[FONTS in Sketchup]Waarom sommige niet selecteerbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik ben momenteel bezig met 3d teksten in Google Sketchup te zetten.

Het enige nadeel is van mijn Google Sketchup PRO 6 is, dat hij sommige fonts niet ziet. Ook het in Windos geïntegreerde font: "Futura" is niet te selecteren. Erg vreemd dus...

Een kennis van me kan wel de font: Futura selecteren bij 3D text, dat terwijl die zelfs een versie lager werkt (Sketchup 5).

Afbeeldingslocatie: http://img37.imagevenue.com/loc993/th_63892_futura_122_993lo.jpg
(Google Sketchup v5)

Afbeeldingslocatie: http://img180.imagevenue.com/loc230/th_63897_vaag_122_230lo.JPG
(Google Sketchup v6 PRO)

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Heb je al gekeken of je Futura ook daadwerkelijk beschikbaar hebt?
Ik kan hem in op mijn computer niet vinden.

(Ik heb windows xp trouwens)

[ Voor 12% gewijzigd door Rigi op 24-08-2007 16:05 ]

• Djerique
Rigi schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:04:
Heb je al gekeken of je Futura ook daadwerkelijk beschikbaar hebt?
Ik kan hem in op mijn computer niet vinden.

(Ik heb windows xp trouwens)
Ik heb ook windows XP SP2 (alles up2date)
Hij staat tussen de fonts:
Afbeeldingslocatie: http://img164.imagevenue.com/loc1009/th_65103_fonts_122_1009lo.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Djerique op 24-08-2007 16:25 ]

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Zijn het dan toevallig alleen de True Type fonts die je kan selecteren? Die rode fonts zijn bitmap fonts dacht ik. Misschien dat ze de support voor bitmap fonts hebben laten varen na Sketchup 5.

• Djerique
ik heb nog steeds geen idee...

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Correctie, de rode zijn Postscript fonts. Er zijn meer programma's die alleen met TrueType lettertypes om kunnen gaan. Mogelijk is dit ook hier het geval... (Kan het niet vinden op sketchup website)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Djerique
Savantas schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:59:
Correctie, de rode zijn Postscript fonts. Er zijn meer programma's die alleen met TrueType lettertypes om kunnen gaan. Mogelijk is dit ook hier het geval... (Kan het niet vinden op sketchup website)
Ik kan dit probleem het ook nergens vinden, maar op een of andere manier wil Versie 6 dus niet met Postscrip fonts werken... :(

Het lijkt er op dat alleen de blauwe lettertypes(True types) te selecteren zijn...wie kan me uit de brand helpen... ;(

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uh, die kennis van je?

Hoewel het niet legaal is, want hij heeft het font waarschijnlijk dan wel gekocht... ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Djerique
?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Djerique schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:57:
Een kennis van me kan wel de font: Futura selecteren bij 3D text, dat terwijl die zelfs een versie lager werkt (Sketchup 5).
Djerique schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:31:
[...]
Ik kan dit probleem het ook nergens vinden, maar op een of andere manier wil Versie 6 dus niet met Postscrip fonts werken... :(

Het lijkt er op dat alleen de blauwe lettertypes(True types) te selecteren zijn...wie kan me uit de brand helpen... ;(
Heb je op school nooit verhaaltjessommen gehad? 1+1=2! Waarschijnlijk heeft je kennis Futura als Truetype Font!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Djerique
Ik begrijp dat "Truetype" en zijn opvolger "Opentype" vector gebaseerd zijn, maar ik vraag me dan af waarom Sketchup dan alleen TrueType leest en niet de andere vectorgebaseerde Opentype(dat nog veel nieuwer is). Dat terwijl ik Sketchup PRO heb 8)7

• Savantas
Tja, niet iedere applicatie kan al overweg met OpenType. Het formaat bestaat ondertussen al een tijdje, maar ook een boel profi lettertypes zijn nog niet omgezet naar OpenType (gelukkig wel steeds meer). Daarnaast is 9 van de 10 freeware-fonts (zoals op dafont.com) nog steeds truetype (of soms postscript). Dit omdat er veel tools zijn om fonts te bouwen, en veel ervan onderstuenen niet of maar ten dele OpenType. En aangezien veel mensen zoiezo niet snappen waarom je niet gewoon Comic Sans kan gebruiken die toch al in je OS meegeleverd word is dit soms ook niet iets waar programmeurs zich primair op richten. F
onts worden binnen 3D-programma's ook niet vaak gebruikt (los van het feit dat dit ook vaak poeplelijk is... maar ja, da's persoonlijke smaak, net als WordArt...).
Jaren terug moest je zoiezo de bezier-curves van letters omvormen naar rechte lijntjes, in bv Illustrator, omdat de programma's het anders niet aankonden...). Geen idee hoe dit nu in bv AutoCAD is (bezier naar nurbs oid???).

[ Voor 9% gewijzigd door Savantas op 18-09-2007 14:15 ]

• Djerique
Savantas schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:13:
Tja, niet iedere applicatie kan al overweg met OpenType. Het formaat bestaat ondertussen al een tijdje, maar ook een boel profi lettertypes zijn nog niet omgezet naar OpenType (gelukkig wel steeds meer).
Thanks voor de uitgebreide uitleg! d:)b

Is dat omzetten mogelijk m.b.v. een progje of doen de designers dat zelf?

Ik vind "Wendy LP" namelijk een mooi lettertype, maar die heb ik alleen in postscriptformaat (geen vectoren dus) en wordt erg blokkerig bij uitvergroting in Photoshop :(
Afbeeldingslocatie: http://img20.imagevenue.com/loc744/th_19240_wendyLP_122_744lo.jpg

• Savantas
Kijk eens bij FontLab, die heeft diverse conversieprogjes (shareware).
Overigens doen de designers dit zelf of door speciale bureau's die veel van OpenType weten. OpenType is namelijk niet alleen croos-platform (mac, windows, *nix), maar kan ook veel meer info bevatten (ligaturen, alternatieven, etc.). Omzetten is dus meestal geen sinecure!
Maar je kan ook via bv Illustrator je gewenste tekst in juiste font omzetten naar vectoren en deze importeren in Sketchup (bv opslaan als DXF). Weet alleen niet welke bestanden Sketchup allemaal aankan.

[ Voor 35% gewijzigd door Savantas op 20-09-2007 12:03 ]

Pagina: 1