Toon posts:

PC doet het niet meer na vervangen chipsetkoeler

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Heb gister m'n nieuwe processor + nieuwe chipsetcooler binnen gekregen en heb vandaag alles geinstaleerd. Van te voren alvast de nieuwe bios gedownload die X2 ondersteund en vervolgens als eerste de cpu vervangen. Alles ging perfect en na het vervangen herkende windows ook gelijk de dual core etc. dus ik was blij. Daarna de kast weer los gehaald omdat de chipsetcooler het al een tijd niet meer deed. Het oude coolblokje zat wel zwaar irritant vast met 2 plastic knopjes, maar na een tijdje kreeg ik hem er toch uit. Keurig het nvidea chipje gereinigd en vervolgens het nieuwe blokje waar al coolpasta opzat erop gezet. Pc opgestart en tada geen BEELD meer :(. De fannetjes op de vga's werken nogwel dus ik neem aan dat deze niet kapot zijn, maar voor de rest heb ik geen idee wat er mis kan zijn.....

mobo asus a8n sli deluxe

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je beelscherm staat uit????

Toevallig piepjes bij het opstarten, die een foutcode geven? Stekkertjes losgetrokken perongeluk?

Waarom? Omdat het kan!!

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Zitten alle stekkers op het moederbord en andere apparatuur in de kast nog allemaal vast, misschien heb je met het verwijderen van het koelblokje een of ander stekkertje per ongeluk los getrokken.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Hoe ruig heb je dat chipset-koelertje moeten verwijderen? Tis overduidelijk dat het daar iets mee te maken moet hebben.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Voer eens een biosreset uit. check al je kabels nog een keer. Sluit dingetjes uit ( Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ) etc. :)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:29:
Voer eens een biosreset uit. check al je kabels nog een keer. Sluit dingetjes uit ( Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ) etc. :)
offtopic:
N.A.V. je sig, je geld link doet het niet :*)

Hoi!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
lol a8n sli. Die heb ik ook nog liggen. Had ook de koeler vervongen aangezien die niet echt meer draaide. Werkte allemaal nog wel eerst, maar na een tijdje ook steeds minder booten en uiteindelijk hetzelfde als wat jij nu hebt.
Ik heb een vermoeden dat die chipset gewoon traag afsterft zodra de fan niet meer draait. (en asus is zo lief om op die hele a8n serie bagger fans te zetten, zelfs die nieuwe versie is ruk)
Grote kans dus dat je moederbord aan gort is. (gelukkig is s939 2ehands niet zo duur meer...)

Verwijderd

Topicstarter
wat denk je zelf.....
Lolhozer schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:27:
Je beelscherm staat uit????

Toevallig piepjes bij het opstarten, die een foutcode geven? Stekkertjes losgetrokken perongeluk?
Ik hoor ook geen piepjes meer die een foutmelding geven oid. Op stekkertjes etc. had ik al gecontroleerd maar zover ik weet zit alles goed.
Bart_NL schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:27:
Hoe ruig heb je dat chipset-koelertje moeten verwijderen? Tis overduidelijk dat het daar iets mee te maken moet hebben.
mwa die plastic dingetjes waar dat koelblokje normaal mee vastzit werkten niet echt mee maar ik heb ze met beleid(zonder op andere kaartjes te leunen) eruit getrokken.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:29:
kan me niet voorstellen dat dat helpt aangezien het vervangen van een koelblokje niks te maken heeft met eventuele hardware oid.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

warcow schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:36:
lol a8n sli. Die heb ik ook nog liggen. Had ook de koeler vervongen aangezien die niet echt meer draaide. Werkte allemaal nog wel eerst, maar na een tijdje ook steeds minder booten en uiteindelijk hetzelfde als wat jij nu hebt.
Ik heb een vermoeden dat die chipset gewoon traag afsterft zodra de fan niet meer draait. (en asus is zo lief om op die hele a8n serie bagger fans te zetten, zelfs die nieuwe versie is ruk)
Grote kans dus dat je moederbord aan gort is. (gelukkig is s939 2ehands niet zo duur meer...)
hmm, a8n sli probleempje?
Ik heb dezelfde, en daar draait het fannetje ook niet zo lekker.
Een beetje slechte serie wellicht?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HELP brullen is gewoon irritant, zie ook de Het algemeen beleid #topictitel:
Het is daarnaast niet de bedoeling om de aandacht op je topictitel te vestigen door bijvoorbeeld veel hoofdletters of leestekens gebruiken. Iedereen wil graag dat zijn eigen topic gelezen hebben. "HELP [iets] DOET HET NIET !!!" is dus niet de bedoeling.
Verder: het is de bedoeling dat je de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter afloopt, en terugrapporteert wat het oplevert. Doe dat dus eerst :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:37:
kan me niet voorstellen dat dat helpt aangezien het vervangen van een koelblokje niks te maken heeft met eventuele hardware oid.
In deze situatie: gewoon zaken elimineren. Als je dingen vermoed, begin je daarmee. Niet al vantevoren zaken aannemen of uitsluiten, want dat werkt gewoon niet.
Als je het echt zelf zo goed wist, had je niet hier om help geroepen.
Probeer dus het gewoon systematisch te onderzoeken. Dus loop de complete FAQ door, post vervolgens duidelijk hier wat je getest hebt.

succes

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 24-08-2007 15:45 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 06:35

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik gok er op dat je met het lostrekken van je chipsetkoeler óf aan de onderkant enkele printbanen beschadigd hebt, óf dat door de koelpasta die er onder zat je chip half van je moederbord losgetrokken hebt.
Probeer eens druk op die chip uit te oefenen en probeer dan tegelijkertijd je pc op te starten. Als hij het nu wel doet, dan heb je onder de chip een aantal soldeerpunten los getrokken.
Haal je moederbord eens los en kijk aan de onderkant eens of hij daar rondom waar de oude koeler vast zat niets beschadigd is.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• warcow
die dingen zit zoals in de TS staat (dacht ik dan) met 2 plastic dingetjes vast. Het is dus niet aangekoekte koelpasta wat vast zat. Nu kan het alsnog wel zijn dat ie beter werkt met een beetje aandrukken...
Ik heb desondanks toch het vermoeden dat die dingen snel gaar worden als ze heet zijn.

Wat betreft slechte serie, asus heeft inderdaad de fannetjes vervongen een tijd terug omdat er erg veel klachten over kwamen. Die nieuwe fannetjes zijn vast een beetje beter, maar ook nog niet super goed. Heb zelf ondertussen een nieuw asus s939 bordje en daar krijg ik sinds een paar dagen ook al de melding "chipfan not working" ofzo. Ben te lui om de kast open te schroeven en het te fixen, ik laat hem gewoon lekker uitfikken. (als het goed is heb ik nog garantie... :P)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

hehe, heb je gelijk ook.
het is wel een beetje iritant, want je moet voor je kunt booten op f1 drukken.Normaal loop ik even voorbij m'n kast en druk heel casual en nonchelant op het aanknopje en kom wat later terug met een glas drinken en ga dan cool lurkend aan m'n glas achter de pc zitten.

Al die stoerheid ben ik nu kwijt omdat ik gewoon moet wachten en op f1 drukken. :N :N

problemen.......

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ondertussen de volgende dingen gedaan

mobo eruit gehaald om te checken of er eventuele pinnetjes beschadigd waren:
dit was niet het geval

bios gereset:
hielp jammergenoeg ook weinig

de chip proberen aan te drukken:
de chip zat moervast dus dat had ook geen effect

waarschijnlijk is die hele chip dus naar de klote maar ik heb geen idee hoe ik dat kan checken

• RHochstenbach
  • Laatst online: 27-02-2021
Heb je toevallig ergens een andere videokaart? Zo ja, dan kan je die er in doen om te testen of het aan de videokaart ligt.
edit: het kan overigens ook mogelijk zijn dat je een statische lading hebt overgebracht naar de videokaart toen je met die cooler bezig was.

[ Voor 36% gewijzigd door RHochstenbach op 24-08-2007 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
RHochstenbach schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:36:
Heb je toevallig ergens een andere videokaart? Zo ja, dan kan je die er in doen om te testen of het aan de videokaart ligt.
edit: het kan overigens ook mogelijk zijn dat je een statische lading hebt overgebracht naar de videokaart toen je met die cooler bezig was.
ik heb hier geen andere vga liggen maar aangezien ik wel sli heb zou ik kunnen proberen om het eens met 1 kaart te proberen

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:56

Pinjataaa

Hit me!

Haal je cpu eruit, blaas de socket GOED door. PLaats de cpu terug, druk de cpu goed naar beneden wanneer je de hendel weer dichtdrukt. Het gaat vooral om dat doorblazen. Kameraad had namelijk precies hetzelfde. CPU 3x erin en eruitgehaald... na het doorblazen deed de pc het gewoon.
Als je dat al irritant vind..

[ Voor 68% gewijzigd door Pinjataaa op 24-08-2007 16:45 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een moederbord hoeft niet zichtbaar beschadigd te zijn.
Aangezien je die pinnetjes die je gewoon los hebt getrokken normaal gesproken aan de andere kant eerst in moet drukken, daarna vallen ze er zo uit denk ik dat je toch wat beschadigd hebt.
Een moederbord is multi-layered er kunnen dus tijdens het lostrekken van die koeler/pinnetjes sporen geknapt zijn.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 13:09
elTigro schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:10:
hehe, heb je gelijk ook.
het is wel een beetje iritant, want je moet voor je kunt booten op f1 drukken.Normaal loop ik even voorbij m'n kast en druk heel casual en nonchelant op het aanknopje en kom wat later terug met een glas drinken en ga dan cool lurkend aan m'n glas achter de pc zitten.

Al die stoerheid ben ik nu kwijt omdat ik gewoon moet wachten en op f1 drukken. :N :N

problemen.......
De waarschuwing kan je uitzetten in het BIOS hoor :P

Hier ook 2 computers met stilstaande chipset fans op a8n sli. Draaien al ruim 1,5 jaar zo...

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:47:
Een moederbord hoeft niet zichtbaar beschadigd te zijn.
Aangezien je die pinnetjes die je gewoon los hebt getrokken normaal gesproken aan de andere kant eerst in moet drukken, daarna vallen ze er zo uit denk ik dat je toch wat beschadigd hebt.
Een moederbord is multi-layered er kunnen dus tijdens het lostrekken van die koeler/pinnetjes sporen geknapt zijn.
denk dat dit het geval is aangezien het verwisselen en overschakelen naar 1vga niks hielp :'(

Heeft iemand mischien enig idee of er een tooltje bestaat om te controleren of de chip daadwerkelijk kapot is want voor de rest start hij gewoon op...

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

gambieter schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:41:
[...]

HELP brullen is gewoon irritant, zie ook de Het algemeen beleid #topictitel:

[...]

Verder: het is de bedoeling dat je de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter afloopt, en terugrapporteert wat het oplevert. Doe dat dus eerst :) .
Gambieter ik zie jou niet als moderator staan voor die of ieder ander topic. |:(
Als je niks anders te zeggen hebt wil je je er dan niet mee bemoeien. :+

Sorry dat moest ik even kwijt. ;)

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• warcow
matthijsln schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:48:
[...]

De waarschuwing kan je uitzetten in het BIOS hoor :P

Hier ook 2 computers met stilstaande chipset fans op a8n sli. Draaien al ruim 1,5 jaar zo...
beetje offtopic, maar toch vraag ik het me af: Game je ook? Die dingen worden namelijk wel warmer tijdens gamen. (die van mij vind het momenteel echt niet leuk als ik ga gamen, hopelijk fikt ie nog voor de garanatie is afgelopen door. Ga het zelf niet vervangen want dan vervalt de garantie dus....)

pci videokaartje is ook nog te proberen, in mijn geval was het voornamelijk het pci-E gedeelte wat (eerst) niet meer goed werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik game wel eens en aangezien mijn oude chipset koelertje het al een jaar niet meer deed zou het best zijn dat hij ook al aardig ver heen was. Het rare is alleen dat hij er pas helemaal mee ophield toen ik het koelertje eraf had gehaald wat er waarschijnlijk toch op duid dat er toen iets kapot is gegaan :'(

ben nu wat aan het rondkijken op marktplaats naar een andere a8n sli deluxe/premium, maar kan iemand me mischien vertellen of het dan alleen een kwestie van vervangen is of moet ik alle raid o instellingen etc ook weer opnieuwe doen (hoop het niet aangezien er best belangrijke documenten op m'n hdd staan)

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:56

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:21:
Ik game wel eens en aangezien mijn oude chipset koelertje het al een jaar niet meer deed zou het best zijn dat hij ook al aardig ver heen was. Het rare is alleen dat hij er pas helemaal mee ophield toen ik het koelertje eraf had gehaald wat er waarschijnlijk toch op duid dat er toen iets kapot is gegaan :'(

ben nu wat aan het rondkijken op marktplaats naar een andere a8n sli deluxe/premium, maar kan iemand me mischien vertellen of het dan alleen een kwestie van vervangen is of moet ik alle raid o instellingen etc ook weer opnieuwe doen (hoop het niet aangezien er best belangrijke documenten op m'n hdd staan)
Heb je al gedaan wat ik zei?

• warcow
Als je een mobo hebt met hetzelfde sata/raid chipsetje, dan moet het lukken. Heb ik ook gedaan. (simpel de harde schijven in het bios weer goed zetten, en het werkt)
Dat was voor mij toen de reden om toch maar weer voor asus te gaan. ^^

• Kurios
  • Niet online
wat voor RAID setup gebruik je dan voor je belangrijke documenten?

Verwijderd

Topicstarter
Pinjataaa schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:24:
[...]

Heb je al gedaan wat ik zei?
jep, heb ik al geprobeerd maar er veranderede jammergenoeg niks :'(
Kurios schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:32:
wat voor RAID setup gebruik je dan voor je belangrijke documenten?
ik ben in het verleden zo stom geweest om hiervoor RAID 0 te gebruiken waardoor ik dus alles zoizo kwijt ben als er bijv een hdd stuk zou gaan. De allerbelangrijkste dingen staan dan wel weer op cd maar jammergenoeg lang niet alles

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 13:09
warcow schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:11:
[...]

beetje offtopic, maar toch vraag ik het me af: Game je ook? Die dingen worden namelijk wel warmer tijdens gamen. (die van mij vind het momenteel echt niet leuk als ik ga gamen, hopelijk fikt ie nog voor de garanatie is afgelopen door. Ga het zelf niet vervangen want dan vervalt de garantie dus....)
Op deze systemen wordt inderdaad niet gegamed, dus misschien dat dat wel een groot verschil uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Net nog even voor de zekerheid langs een pc zaak geweest om te kijken of zij zo 123 iets zagen wat niet zo hoorde. Jammergenoeg zagen ze niks en als ik alles wou laten doormeten zou ik uiteindelijk kwa kosten net zo goed een nieuwe mobo kunnen kopen :(

Verwijderd

gewoon AL je onderdelen uit je kast halen en alles los maken 1 dagje laten rusten en weer in mekaar zetten (eerst op de grond in mekaar zetten en kijken of de pc het dan doet). Door dit te doen heb ik al 2 pc's weer aan de gang gekregen :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Fans draaien maar geen beeld hebben duidt er meestal op dat je de 4-pins stekker naast de CPU niet hebt aangesloten of dat je CPU kapot is. Kan ook dat je geheugen er niet goed inzit of een verkeerde combinatie, maar meestal krijg je in dat geval piepjes.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:35:
Fans draaien maar geen beeld hebben duidt er meestal op dat je de 4-pins stekker naast de CPU niet hebt aangesloten of dat je CPU kapot is. Kan ook dat je geheugen er niet goed inzit of een verkeerde combinatie, maar meestal krijg je in dat geval piepjes.
Heb die 4pins stekker wel aangesloten en aan de cpu ligt het waarschijnlijk ook niet aangezien er geen verschil is tussen m'n oude cpu en de cpu de nieuwe. Bovendien werkte het system wel de hele ochtend met de nieuwe cpu totdat ik dan met die northbridge koeler begon te klooien.

hoor je trouwens piepjes te horen als die northbridge kapot is (hoor behalve alle fans namelijk niks als ik hem aanzet) ?

@robjuhpower

zal dit morgen even proberen aangezien het wel even wat tijd kost

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond de pc helemaal gestript en heb de boel vanacht even laten rusten. Had vanmiddag de boel droog in elkaar gezet en jammergenoeg nogsteeds geen beeld of piepje te bekennen. Heb de mobo wel samen met mijn vader wat geinspecteerd en het lijkt erop alsof ik een klein stukje van de koperen verbindingsstrook naast de NB heb beschadigd, maar dit is nog niet zeker.

Hoop dat ik snel een Premium bordje op marktplaats vind...

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:38:
Gisteravond de pc helemaal gestript en heb de boel vanacht even laten rusten. Had vanmiddag de boel droog in elkaar gezet en jammergenoeg nogsteeds geen beeld of piepje te bekennen. Heb de mobo wel samen met mijn vader wat geinspecteerd en het lijkt erop alsof ik een klein stukje van de koperen verbindingsstrook naast de NB heb beschadigd, maar dit is nog niet zeker.

Hoop dat ik snel een Premium bordje op marktplaats vind...
maak anders even een aantal foto's van de chip en post die hier.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Kurios schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:44:
[...]

Idd, maar wel met een goede camera :P Ik heb hier ook een A8N-SLI moederbord, en m'n kast staat open naast me atm, dus ik kan het wel vergelijken voor je.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

JEV schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:59:
[...]

Gambieter ik zie jou niet als moderator staan voor die of ieder ander topic. |:(
Als je niks anders te zeggen hebt wil je je er dan niet mee bemoeien. :+

Sorry dat moest ik even kwijt. ;)
offtopic:
Hij wijst iemand op een aantal zaken, had hij niet hoeven doen als de TS de FAQ had gelezen. Ongeacht of hij nu mod is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:44:
[...]

Zal het straks even proberen, maar ben bang dat je het niet supergoed kan zien aangezien de eos van m'n pa niet digitaal is en zijn gewone digitale cameraatje niet helemaal top is.

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
het verwijderen van je NB fan zal de oorzaak zijn, ik heb een 2-tal jaar geleden hetzelfde gehad met mijn A8N SLI deluxe, die was gelukkig nog onder garantie, gewoon binnen gedaan en nieuwe gekregen. De fan sensor/meldingen kan je in je BIOS uitzetten, ik heb dit ook gedaan nadat ik het door een passieve zalman NB koelblokje vervangen heb, zorg er wel voor dat je genoeg airflow in je case hebt als je dit doet.
Veel herstellen zal er niet zijn aan je mobo, gewoon een nieuw zoeken zou ik zeggen

Verwijderd

Topicstarter
De foto was niet echt gelukt maar is gelukkig ook niet meer nodig. Heb vandaag de mobo vervangen van Deluxe naar Premium en ik heb weer een piepje+beeld :) .

Heb nu het probleem alleen dat windows na de bios vraagt of ik normaal of in veilige modus wil opstarten, en zodra ik iets kies herstert hij automatisch 8)7.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:48:
Heb nu het probleem alleen dat windows na de bios vraagt of ik normaal of in veilige modus wil opstarten, en zodra ik iets kies herstert hij automatisch 8)7.
Je zal een repair van Windows moeten doen, blijkbaar zijn er toch wat drivers anders. Kleine moeite, groot plezier.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:13:
[...]

Je zal een repair van Windows moeten doen, blijkbaar zijn er toch wat drivers anders. Kleine moeite, groot plezier.
tnx :)
Pagina: 1