[RAID] mijn harde schijf wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• skillet
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-02 14:47
ik heb 2 wd harde schijven van 250 gb in raid 0 staan. alles deed het nog tot gisteren. daarna deed windows er opeens heel lang over om op te starten en toen ik hem daarna nog eens opstarte kreeg ik een blauw scherm met de volgende melding: "a driver has overrun a stack-based buffer. this overrun could potentially allow a malicious user to gian control of this machine."

iedere keer als ik hem opnieuw opstarte kreeg ik die melding. nu heb ik ontdekt dat als ik de 2 harde schijven loskoppel (mijn windows staat op een aparte harde schijf) windows weer gewoon start.

ik heb reden om te geloven dat die ene harde schijf van de raid 0 opstelling niet kapot is. dus vroeg ik me af of ik de harde schijven niet gewoon aan kan sluiten op de raid van mijn moederbord (heb ze nu op een adaptec 1220sa) en dat ze het dan weer zullen doen?

ik heb hier in meerdere topics gelezen dat je je array opnieuw moet maken met precies dezelfde instellingen nu heb ik dat geprobeerd maar dan moet ik eerst de oude array verwijderen toch?
nu krijg ik de melding als ik die oude array wil verwijderen dat dit " could result in loss of data". dus lijkt me voorlopig nog niet een oplossing.

bij mijn adaptec 1220sa (raid kaartje) zit ook een bootable cd die heb ik geboot in de hoop dat ik hierop opties zou kunnen vinden om mijn ene harde schijf weer aan de praat te krijgen, nu wil die cd wel booten maar daarna gaat hij zoeken naar een raid-controller (die hij vind) en daarna gaat hij zoeken naar een bootable cd (die hij niet vind??)

wat mijn vragen dus in het kort zijn:

- kan ik mijn 2 harde schijven van de adaptec 1220sa zo aansluiten op mijn moederbord en hier dan de raid configuratie aanzetten?

- hoet moet ik de array deleten en weer opnieuw maken zonder dataloss? of is dit niet mogelijk?

- wat zijn het probleem kunnen zijn bij die bootable cd?

alvast bedankt voor mogelijke reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lees de RAID FAQ eens. Daar staan wel een paar antwoorden op je vragen als ik het zo zie.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• skillet
ik heb het antwoord op mijn eerste vraag gevonden, mijn harde schijven zijn van hetzelfde merk/type dus ik kan ze zo aansluiten op mijn moederbord.

ik wil dit nu graag gaan proberen maar ik heb geen idee hoe dit moet. ik heb in mijn bios gekeken en daar kun je raid aanzetten en dan van de 6 sata aansluitingen ze allemaal apart "enabelen".

ik kan dus de 2 sata aansluitingen wel "enabelen" voor mijn 2 harde schijven maar hoe stel ik dan in dat ze voor raid 0 moeten zijn?

en als ik mijn 2 harde schijven aansluit op het moederbord moet ik dan de raidcontroller die in een pci-slot steekt eruit halen?

[ Voor 12% gewijzigd door skillet op 24-08-2007 15:18 ]

• skillet
het is me nu gelukt om de schijven allebei in raid 0 aan te sluiten op de raidcontroller van mijn moederbord.

alleen als ik nu bij schijfbeheer kijk dan zie ik mijn harde schijf wel staan maar die moet ik eerst formatteren wil ik hem in "deze computer" kunnen zien. wat dus betekent dat hij niet herkent dat er nog data op die 2 schijven staat...

zou ik nu een nieuwe (precies dezelfde) raid controller moeten kopen om weer bij mijn bestanden te kunnen?

Verwijderd

Dit gaat niet lukken omdat er andere drivers gebruikt worden (en dus hoogstwaarschijnlijk een andere indeling). Dit gaat zelfs al mis als beide controllers van hetzelfde merk zijn maar een ander typenummer hebben (ja helaas, ik spreek uit ervaring).

• skillet
na wat prutsen met de bios van mijn raid controller is het me gelukt om deze ook weer te laten werken met mijn twee harde schijven.
maar alleen zie ik mijn data niet terug nu ik weer de oude raid controller heb aangesloten.

ben nu alleen wel bang om weer een raid 0 configuratie te maken. aan de ene kant vind ik dit heel fijn omdat het sneller is, maar aan de andere kant als dit grapje straks om geen enkele reden weer gebeurt dan ben ik weer alles kwijt.

wat zouden jullie me aanbevelen? een nieuwe raid controller kopen, mijn twee harde schijven in raid 0 op het moederbord aansluiten of gewoon geen raid 0?
Pagina: 1