Toon posts:

[BIOS] Flash mislukt, recovery gaat niet op P5B deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Zoals in de titel aangegeven heb ik mijn Asus P5B Deluxe vandaag proberen flashen van versie 1004 naar 1216 met de asus update tool. Dit lukte echter niet: de verification lukte niet meer. Bij nieuwe pogingen kon hij het EEPROM niet meer wissen.

Toen heb ik geprobeerd om met mijn USB stick te flashen, maar nu komt de pc zelfs niet meer verder dan pre-post. Geen beeps, de recoverydisk leest hij en dan gaat hij op idle, met het diskettestation communiceert hij gewoon niet en het scherm geeft geen beeld. CLR CMOS heb ik ook al geprobeerd, alsook de combinaties:
del
insert
alt+f2
ctrl+home

Allen zonder resultaat. Iemand enig idee? Heb weinig zin in RMA...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

er is hier een speciale faq over die alles uitlegt. zoek hem even op :)

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelde vast http://gathering.tweakers...17919687#biosflashmislukt. Maar die geeft enkel dekking over floppy's:
Indien de PC nog floppyactiviteit vertoont na de reboot, dan kun je de BIOS herstellen met een speciale opstartflop:
Mijn floppydrive toont echter helemaal geen activiteit meer :'( zelfs niet knipperen ofzo.

EDIT: statusupdate
floppydrive bleek keduuk te zijn, nu zit er een nieuwe in. Is nu al zo'n 5 minuten aan het lezen van me diskettestation, ik hoop dat ie m nu flashed :)

EDIT2: flashed dus niet, diskettestation blijft maar lezen...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
*schop*
inmiddels diskette met amiboot.rom al urenlang laten liggen aan de pc... is nog niet gestopt met lezen...

Verwijderd

Ik denk dat je het mobo maar moet opsturen tbv RMA, want je bent niet de 1e (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die een asus-plank mbv BIOS-flash om zeep helpt ( :( )

Kijk ook maar eens op de fora van ASUS, dit probleem komt regelmatig voorbij

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou wel erg jammer zijn, want het is een webshop uit NL en ikzelf woon in BE, dus is het zeker een week of 2 pcloos zitten (zit zelf op een pc van een vriend momenteel)... vind het nogsteeds verdacht dat hij het diskettestation blijft "lezen".

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Is de diskette wel goed? Kun je hem op een andere PC gewoon inlezen? Er zijn vziw hele strikte voorwaarde aan een recoverydisk. Het recoveryprogramma is erg klein, en kan niet met een grote diversiteit aan (afwijkende) situaties omgaan.

En diskette waarvan urenachtereen "gelezen" wordt van dezelfde sector lijkt me ook niet bevorderlijk voor zowel diskette als drive. Als je niet hoort dat er nog naar een volgende track gesprongen wordt en er gebeurt een paar minuten niks boeiends meer, dan kun je er vanuit gaan dat het niet werkt, of al gewerkt heeft...

offtopic:
Een Belg die "me diskettestation" schrijft? Waar gaat het heen met de wereld :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de diskette is net nieuw. Overigens had ik die oplossing hier gelezen: http://www.geocities.com/sheppola/awardflash.html

offtopic reply: heb veel van die kids op mijn msn zitten die van die "foute" taal gebruiken... Tja dan leer je dat na een tijd aan als gewoonte, jammer genoeg |:( 8)7

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:20

OcGuru

Giulietta Qv

Als je je floppydisk verkeerd aansluit blijft die ook constant branden. Probeer eens de kabel om te draaien. Maybe gaat het dan werken..

Bl44t

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Probeer het eens met een ezflash cd.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Wat je kan doen is je BIOS hot-flashen. Zoeken iemand met hetzelfde moederbord en probeer het. Wel even googlen hoe je het precies moet aanpakken. Ik hoop dat lukt.

Succes!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

vleppyniles schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 00:15:
Wat je kan doen is je BIOS hot-flashen. Zoeken iemand met hetzelfde moederbord en probeer het. Wel even googlen hoe je het precies moet aanpakken. Ik hoop dat lukt.

Succes!
Daar hoef je niet echt voor te googlen, bios van goed bord op die van jou, booten, oude bios terug zetten (terwijl de pc aan staat), flashen en rebooten.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:58:
Ja, de diskette is net nieuw. Overigens had ik die oplossing hier gelezen: http://www.geocities.com/sheppola/awardflash.html
Die pagina is TIEN jaar oud, en gericht op de moederborden van die tijd. Nou hoeft het niet perse te betekenen dat die info niet meer klopt, maar het zou me niet verbazen als het achterhaald/incorrect is.

Ik las op een forum nog wat over een 'CrashFree BIOS', met recovery voor de P5B. Heb je dat geprobeerd?

offtopic:
Wijs hun erop :P 'me' ipv 'mijn' staat gewoon.. dom. Kan er niks anders van maken

Verwijderd

Topicstarter
Hotflash betrouw ik niet echt met een vastgesoldeerd bios ;)
Als ik de kabel van het diskettestation andersom aansluit (dat hij dus onderaan de stekker verlaat) reageert het station helemaal niet meer...

EDIT: dat crashfree bios zou via de recoverycd moeten starten zegt me handleiding... maar na een paar sec gaat de cd op idle en leest hij niet meer
verder; BIOS'en gaan al zo'n 20jaar mee... denk dat de essentie grotendeels hetzelfde is. Beeld komt bvb niet meer op andere kaarten dan ISA sloten, ook al zit zo'n slot niet op het moederbord.

Vind het overigens maar idioot dat dat niet gaat via een jumper ofzo... :/

offtopic: zijn ook gasten uit NL, en zal ze erop wijzen... hoewel het moeilijk zal worden, ze hebben dyslexie ;) zal ook mijn bericht aanpassen, bedankt voor t zeggen van de fout iig

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 00:29 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Sh.. net te laat ... als je HDD lampje altijd brandt, vanaf de 1ste sec, dan zit ie in ieder geval verkeerd om. Vrees het ergste voor je mobo, maar succes !

[ Voor 97% gewijzigd door SKiLLa op 26-08-2007 00:29 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat crashfree BIOS gaat als het goed is op je schijven zoeken naar een BIOSfile. Het zoekt dus je C, D, E, etc. af tot het het BIOS vindt, ook de FDD zou hierbij moeten zitten.

Wanneer dit aan de gang is staat er iets als 'Award BootBlocker' op je scherm. Ikzelf had ook zulke problemen (GigaByte GA-965P-DS3), maar het bord kon geen van m'n opslagmedia meer bereiken. Via RMA is mijn bord toen gerepareerd...

Het lijkt er een beetje op alsof Award icm 775 moeilijk flashed.. :/
SKiLLa schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 00:26:
Sh.. net te laat ... als je HDDFDD lampje altijd brandt, vanaf de 1ste sec, dan zit ie in ieder geval verkeerd om. Vrees het ergste voor je mobo, maar succes !
:)
En wanneer hij goed zit en niets doet denk ik dat je dat BIOS niet meer goed gaat krijgen, zonder professionele testbank...

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 26-08-2007 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik weet heb ik een AMI bios. Overigens brandt me hddlampje nu niet meer, ook niet als ik hem opnieuw start ofzo.

• TheZeroorez
  • Niet online
Hmz, klopt. Dan zal het heel i965P, of sowieso i9xxx wel zijn..

Anyway, er komt iets tevoorschijn van het zoeken naar een BIOS bij het opstarten, right? Dat is namelijk exact hetzelfde als wat ik beschreef voor Award BootBlock.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, had over dat stuk gelezen. Mijn scherm reageert niet; "no signal". Bij een reset krijgt hij heel even signal en dan terug niks, blijft dus hangen in pre-post. Hetzelfde gebeurd met een diskette, cd etc.

Er zitten overigens zowel een sata als IDE drive in de pc, mocht ik daar iets moeten opzetten via een andere pc...

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 00:37:
Er zitten overigens zowel een sata als IDE drive in de pc, mocht ik daar iets moeten opzetten via een andere pc...
Wanneer je bij het aanzetten van de PC hier nog activiteit uit hoort komen, of het aan de HDD LED ziet kun je dit proberen. Anders denk ik dat het einde verhaal is met je moederbord.. Helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor alles wel opspinnen enzo, net alsof hij gewoon opstart, tot het moment waar hij bevestigend tuut dat hij ook aan het opstarten is.

Heb overigens ook een topic geopend:
http://vip.asus.com/forum...%20Deluxe&SLanguage=en-us

Die onderste filename heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik nu even doen..
Iig bedankt voor de reacties allemaal alvast :)

EDIT: ben nu aan het proberen. Ik hoor geen diskette activiteit... vrees ervoor...
Nope niks, ook niet met een usbstick. Running out of ideas...
Overigens hoor ik wel enige HD activiteit in het begin, nu vrij duidelijk.

Heb nogeens geprobeerd met 1 ramstick, helpt niet. Zelfs zonder ram geeft hij geen kick. RMA is dus de enige keus

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik een interface gevonden heb om het bios extern te flashen: http://www.pcinlife.com/a...luxe_wifi_ap_1.03g-01.jpg
naast het zwarte pcie slot. Naast de bios chip staat blijkbaar SPI_J1

Zou ik hier met een bepaald apparaatje het bios extern kunnen flashen en zo ja, waar vind ik zoiets?

• TheZeroorez
  • Niet online
Daarvoor heb je dus een BIOS programmer nodig. Een PC met speciale software en een speciale connector. Ook zul je een behoorlijke guide nodig hebben.

Dit is dus wat Asus doet als je RMA aanvraagt, of wat een grote PC-boer heel misschien kan doen (net als de mensen van flashbios.org)

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Dat gaat denk ik niet werken hoor. Het makkelijkst is als je het bord gewoon RMA doet. Een eigen programmer bouwen is namelijk helemaal niet zo makkelijk.
Bij asus zelf zullen ze ongetwijveld de spullen hebben om via die manier een nieuwe bios erop ze gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 26-08-2007 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, RMA dan maar. Toch bedankt allemaal :)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Zelf heb ik een keer gezeik gehad met een P5B deluxe na een bios flash. Die deed helemaal niks meer met mijn hardware. Nadat ik uit wanhoop maar een pentium 4 en oude videokaart erin gezet had werkte het weer. Het systeem bootte weer en daarna kon ik het spul weer gebruiken met m'n Core2 processor :) Misschien even de moeite om er een andere processor erin te zetten.

Youtube Download ubersnel.nl

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

R-O-Y schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:48:
Zelf heb ik een keer gezeik gehad met een P5B deluxe na een bios flash. Die deed helemaal niks meer met mijn hardware. Nadat ik uit wanhoop maar een pentium 4 en oude videokaart erin gezet had werkte het weer. Het systeem bootte weer en daarna kon ik het spul weer gebruiken met m'n Core2 processor :) Misschien even de moeite om er een andere processor erin te zetten.
ws had jij dan gewoon iets verkeerd aangesloten.
Pagina: 1