19 ]

disjfa.nl

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat is natuurlijk alleen maar marketing geblaat, om jou over te halen de laptop aan te schaffen.
Je kan op praktisch elke PC / laptop Windows installeren.
Zelfs Windows 1.0 als je wilt, gaat wel lekker snel trouwens :+
Ik heb bij mij de hidden partitie gewoon weg kunnen smijten, was geen enkel probleem... :)
Herinstalleren kan ik altijd nog middels de meegeleverde CD's... ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jah, maar mijn gewoonte is gewoon op gehele hd gebruiken klikken en os zelf het partitioneren laten doen. Ookal staat er een recovery partitie, al ben ik dat nog niet tegengekomen hier
Máár gelukkig heb ik niks met recovery partities te maken. Toshiba _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 25-08-2007 00:21 ]

Oscar Wilde

• skelleniels
Tja ik zit dus wel met recovery partitie en zonder die partitie kan ik niet terug. Maar hier gaat het niet echt om, het gaat meer om het feit dat voor sommige apparaten gewoon geen xpdrivers meer gemaakt worden...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

skelleniels schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:58:
Maar hier gaat het niet echt om, het gaat meer om het feit dat voor sommige apparaten gewoon geen xpdrivers meer gemaakt worden...
Mja, dat kan je natuurlijk ook uitzoeken vóórdat je je PC/laptop aanschaft :)

Bijna overal is een uitgebreide specificatie van te krijgen zodat jij kan uitzoeken of er ook voor andere besturingssystemen drivers te vinden zijn.

Om dat dan afperserij te noemen vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

skelleniels schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:58:
Tja ik zit dus wel met recovery partitie en zonder die partitie kan ik niet terug. Maar hier gaat het niet echt om, het gaat meer om het feit dat voor sommige apparaten gewoon geen xpdrivers meer gemaakt worden...
Tja, wat ik al zei, je kunt kijken naar drivers van de chipsfabrikant, vaak lukt het daar nog wel mee (zeker dingen als video en netwerk wordt doorgaans breed ondersteund).
En verder is het natuurlijk zo dat niet voor alles de hardware altijd ondersteund blijft. Win98 op een moderne notebook draaien gaat ook niet werken, maar ik kan me niet voorstellen dat je het niet voor elkaar krijgt om er XP op te zetten.

• skelleniels
alt-92 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:37:
[...]

Mja, dat kan je natuurlijk ook uitzoeken vóórdat je je PC/laptop aanschaft :)

Bijna overal is een uitgebreide specificatie van te krijgen zodat jij kan uitzoeken of er ook voor andere besturingssystemen drivers te vinden zijn.

Om dat dan afperserij te noemen vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd :)
Ik had gezocht, ze stonden erop, maar de wifi -en geluidsdrivers werkten niet :)

Pagina: 1