Is Internetplusbellen nog concurrerend?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alexrij2
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-12 17:12
Ik denk er hard over om over te stappen naar UPC, voor €29,95 een 6000/1500 internet verbinding en gratis bellen de hele dag naar vaste nummers. De keuze voor ADSL is beperkt op mijn lokatie alleen KPN. Voor dezelfde snelheid / faciliteiten ben je bij KPN toch al gauw €35 meer per maand kwijt.

Ik heb een paar vragen:
  • Wisselen van provider is natuurlijk lastig, weet iemand of KPN binnen 3-6 maanden de snelheid gaat verhogen? Of ook de hele dag gratis bellen invoert zonder prijsverhoging?
  • Ik heb mijn kontrakt afgesloten in feb 2006, ben nog steeds verbaasd dat ik een kontrakt zou hebben dat stilzwijgend per jaar is verlengd. Ik meen mij toch te herrineren dat ik bij het bestellen in 2006 op de KPN website heb gezien dat na het eerste jaar de opzegtrmijn 1 maand is. Ook in de orderbevestiging staat alleen maar dat de kontraktduur 1 jaar is, geen verwijzing naar de algemene voorwaarden, geen melding van een opzegtermijn of stilzwijgende verlenging, heeft iemand informatie / bewijs of in feb 2006 de stilzwijgende verlenging al van toepassing was?
Voorlopige conclusie: Om van deze wurgkonstruktie af te komen is er maar 1 oplossing, Kontrakt hoe dan ook uiterlijk 1 januari 2008 opzeggen

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10 13:28
Ik heb zelf ook nog niet zo lang internetplusbellen maar ik had liever UPC gehad (UPC introduceerde een paar weken na oplevering van mijn internetplusbellen abonnement de goedkopere abonnementen)

Voor zover ik weet, heb het ergens een gelezen, kun je na het eerste jaar elke maand opzeggen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Wisselen van provider is natuurlijk lastig, weet iemand of KPN binnen 3-6 maanden de snelheid gaat verhogen? Of ook de hele dag gratis bellen invoert zonder prijsverhoging?

Daar kunnen alleen directieleden van KPN een antwoord op geven.

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Wisselen van provider is natuurlijk lastig, weet iemand of KPN binnen 3-6 maanden de snelheid gaat verhogen? Of ook de hele dag gratis bellen invoert zonder prijsverhoging?
Als je logisch nadenkt zit het er bijna niet in dat KPN binnenkort de snelheid gaat verhogen. Ze zitten al aan het ADSL1 limiet en als ze dat gaan verhogen, dan zou een groot deel van de gebruikers een nieuwe modem moeten kopen. (De snelste connecties zouden overstappen op ADSL2 (= nieuwe modem) en de 6 mbit connecties hebben vaak een modem die niet meer aankan dan 6 mbit per seconde (= ook nieuwe modem).)

Rex

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 22:18
Ik weet dat Speedlinq 20MB/1MB via KPN levert met de hele dag gratis bellen naar vaste nummers. Betaald dan alleen startarief van 0,05 cent. Misschien is dat wel iets? eerste jaar 24,95 daarna 29,95 p/maand.

Verwijderd

Ik geef je één tip: ga niet naar upc!
Wij hebben hier bellen en internet via UPC en toen dat eind maart in 2005 opgeleverd werd alleen maar problemen: echo's; wegvallende verbindingen; mislukte nummerporteringen. Ontzettend vaak met de klanten service gebeld en 4-5 keer een monteur (waarvan 1 die super goed zijn best deed). Toen is het een tijdje goed gegaan (niet door de moneur maar gewoon plotseling) en nu is het weer drie keer niets: je bent met iemand aan het bellen en dan val je ineens half weg (de andere persoon kan jou half of niet meer horen) en jij hoort die persoon nog wel. Internet valt wel eens weg enz. enz.
En nee het probleem zit 'm niet in de huisinstallatie die monteur heeft echt alles overhoop gehaald maar alles was goed geïnstalleerd (trouwens ook door een monteur).

• Erpeet
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 13:28

Erpeet

Origin: Waterfles_NL

Ze zijn zeker niet meer concurerend.
Wat prijs en snelheid betreft lopen ze ver achter.
Ze hebben inderdaad een goede wurgconstructie bedacht.
Ik zit namelijk ook nog vast aan een jaarcontract tot maart 2008, en ze maken het ook nog heel ingewikkeld om over te stappen.
Zeker als je je telefoonnummer wilt behouden.
Maar de tijd zal ze vanzelf dwingen om het een en ander aan te passen, anders houden ze geen klanten meer over.

Verwijderd

Zou ik niet te zeker van zijn. Op ADSL lopen een hoop VOIP-providers tegen de technische limieten aan en wordt er in de buitengebieden door de kleinere spelers niet of nauwelijks geinvesteerd in nieuwe infrastructuur. KPN is als 1 van de weinigen, samen met de kabelboeren, bezig de infrastructuur ook in de buitengebieden gereed te maken voor hogere bandbreedtes, KPN is van plan de infrastructuur te verglazen tot de KVD's (kabelverdeelkasten in de straat) om weer mee te kunnen komen met de concurrentie. Dat ze het nu pas doen is omdat de OPTA het tegengehouden heeft, KPN was van plan in 2008 alles al klaar te hebben liggen maar daar zouden de kleinere spelers mee benadeeld worden die net hadden geinvesteerd in apparatuur in de wijkcentrales van KPN. Vanaf 2011 ligt er overal glas en heeft ook de concurrentie tijd gehad om de investeringen terug te verdienen.
Vergeet ook niet dat voor een hoop mensen KPN nog steeds, ondanks alle problemen rond IPB, een grote en bekende telecomaanbieder is. KPN probeert niet voor niets zoveel mogelijk klanten "terug" te binden door bijvoorbeeld overname Tiscali, Digitenne voor TV en uitrol van IPTV om straks, als de infra gereed is, wel goed en betrouwbaar te kunnen concurreren met de kabelaars.
Ja, momenteel lopen ze inderdaad technisch achter, maar dat is meer de schuld van de OPTA als dat KPN de kennis niet zou hebben.
En aangaande wurgcontracten en moeilijk overstappen, dat is onzin, mensen worden ook rustig van het IPB netwerk "gekaapt" door bijv. @Home als ze een proefpakket aanvragen en hun telefoonnummer "zomaar" kwijt zijn aan @Home die dan het nummer in bezit heeft. Een contract ga je aan na de AV te hebben gelezen, daar ga je ook mee akkoord. Geldt voor je IPB, geldt voor je GSM, geldt voor je TV, hell, geldt zelfs voor je huis....

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Ja, momenteel lopen ze inderdaad technisch achter, maar dat is meer de schuld van de OPTA als dat KPN de kennis niet zou hebben.
Hier ben ik het niet mee eens. Je kan niet 100% de schuld geven aan de OPTA. Wat je nu eigenlijk zegt is: "KPN mocht niet verglazen, dus daarom hebben ze nu een lange tijd helemaal niks gedaan." Dat klopt toch ook niet? Ze kunnen gemakkelijk 20 mbit leveren voor een lage prijs, maar waarom zouden ze als ze toch al veel klanten hebben dmv de wurgconstructies?

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik voorspel toch dat veel mensen binnen enkele maanden zullen overstappen naar de ISP's die 20 mbit leveren voor een lage prijs. Als er genoeg mensen overgestapt zijn, zal KPN waarschijnlijk wel met iets komen om voor dezelfde prijs of voor een kleine toeslag een upgrade te leveren aan alle bestaande ADSL klanten. (Maar ja, dan zijn we waarschijnlijk alweer een jaar verder..)

Rex

• alexrij2
Bedankt voor alle reakties, ben het eens dat er met alle providers wel wat is. De kern van mijn verhaal is dat ik alleen zaken wil doen met partijen die zich netjes naar de consument toe gedragen. Op dit moment gaat het net met UPC. KPN daarentegen past zijn algemene voorwaarden aan en geeft nieuwe abonnees een redelijke opzegtermijn, maar zegt buiten de algemene voorwaarden om dat dit niet van toepassing is voor trouwe abonnees, Die hebben nog steeds de clausule dat een abonnement ieder jaar stilzwijgend met een jaar verlengd wordt. Heb hier dus maar een juridisch advies gevraagd.

Het gekke hiervan is dat als ik (en vele anderen) van deze clausule af wil er hoe dan ook maar 1 oplossing is: opzeggen voordat het kontrakt jaar is afgelopen (een maand ervoor dan :> )

Na alle opstartellende zou KPN tenminste een leuke commerciele aanbieding kunnen maken ook voor bestaande klanten. Als ik dezelfde KPN produkten afneem als UPC nu aanbiedt voor internet plus telefonie dan zou mij dat 35 euro meer in de maand kosten. Dus KPN, snelheid verdubbelen en de hele dag 'gratis' bellen en je bent weer marktconform.

Reaktie die ik per e-Mail van ze heb gehad op de aanbieding van UPC, die service is niet te vergelijken met KPN. Je moet maar durven als je nb op je eigen website hebt staan dat je nog steeds werkt aan de verbetering van je dienstverlening.

• Erpeet
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 13:28

Erpeet

Origin: Waterfles_NL

En aangaande wurgcontracten en moeilijk overstappen, dat is onzin, mensen worden ook rustig van het IPB netwerk "gekaapt" door bijv. @Home als ze een proefpakket aanvragen en hun telefoonnummer "zomaar" kwijt zijn aan @Home die dan het nummer in bezit heeft. Een contract ga je aan na de AV te hebben gelezen, daar ga je ook mee akkoord. Geldt voor je IPB, geldt voor je GSM, geldt voor je TV, hell, geldt zelfs voor je huis....
[/quote]

Het contract dat ik 2 jaar terug had afgesloten was toen nog concurerend.
De voorwaarden waren toen nog heel normaal, nu echter niet meer als je kijkt dat er voor nieuwe klanten andere gelden.
Vraag me inderdaad af of dit juridisch wel kan?
En moeilijk overstappen is echt geen onzin hoor, je mag je handen dichtknijpen dat dat zonder problemen verloopt.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 10:43:
Ik geef je één tip: ga niet naar upc!
Wij hebben hier bellen en internet via UPC en toen dat eind maart in 2005 opgeleverd werd alleen maar problemen: echo's; wegvallende verbindingen; mislukte nummerporteringen. Ontzettend vaak met de klanten service gebeld en 4-5 keer een monteur (waarvan 1 die super goed zijn best deed). Toen is het een tijdje goed gegaan (niet door de moneur maar gewoon plotseling) en nu is het weer drie keer niets: je bent met iemand aan het bellen en dan val je ineens half weg (de andere persoon kan jou half of niet meer horen) en jij hoort die persoon nog wel. Internet valt wel eens weg enz. enz.
En nee het probleem zit 'm niet in de huisinstallatie die monteur heeft echt alles overhoop gehaald maar alles was goed geïnstalleerd (trouwens ook door een monteur).
Hier zijn de ervaringen compleet omgekeerd.
Storingsvrije telefonie, 20MBit is tijdens de rustigere momenten 2400 kB/s, tijdens de wat drukkere momenten nog altijd een goede 1500 kB/s. Hoor je mij dus echt niet over klagen...
Zeker niet in een flat waar de helft van de mensen (minstens) UPC internet heeft.

Edit:
@ Tasslehoff:
Hierin hoef je de schuld niet bij de OPTA te leggen hoor. KPN heeft tijden volgehouden geen netwerkupgrades te gaan doen, dus BBNED etc. gaan investeren in apparatuur voor het huidige netwerk. Kleintjes hebben veel geld neergelegd voor apparatuur, en KPN besluit om toch glas naar alle verdeelkasten te gaan leggen. TOEN pas is de OPTA ingeschakeld, en die heeft KPN vervolgens gedwongen om of te wachten tot de concurrentie genoeg had terugverdiend, of de concurrentie schadeloos te stellen. KPN heeft voor de eerste optie gekozen.
Tenminste, voor zover mij bekend is het zo verlopen...

[ Voor 20% gewijzigd door Brede P op 27-08-2007 10:44 ]

Verwijderd

Om nog even in te haken om 1 van de originele vragen:

De opzegtermijn is idd 1 maand, maar als je niet op tijd opzegt wordt het contract stilzwijgend met een jaar verlengd. Dat doen ze overigens nog steeds, muv HetNet waar ze expimenteren met contracten die gewoon per maand opzegbaar zijn. De verlenging staat en stond in de algemene voorwaarden van KPN, ook in 2006. Het is bij IPB volgens mij nooit anders geweest.

• alexrij2
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:54:
Om nog even in te haken om 1 van de originele vragen:

De opzegtermijn is idd 1 maand, maar als je niet op tijd opzegt wordt het contract stilzwijgend met een jaar verlengd. Dat doen ze overigens nog steeds, muv HetNet waar ze expimenteren met contracten die gewoon per maand opzegbaar zijn. De verlenging staat en stond in de algemene voorwaarden van KPN, ook in 2006. Het is bij IPB volgens mij nooit anders geweest.
Ik lees uit onderstaand bericht dat na 1 jaar het kontrakt per maand kan worden opgezegd, behalve als je voor 1 augustus 2007 klant bent, dan geldt de stilzwijgende verlenging per jaar. Ik heb in 2006 bij het aanvragen van IPB op een aanmeldpagina ook duidelijk gezien dat na 1 jaar de opzegtermijn een maand is, alleen in de Alg voorwaarden stond het anders en die heb ik toen niet gelezen omdat ze niet te vinden waren, en mij ook niet zijn toegestuurd.

Dit staat op www.kpn.com:

Per 1 augustus 2007 gelden voor de contractstermijn de nieuwe Algemene Voorwaarden voor
ADSL, InternetPlusBellen (Planet en KPN), Surfen&Bellen, Interactieve TV en Digitenne van KPN en
Slim.

Dit houdt in dat u een contract afsluit voor één jaar. Daarna wordt het contract stilzwijgend
verlengd voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van één maand.
De letterlijke tekst van het artikel luidt:
"De Overeenkomst wordt aangegaan voor een termijn van één jaar, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst van rechtswege omgezet in
een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant de Overeenkomst voor het verstrijken van
deze termijn met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch (bij de
Klantenservice genoemd in artikel 23), schriftelijk of elektronisch heeft opgezegd."

Let op!
Heeft u een contract afgesloten voor 1 augustus 2007, dan behoudt KPN zich het recht voor u te
houden aan de Algemene Voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan.

N.B.
Per 4 juni 2007 heeft Het Net “geen jaarcontract” geïntroduceerd! Dit betekent dat u uw contract
per maand kunt opzeggen.

Ik vraag mij dus af of een bedrijf de Algemene voorwaarden mag aanpassen en kan stellen dat een deel van de nieuwe voorwaarden niet van toepassing is op bestaande kontrakten.

[ Voor 0% gewijzigd door alexrij2 op 27-08-2007 13:58 . Reden: verfijning ]

• cornfed99111
Ik vraag mij dus af of een bedrijf de Algemene voorwaarden mag aanpassen en kan stellen dat een deel van de nieuwe voorwaarden niet van toepassing is op bestaande kontrakten.

Je verward verschillende dingen. Jij meent dat Algemene voorwaarden voor iedereen geldt.
Als je een contract afsluit tussen een firma en een persoon, dan gelden de voorwaarden die dan in
dat contract staan. Niets meer en niets minder. Als er iets gewijzigd wordt in de voorwaarden dan geldt
dat voor contracten die dan afgesloten worden. Dus in theorie kan elke abonnee andere voorwaarden
hebben.

• alexrij2
cornfed99111 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:29:

Je verward verschillende dingen. Jij meent dat Algemene voorwaarden voor iedereen geldt.
Als je een contract afsluit tussen een firma en een persoon, dan gelden de voorwaarden die dan in
dat contract staan. Niets meer en niets minder. Als er iets gewijzigd wordt in de voorwaarden dan geldt
dat voor contracten die dan afgesloten worden. Dus in theorie kan elke abonnee andere voorwaarden
hebben.
Heb je de Algemene Voorwaarden wel gelezen?

Ze staan hier: http://www.kpn.com/kpn/show/id=346478/spage=1996162
onder het kopje voorwaarden tot 1 augustus. De voorwaarden van na 1 augustus zijn nog niet beschikbaar. Niet zo heel professioneel, juridisch gezien een understatement.

Ik ben uitgegaan van deze Algemene Voorwaarden, versie januari 2007

In lid 25.2 staat dat: 'Behoudens het gestelde in het derde lid, gelden wijzigingen van de algemene voorwaarden en de tarieven ook ten aanzien van reeds bestaande Overeenkomsten. De wijzigingen treden in werking vier weken na de bekendmaking of op een latere datum in de bekendmaking vermeld'.

Een ander amusant detail is dat KPN in zijn opdrachtbevestiging aan mij niet heeft verwezen naar een opzegtermijn of de Algemene Voorwaarden, alleen dat de kontraktduur 1 jaar is.

Ik heb toch echt het idee dat KPN zich tijdens het zomerreces in zijn eigen juridische web heeft verslikt.

• cornfed99111
Als je een contract afsluit gelden die voorwaarden die toen golden.
Als men eenzijdig de voorwaarden veranderd, moet van de wederzijde toestemming verkregen worden.
In de praktijk betekent dit dat je binnen 1 maand na contractverandering, je contract kan laten
nietig verklaren. Als je niet reageert dan ga je akkoord.
Als je een contractwijziging krijgt zonder in kennis stelling, is er sprake van contractbreuk. Je kan de andere partij aan de oude voorwaarden houden of weer, het contract nietig verklaren.

Continu worden voorwaarden gewijzigd. Vaak wordt daarbij even vergeten om de andere partij (consument) in kennis te stellen of te wijzen op zijn rechten. Dat is inderdaad niet professioneel, zoals
jij dat stelt. Het beste wat je kunt doen is daarvan gebruik maken om, als er voorwaarden wijzigen,
je contract te ontbinden.

Vaak wordt vergeten dat een wetboek boven elke 'voorwaarden' of 'reglementen' staan.
Je ziet zo vaak "maar 1 jaar garantie" of zoiets. Als de wet iets anders aangeeft, dan is dat de norm.

Verwijderd

Ik heb geen idee hoe ver je van de centrale afwoont maar is Tele2 niks?! Werkt hier iig echt prima voor 15 mbit en telefoon erbij voor 30 euro per maand. KPN abbo heb je niet meer nodig ( bel budget oid)

• alexrij2
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:31:
Ik heb geen idee hoe ver je van de centrale afwoont maar is Tele2 niks?! Werkt hier iig echt prima voor 15 mbit en telefoon erbij voor 30 euro per maand. KPN abbo heb je niet meer nodig ( bel budget oid)
Ik heb als basis ooit ISDN gehad en daar heeft tele2 geen oplossing voor.

• alexrij2
Nou of KPN Internetplusbellen concurrerend is heeft KPN zelf nog niet beantwoord, maar ik heb wel net een keurige e-Mail gekregen na een 2e e-Mail naar de klantenservice. Hierin wordt bevestigd dat de nieuwe Algemene Voorwaarden per 1 augustus ook gelden voor de bestaande kontrakten!

Quote: 'Bij uw aanvraag van InternetPlusBellen bent u akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden die op dat moment van kracht waren. U sluit een contract af voor een jaar. Wanneer u niet opzegt, wordt dit contract stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd met een
opzegtermijn van één maand.

U kunt dan ook uw abonnement beeindigen met een opzegtermijn van één maand. Uit controle van uw gegevens is gebleken dat uw abonnement is ingegaan op: 14 maart 2006.'

Kijk hier kan ik mee leven, even rustig bedenken of ik nog even wacht op verbeteringen in het aanbod bij KPN of dat ik ga voor de aanbieding met de laagste prijs. Het is dus erg afhankelijk voor de kwaliteit van het antwoord wie je mail beantwoordt. Of is het een kwestie van volharden?

Met dat laatste in gedachten: is er nog iemand die invloed bij KPN heeft en een uitspraak over commerciële verbeteringen kan krijgen?
Pagina: 1