Toon posts:

NOG een 4gb XP SP2 vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ik heb de "Abbadon in RAM FAQ" gelezen (heel interessant trouwens), maar ik heb nog geen antwoord en de vraag is voor de meesten hier waarschijnlijk vrij simpel te beantwoorden, maar kost mij een heleboel leeswerk. Daarom toch even een post.

Ik had 2Gb geheugen op m'n Asus P5WDH Deluxe mobo met Intel Core2 E6600. Ik draai Windows XP SP2 en heb verder niets overclocked.

Op Ibood.nl zag ik Transcend 1Gb geheugenreepjes voor 30 euro. Had niet echt nieuw geheugen nodig, maar ik dacht, voor die prijs koop ik ze wel; verkoop ik m'n huidige reepjes en heb ik voor een prikkie 2Gb erbij.

Nou heb ik net de reepjes geplaatst en WinXP ziet maar 3Gb intern geheugen. Dus ik ben even gaan googelen en zoeken op GOT en gevonden hoe dit komt. Nou kan me het niet zoveel schelen dat die 1Gb niet gebruikt wordt, maar ik vraag me het volgende af.

Ik heb er nu in zitten:
4x Transcend JM667QLJ-1G 240P DDR2 DIMM (128Mx64) (64Mx8 DDR2 667 5-5-5)

Ik HAD hiervoor erin:
2x Crucial 512MB DDR2, 533, CL4 PC2-4300U-44410-B0 -> (in slot A1 en B1)
2x Corsair 512MB DDR2, 5400C4, XMS2-5400, 675Mhz, 4.4.4.12 -> (in slot A2 en B2)

Nou vraag ik me af; is m'n oude geheugenconfiguratie (4x 512MB) sneller dan de nieuwe geheugenconfiguratie (4x 1GB)?

Oftewel, met de beschikbare reepjes, hoe kan ik ze het best plaatsen?

Deze vraag omdat ik ergens gelezen had dat 4x512MB sneller werkt dan 4x1GB en omdat de 1Gb reepjes CL5 zijn en de oude CL4, maar ik niet precies wat dit in de praktijk inhoudt.

En als b-vraag; Pagefile gewoon aan laten staan? Of disabelen?

Alvast bedankt!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
antwoord op b, gewoon aan laten staan... :)

specs

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 23:41
4x 1GB ivm dual channel heeft je 4x 512MB ook maar meer is toch beter dan sneller. (wel als het 2gb vs. 4gb is.)

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Verwijderd

XP ziet geen 4GB geheugen daarvoor moet je de 64bits versie installeren en dan heb wel 4GB, misschien dat ie dan wel sneller is dan je 4 x 512mb

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:34:
VERHAAL verhaal verhaal

Deze vraag omdat ik ergens gelezen had dat 4x512MB sneller werkt dan 4x1GB en omdat de 1Gb reepjes CL5 zijn en de oude CL4, maar ik niet precies wat dit in de praktijk inhoudt.

En als b-vraag; Pagefile gewoon aan laten staan? Of disabelen?

Alvast bedankt!
pagefile aan, en tussen die CL4 en CL5 zal jij weinig verschil merken. misschien wel zo leuk om ook de andere specs erbij te zetten, dan weten we ook meteen of het geheugen je bottleneck gaat zijn in whatever jij doet :)

-_-

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Of jouw vorige geheugenconfig sneller was dan de huidige? Het antwoord ligt al besloten in de vraag ;)

En pagefile inderdaad aan laten staan. Je zou deze een fixed size kunnen geven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat ik (uiteraard na eerst een image van het huidige OS te maken) morgen toch eens Vista 64-bit ga proberen of loop ik dan echt te vloeken in de kerk?
Ooit wel Vista gedraaid, maar toch weer terug naar XP omdat Nero toen niet lekker werkte met Vista, maar sinds ik VMWare ontdekt heb, kan ik volgens mij weer prima Vista installeren om alles wat niet werkt gewoon in de VMWare virtual computer te doen.

@M2M
Intel Core2 E6600 op een Asus P5W DH Deluxe bord, niets overgeclocked (althans, alles staat op "Auto" in BIOS)
CPU Watergekoeld met zo'n zetje van Thermaltake
4x 1Gb Transcend geheugen (zie startpost voor specs)
2x WD Raptors 74Gb (niet dat nieuwe typ. Zijn een jaartje oud nou) in Raid 0 (OS partitie en een incoming downloads partitie)
2x Seagate 300Gb SATAII schijven ook in Raid 0 (1 *.tmp+*.log+pagefile partitie (20Gb) en een data partitie)
Nog 2 Maxtor SATA (I of II, vergeten) schijven van respectievelijk 200Gb en 300Gb
1x NEC-3500AG brander
Cheap-ass videokaartje (speel geen spelletjes op PC)

Het intensiefste wat ik met het systeem doe is 3 VMWare virtual computers tegelijk draaien.
En op 8 tafels multitafel pokeren met alle hulpmiddelen vandien (poker tracker database+gametime+), maar dit lijkt me totaal niet systeemintensief.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
nee, weet wel zeker dat jij hierbij niet het verschil gaat merken tussen cl4 of cl5....en je zal dan meer hebben aan 3.2 gig dan aan 2 gig dus zou je 4 reepjes van 1 laten zitten ;)...

enja of jij vista wil of niet moet je zelf weten, weet niet of je veel dingen hebt die driver afhankelijk zijn want dat wil nog wel is tegenvallen (zeker met 64 bits)...denk dat je de 0.8 gig winst niet echt merkt..

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:58
Waarom Vista? Gewoon XP Pro x64 draaien, drivers zat :D
Pagina: 1