Toon posts:

Controle software

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort werk ik op een basisschool als ict beheerder.
Hier werken wij met een Windows 2003 Server, de zogenaamde Brinbox.

Nu hebben wij een aantal pc's waar de leerlingen in de hal op kunnen werken, en wou ik hier wat controle software op zetten, zodat ik kan zien wat ze doen en dergelijke.

Is hier goeie software voor te vinden? liefst gratis.

Alvast bedankt.

Robin

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Dat je mee kan kijken op het beeldscherm? Heb je dan wel al met Google gezocht? ICT Beheerder! :?

*hit!

[ Voor 28% gewijzigd door the-edge op 24-08-2007 15:15 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat heb je zelf al gevonden? Er wordt wel een beetje minimale eigen inzet van je verwacht.

Dit is trouwens wel heel erg standaard. Waarom hebben ze je beheerder gemaakt als je deze kennis niet bezit? Eigen inzet is ook belangrijk als je beheerder bent.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Het komt dat ik het zo doe omdat ik momenteel veelste druk bezig ben met andere dingen en geen tijd had om te zoeken, verder weet ik hier wel software voor, maar ik wou even meerdere softwarepakketten vergelijken.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:17:
Het komt dat ik het zo doe omdat ik momenteel veelste druk bezig ben met andere dingen en geen tijd had om te zoeken, verder weet ik hier wel software voor, maar ik wou even meerdere softwarepakketten vergelijken.
Dan moet je dat vragen, ik heb het resultaat gevonden in 7 seconden. Dus je zou in een halve minuut 3/4 programma's kunnen zoeken.

Zo kun je in 1 minuut al 6/7 programma's vergelijken en ik wed dat je hem na 10 minuten geinstalleerd kunt hebben. Dus geen tijd is slap excuus, en dan laat je ons zoeken om jou tijd nuttig te houden?
Zal ik dan ook een topic openen wie voor mij voor noppes het huis poetst?

[ Voor 0% gewijzigd door the-edge op 24-08-2007 15:22 . Reden: tadaaaaaaaaa ]

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
RealVNC
Dameware
VNC Lite
...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is inderdaad wel erg minimaal, Sar2007 :) Geen 'tijd' is natuurlijk ook geen excuus - op GoT verwachten we toch echt wat meer dan je hier laat zien :)

Ik stel voor dat je je topic start eventjes aanpast met het vooronderzoek wat je zelf al gedaan hebt, of gaat doen? :)

Verwijderd

Lees trouwens meteen even de privacy wetgeving door..

Verwijderd

Je kan meschien eens proberen met Schoolvue.
Het is geen gratis software maar wel zeer goed.

Verwijderd

Je moet toch echt wel prangende redenen en bevoegdheid hebben om die controle uit te voeren.

Ik gooi het maar ff op je leeftijd (19) dat je nog niet goed weet wat privacy precies inhoud?

Mocht het zo zijn dat je dit opgedragen krijgt zorg dan iig voor een document, waarin het een en ander beschreven wordt als het gaat om dergelijke spionageactivieteiten en de vraag aan jou om dat uit te voeren.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Om je even uit de droom te helpen. Dit mag volgens de nederlandse wetgeving niet zomaar. Wat veel slimmer is, is de microsoft shared computer toolkit erop installeren en alleen toegestane software laten draaien. Na een reboot is de machine weer helemaal schoon, werkt heel goed alleen heb je nul controle op wat ze doen maar dat lijkt me ook niet echt belangrijk als jij het goed dicht getimmerd hebt.

Verwijderd

Die regels vallen binnen scholen mee. Er mag wel bijvoorbeeld wel degelijk worden meegekeken. Zelfs zonder dat je de leerling daarover verteld.
Ik heb op m'n werk 2 verschillende krantenknipsels liggen waarin staat dat het wel mag. Mits er geen misbruik van gemaakt wordt en er een bordje hangt etc etc. 1 Van die krantenknipsels is een gerechtelijke uitspraak op een school waar ze ook 'meekijk' software hadden geinstalleerd. Niet dat dat een vrijbode is om maar vnc overal op te knallen. Maar het geeft wel aan dat er voor een school ruimte is om dit soort dingen te installeren.
Wat ook kan is camera's ophangen in bijv een openleercentrum, of een mediatheek. Doen ze in de garderobes en aula's ook. En volgens mij kun je dan ook nog redelijk zien wat ze aan het doen zijn op een computer. En volgens mij mag dat zeker wel!

Verwijderd

@Sinph; het is erg lastig om de grent te leggen betreffende 'misbruik'
Die regels vallen binnen scholen mee. Er mag wel bijvoorbeeld wel degelijk worden meegekeken. Zelfs zonder dat je de leerling daarover verteld.
Dat mag niet zomaar, of de kinderen het moeten weten weet ik niet maar de ouders zullen het wel moeten weten...

En camera's mag je ook niet zomaar ophangen, al helemaal niet als ICT beheerder.. Dan moet je toestemming hebben van de directie, schoolhoofd, ouders informeren, etc...

Bedenk wel dat het hier om jonge kinderen gaat die volgens de wet extreem goed zijn beschermd, niet alleen tegen zichzelf maar al helemaal tegenover volwassenen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 18:13 ]

Verwijderd

k ga er vanuit dat de directie hier van op de hoogte is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een systeembeheerd dit allemaal in z'n uppie beslist.
En die camera's ophangen mag wel, bijv wanneer je dat doet onder het naampje beveiliging (wederom in overleg met directie/schoolleiding). Op gebeid van veiligheid voor/van de kinderen en je eigen spullen mag je wel weer veel.
En zoals je beveiliging met camera's opneemt in je schoolregelement, neem je die zogenaamde kijksoftware ook mee.
En grenzen op dit gebied zijn altijd vaag. Je moet het alleen even goed uitzoeken het je het regelt en aanpakt. De school-software dingen hebben vaak ook meekijken-docentje-programma's in zich zitten.
Kinderen zijn vaak goed beschermt, te goed zelfs, op veel vlakken. Maar dat is een andere discussie. Maar vanuit veiligheid en beveiliging kun je wel weer vaak een hoop.

Enne wat vaak ook makkelijk en handig is. Praten met de wijkagent. Vaak hebben die mannen toch hele goeie idee'en. En ze weten vaak wat wel en niet mag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 18:24:
k ga er vanuit dat de directie hier van op de hoogte is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een systeembeheerd dit allemaal in z'n uppie beslist.
En die camera's ophangen mag wel, bijv wanneer je dat doet onder het naampje beveiliging (wederom in overleg met directie/schoolleiding). Op gebeid van veiligheid voor/van de kinderen en je eigen spullen mag je wel weer veel.
En zoals je beveiliging met camera's opneemt in je schoolregelement, neem je die zogenaamde kijksoftware ook mee.
En grenzen op dit gebied zijn altijd vaag. Je moet het alleen even goed uitzoeken het je het regelt en aanpakt. De school-software dingen hebben vaak ook meekijken-docentje-programma's in zich zitten.
Kinderen zijn vaak goed beschermt, te goed zelfs, op veel vlakken. Maar dat is een andere discussie. Maar vanuit veiligheid en beveiliging kun je wel weer vaak een hoop.

Enne wat vaak ook makkelijk en handig is. Praten met de wijkagent. Vaak hebben die mannen toch hele goeie idee'en. En ze weten vaak wat wel en niet mag.
Idd; toe
stemming is hier het grote woord..
Nu hebben wij een aantal pc's waar de leerlingen in de hal op kunnen werken, en wou ik hier wat controle software op zetten, zodat ik kan zien wat ze doen en dergelijke.
Geeft mij de indruk dat dit een individuele actie is en dat gaat niet werken... maar goed, het wachten is op TS

@ hieronder; idd.. We kunnen er nog vele pagina's vol over schrijven maar zonder input van TS is dat een beetje zinloos dus ik zal de discussie even stoppen O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2007 18:33 ]

Verwijderd

Of hij heeft van een directie lid/schoolleiding de vraag/opdracht gekregen om wat te doen aan misbruik, of proberen het misbruik te voorkomen. Alleen budget is er dan vaak niet voor.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Smart media draaien ze bij mij op school

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02 16:09
www.radmin.nl is ook een super pakket....echter niet gratis! :+

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:12