Kijkuit met AVG!

Pagina: 1
Acties:
  • 7.537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119722

Topicstarter
Op dit moment is er een probleem met AVG waardoor het mogelijk is dat je een lege desktop hebt, of in het welkomstscherm blijft hangen. Op verschillende fora's zijn al oplossingen aangedragen o.a door mezelf omdat het bij mij mis ging op maar liefst drie PC's.

Zie hier hier en hier

De berichten op die forá zijn allemaal van vandaag nadat AVG geupdate was.

Behalve beschrijving van het probleem staan daar dus op de oplossingen. Iniedergeval is het raadzaam om AVG te deinstalleren en een andere virusscanner te installeren totdat er een oplossing door Grisoft aangedragen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Voor diegenen die niet gelijk AVG willen weggooien: klik hier. Grisoft geeft namelijk ook zelf aan wat te doen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Alle antiviri's deïnstalleren. Deze is vaak compleet uitschakelbaar via de veilige modus via het sterretje op F8.

[ Voor 237% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 20-05-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heel erg bedankt voor de waarschuwing, en de oplossing, want ik had het vanmorgen ook aan mijn been.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Hmm, dit pakt neem ik aan alleen XP aan? Draai hier op 2 pc's vista en AVG free, nog geen rare virus meldingen gehad. Wel eventjes opletten voor het geval dat, mooi dat het bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sick Nick schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:14:
Hmm, dit pakt neem ik aan alleen XP aan? Draai hier op 2 pc's vista en AVG free, nog geen rare virus meldingen gehad. Wel eventjes opletten voor het geval dat, mooi dat het bekend is.
Volgens FAQ nummer 545 op de Grisoft site doet het probleem zich alleen voor met v7.0, en die werkt niet op Vista voor zover ik weet (heb je v7.5 voor nodig).
There may be a problem with some of the AVG Control Center components after the last AVG update. This problem appears only when a very old program (AVG 7.0) version is updated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 20:09
Versie 7.0 proberen ze al sinds eind 2006 weg te krijgen door 7.5 te promoten. Zullen er nog echt veel mensen zijn die de oude hebben staan dan ? Ik ken ze niet meer namelijk.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat een installatie met AVG niet meer wilde doorstarten. Even in veilige modus en AVG uitzetten of de-installeren was voldoende om daarna weer een verse install te doen.

Het aantal problemen met AVG die ik gehad heb in de afgelopen 3 jaar is overigens beperkt tot die ene keer. Bezitters van bepaalde andere scanners zijn niet zo gelukkig heb ik gemerkt ...

Yamaha FZ1 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

job

Iva_Bigone schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:24:
[...]

Volgens FAQ nummer 545 op de Grisoft site doet het probleem zich alleen voor met v7.0, en die werkt niet op Vista voor zover ik weet (heb je v7.5 voor nodig).
Ik weet wel zeker dat het probleem in de 1e link in de topicstart ook voorkomt met versie 7.5.
Ik was gister voor een vriend van me z'n pc opnieuw aan het installeren.
Zodra avg erop stond (nieuwste versie van de website) en geupdate was hielp avg vakkundig in 5 minuten de versie installatie omzeep.
Jammer dat ik toen opnieuw moest beginnen en 1.5 uur kwijt was. (ik had geen internet om de oplossing te zoeken).
Heb er voorlopig maar anti vir opgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 25-08-2007 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ooyevaar schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:39:
Versie 7.0 proberen ze al sinds eind 2006 weg te krijgen door 7.5 te promoten. Zullen er nog echt veel mensen zijn die de oude hebben staan dan ? Ik ken ze niet meer namelijk.
Ik had de laatste versie. En ik zal daarin niet de enige zijn. Daarbij wordt bij het updaten de virus database alsook het programma geupdate wanneer voor die laatste een update beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik had ook de laatste versie, v7.5, niet de v7, en ik had het probleem ook. (zie post hier wat boven)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Schijnbaar gebeurt dit alleen als je deze bestanden in de quarantaine laat zetten (of ze laat verwijderen), zie je ze dus langskomen, doe er niets mee, dan gebeurt er ook niets.

Dit schijnt de oplossing te zijn volgens online fora:
Gekopieerd van forum.gamer.nl waar ik dit gepost heb, oplossing gevonden:

[waarschuwing] AVG users[update]

--------------------------------------------------------------------------------

Beste allen,

voor iedereen die AVG heeft:

AVG heeft een foutieve update uitgegeven die onterecht wininet.dll aangeeft als geinfecteerd.

Het is nog niet allemaal duidelijk, maar andere virusscanners pakken het bestand niet als geinfecteerd op.

Wanneer je de foutmelding hebt gehad, en move to vault hebt geklikt, krijg je ontzettend veel gezeik als je reboot: Je scherm blijft in het welkomsbericht staan. Als je dan alt-cntrl-del. druk krijg je alleen een achtergrond+tekenbeheer.

Mocht je nog niet gereboot hebben, doe dat dit: plaats het bestand terug uit de vault naar originele positie: system32 map in windows.
Deinstalleer AVG en wacht tot er een update van AVG uit is gekomen, of installeer een andere virusscanner naar keuze.

Als ik de oplossing heb voor mensen die al wel reboot hebben na het verwijderen van wininet.dll naar de vault(of geheel, zoals ik) dan post ik dat hier.

mvg
Morres

*************UPDATE***********

Voor de mensen die wininet.dll al wel compleet verwijderd hebben heb de oplossing, dit vereist wel een usb-stick of een netwerk met een andere pc +internet

Zet wininet.dll op een usbstick of deel het bestand op een 2e pc op het netwerk(kopieer het wininet.dll bestand naar een map die je deelt) en hernoem het naar wininet.temp

1 Start windows op(log in indien nodig)
2 je scherm blijft nu in het welkomsscherm staan, druk alt-contrl-del. in.
3 Open in je taskmanager 'Bestand' ->uitvoeren nieuwe taak->bladeren. Of probeer de Explorer te starten
4 navigeer naar je usb-stick of je gedeelde map op je 2e pc, klik het bestand eenmaal aan en druk op cntrl-C
5 navigeer naar c:/windows/system32 en druk op cntrl-V
6 hernoem het bestand naar wininet.dll
7 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start setup.exe
8 deinstaleer AVG
9 start opnieuw op, en als het goed is werkt het.

Voor de mensen die wininet.dll in de virusvault hebben staan:

1 Start windows op(log in indien nodig)
2 je scherm blijft nu in het welkomsscherm staan, druk alt-contrl-del. in.
3 Druk op 'Bestand' ->uitvoeren nieuwe taak->bladeren
4 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start avgcc.exe
5 open de virusvault en plaats wininet.dll terug
6 navigeer naar x:/program files/grisoft/avg en start setup.exe
7 deinstaleer AVG
8 start opnieuw op, en als het goed is werkt het.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:22
Arthas schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:48:
Voor diegenen die niet gelijk AVG willen weggooien: klik hier. Grisoft geeft namelijk ook zelf aan wat te doen.
Iva_Bigone schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:24:
[...]
[...]
FAQ 545 gaat dus over een heel ander probleem. Wat er nu speelt gaat uitsluitend ten koste van wininet.dll en is (nog) niet beschreven op de site van Grisoft :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1800
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 22:23
Bedankt, ik heb ook een aantal pc's moeten installeren omdat avg hier het bestand had verwijdert. maar volgens mij is avg nu weer ok. want na een update van vanmorgen heb ik een schone scan van de hele pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rudolfus schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:38:
[...]

[...]

FAQ 545 gaat dus over een heel ander probleem. Wat er nu speelt gaat uitsluitend ten koste van wininet.dll en is (nog) niet beschreven op de site van Grisoft :-(
Niet alleen.Bij mij waren ook normaliz.dll en iertutil.dll pleite!
Ik hou het nog ff op avast.

Hij geeft gewoon een false positive, en pleurt die bestanden in quarantine.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 119722 op 25-08-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:42
Hmm, die had ik hier inderdaad wel even kunnen melden. Vrijdagochten ging de telefoon al van een klant waarvan een PC om zeep was, fasle positive op wininet.dll inderdaad.

We hebben toen van alle klanten de fullscan uitgezet en gekeken of er al stations waren die er last van hadden, maar gelukkig pas 1 die er echt last van had.

We hebben (net als nog veel meer mensen, iedere Tsjech die een beetje Engels sprak op het hoofdkantoor mocht een dag op de telefonische supportdesk doorbrengen :P ) contact gehad met Grisoft.

Als het goed is, maar dat heb ik zelf niet meer kunnen controleren, kun je in Veilige modus met netwerkondersteuning nog wel inloggen, de nieuwste updates binnenhalen voor AVG en dan de wininet.dll-bestanden restoren vanuit de vault (als je ze naar de vault hebt gequarandingesd, heb je hem verwijderd dan weet ik zo niet waar je hem weer vandaan kunt halen, een andere XP- of Vista-pc in de buurt waarschijnlijk).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 01:15:
H

Als het goed is, maar dat heb ik zelf niet meer kunnen controleren, kun je in Veilige modus met netwerkondersteuning nog wel inloggen,
Nee. Als wininit.dll ontbreekt kun je ook niet in de Veilige mode inloggen. Je komt niet verder dan de melding dat het bestand ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hmm, dat was wel wat Grisoft mijn collega vertelde over de telefoon, maar misschien heb ik het dan verkeerd gehoord.

Met de XP-cd naar de recovery-console, lukt het dan wel?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 119722 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:33:
[...]

Nee. Als wininit.dll ontbreekt kun je ook niet in de Veilige mode inloggen. Je komt niet verder dan de melding dat het bestand ontbreekt.
Jij hebt het nu volgens mij over wininit.dll en hierboven hebben ze het over wininet.dll.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb het vandaag bij een aantal pc's opgelost.

- Inloggen (dit lukt wel als het goed is, je krijgt alleen geen shell)
- Ctrl-Alt-Del -> Taakbeheer -> Uitvoeren

Simpelste is nu cmd (Meldingen over het ontbreken van wininet.dll negeren), als je meteen naar C:\Program Files\Grisoft\AVG7\avgcc.exe wilt kan dat ook maar dan krijg je om de letter zo ongeveer de melding dat die dll ontbreekt.

- In CMD start je (evt via een rij cd's (change dir)) C:\Program Files\Grisoft\AVG7\avgcc.exe
- Resident Shild uitzetten
- Updatebeheer -> Update -> Yes/Ja/Volgende/Ok/etc..
- Virusquarantaine -> Openen
- C:\Windows\system32\wininet.dll zoeken en terugzetten
- Resident schild weer aanzetten (al heeft de update dit veel kans al gedaan).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 13:10
Iemand enig idee of dit nog speelt? Mijn internet ligt er sinds vorige week donderdag uit (modem kaputt) en ik heb geen zin in nieuw gezeik als ik straks/morgen eindelijk weer internet heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 19:25
Ik heb voor de zekerheid wininet.dll als uitzondering toegevoegd:

Programma onderdeel Testcentrum > menu Service > optie PUP uitzondering (PUP = potentially unwanted programs): knop Nieuw > bladeren naar System32\wininet.dll: Open (= OK/Toevoegen).

Als het goed is moet een scan dit bestand (met dit pad en checksum) nu overslaan.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Diverse PC's hier met AVG 7.5, geen enkele heeft dit probleem hier gehad. Allen hebben de dagelijkse updates.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Als je een update doet krijg je normaliter volgens mij allerlaatste update waar dat probleem niet meer voordoet.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 20-05-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hier ook enkele PC's met AVG 7.5 en geen enkel probleem gehad de afgelopen dagen!

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het probleem doet zich inderdaad niet meer voor met de nieuwste updates.

Default update hij volgens mij iedere 24 uur. Ik weet niet hoevaak Grisoft updates uitbrengt, en na dit zullen ze vast een versnelde nieuwe update hebben uitgebracht, dus je moet maar net op het goede (?) tijdstip hebben geupdate wil je er last van hebben gehad.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik kwam toevallig in deze topic terecht, maar heeft mij wel van een probleem af geholpen! Een pc van een collega was behept met dit probleem. TS en allen die gereageerd hebben: Bedankt! (het ging overigens over versie 7.5)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Die optie: PUP = potentially unwanted programs waarover gesproken wordt, dit die alleen in de betaalde versie? Ik krijg hem in 7.5 niet te vinden?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Limitations
• Less protection — AVG Anti-Virus Free Edition does not detect potentially unwanted programs.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

De update van gisteren detecteerde bij mij Bioshock als virus. Dit terwijl hij vanaf originele media geïnstalleerd is. Meer mensen die dit gehad hebben? Ben inmiddels maar op zoek naar een andere virusscanner. Al vaker problemen met detectie van avg gehad.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Er zijn inderdaad meer mensen met dat probleem, maar ook voor die false-positive is al een update.

Wel slordig van Grisoft inderdaad.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

7 pc's in huis, allen met AVG free 7.5, 5x met Win XP, 2x met Vista. Geen enkele getroffen door het probleem. Automatisch updaten wordt op de achtergrond uitgevoerd. Wel staat de origineel geplande automatische systeem scan uitgeschakeld op alle systemen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Automatisch updaten gaat (default) om de 24 uur, en bij false positives (zeker van high-profile dingen als een net uitgebracht spel en zeker iets wat je Explorer om zeep helpt) komt er vrij snel een nieuwe update.

Je moet dus net in de tijdspanne dat die "verkeerde" update op de Grisoft-servers staat (in geval van wininet.dll) updaten, of het spel installeren voordat de verbeterde update beschikbaar is, wil je er last van hebben.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat lang niet iedereen er last van heeft ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vraag mij af of het probleem nu opgelost is?
Op de Grisoft website kan ik er eigenlijk niets over vinden, alleen de laatste update v7.5.485 van 1 sept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Al dat soort dingen staat er maar maximaal een paar uur op, zodra ze weten dat er een false positive is (en bij nieuwe games of Windows core-onderdelen is dat _heel_ snel) gaat er ASAP een nieuwe update de deur uit die die false positive niet meer heeft :)

Ik zie overigens gewoon AVI: 269.13.14 van gisteren staan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:09:
Al dat soort dingen staat er maar maximaal een paar uur op, zodra ze weten dat er een false positive is (en bij nieuwe games of Windows core-onderdelen is dat _heel_ snel) gaat er ASAP een nieuwe update de deur uit die die false positive niet meer heeft :)

Ik zie overigens gewoon AVI: 269.13.14 van gisteren staan?
Virus database? Ik bedoelde het prgje op zich. Nou maar weer ff installen dan.
Pagina: 1