AM2 main board ivm Areca controller?

Pagina: 1
Acties:

• MiG_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-02-2024
Hoi, ik zit met een probleem. Na een aantal grote dataverlies-catastrofes dacht ik eens een flinke server te bouwen met een uit de kluiten gewassen Areca-controller en een set 500GB SATA-drives.

Het probleem was in de eerste instantie voornamelijk om een main board te vinden met een PCI-e slot dat *niet* alleen met videokaarten werkt. Gelukkig vond ik de Gigabyte GA M59SLI S5 die door de mannen van Gigabyte met het kleine broertje van de 1220, de 1210 getest was (in het separate PCI-e x8 slot), *en* een winkel die mij naar vooraf informeren verzekerde dat het bord in 2 a 3 dagen te leveren was.

Afijn, alles besteld bij verschillende webshops en nu is alles binnen behalve het main board (en het geheugen). De betreffende webshop laat mij plotseling weten dat het main board (na weken wachten) waarschijnlijk *toch* niet te leveren is, en nu zit ik dus met een groot probleem.

Om een lang verhaal kort te maken: Heeft iemand een AM2 main board getest / draaiend met een Areca RAID controller in een van de PCI-e x16 slots?
De processor is (al meer dan 8 dagen) binnen, dus ik zit helaas vast aan een AM2-slot.

Ik heb nu al flink wat middagen en avonden winkels / fabrikanten gemaild en gegoogled, maar ik heb nog steeds geen sluitend antwoord gevonden en het einde van mijn vakantie komt heel snel dichterbij :|

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:35
Volgens mij is een PCI-e poort gewoon universeel, maar wordt deze vooral gebruikt door graka's vanwege de enorme bandbreedte die ze slurpen, maar desalniettemin is de PCI-e poort gewoon een normale poort, net zoals PCI.

In de handleiding staat:
ARC-12xx series requires:
• Complies with de PCI-Express X8
Er wordt niets specifieks gezegd over een ander type poort die alleen voor 'data' bedoelt is (graka's verzenden ook data, dus).

[ Voor 11% gewijzigd door Bitage op 24-08-2007 18:24 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 23:05
Op het hardware compatibiliteitslijstje van Areca staan bij een aantal moederborden vermeld dat ze alleen op het 1e slot werken. De VGA-kaart zou dan in het 2e slot geplaatst moeten worden.
Sowieso moeten die controller op praktisch ieder moederbord gewoon moeten werken

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Bitage schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:24:
Er wordt niets specifieks gezegd over een ander type poort die alleen voor 'data' bedoelt is (graka's verzenden ook data, dus).
De ervaring van een flink aantal GoTers is echt anders. Deze zogenaamde PEG-slots werken echt alleen met grafische kaarten. Dit zie je vooral vaak bij moederborden die een tweede PEG-slot hebben voor SLI/Crossfire. Je mag er van uit gaan dat ieder bord met een 8x slot (dus niet een 16x slot dat 8x electrisch is) wel in 100% van de gevallen werkt. Voor alle 16x sloten zul je aangewezen zijn op ervaringen van anderen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
mad-dog schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:24:
Op het hardware compatibiliteitslijstje van Areca staan bij een aantal moederborden vermeld dat ze alleen op het 1e slot werken. De VGA-kaart zou dan in het 2e slot geplaatst moeten worden.
Sowieso moeten die controller op praktisch ieder moederbord gewoon moeten werken
Inderdaad, als ik zo door die lijst scroll komt ik een sloot aan recente moederborden tegen. Het merendeel is getest op server-bordjes. Maar er staat ook een heel groot aandeel nForce 4 SLI borden tussen. Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat latere versies van de nForce chips ook wel gaat werken. Maar in vrijwel alle gevallen schat ik zo in dat het alleen in het eerste PEG slot goed gaat werken en dat je je graka in de tweede moet stoppen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MiG_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-02-2024
kalizec schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:17:Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat latere versies van de nForce chips ook wel gaat werken.
Dat vraag ik me eerlijk gezegd af. Ik heb in ieder geval nog niemand gevonden die een areca met een (nog steeds verkrijgbaar) bepaald merk/type stabiel werkend gekregen heeft. Misschien omdat de meeste gebruikers van deze kaarten PCI-X versies gebruiken, misschien omdat ze dure server main boards van 500-1000 euro gebruiken... beiden geen optie voor mij op dit moment. Het vervelende met de tests van areca is dat deze voor het laatst in juni 2006 gedaan zijn, en de AM2-boards in die lijst zijn helaas niet meer verkrijgbaar.
Pagina: 1