Toon posts:

Orthos

Pagina: 1
Acties:
  • 3.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat orthos helemaal niet zo'n goed progamma is. Voorbeeld : Gamen gaat goed ook na enkele uren, 3dmark06 draait lekker zonder problemen. En om orthos lekker te laten draaien moet ik er ziek veel volt in mijn cpu pompen om hem draaiende te houden en daardoor vind ik hem weer te warm worden + dat er ook nog eens door orthos processen uitvallen. Is er een ander goed cpu stress progamma wat goed werkt met vista. ps blend stress cpu en ram werkt wel goed maar small cpu stress weer niet

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
prime?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Verwijderd

Topicstarter
ik zal hem eens proberen. Prime95 neem ik aan ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 13:46 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens mij werkt Orthos juist perfect. Je processor is dus duidelijk niet 100% stabiel. Al moet ik wel zeggen dat Vista heel vergevingsgezind is. Benchmarks kunnen vastlopen terwijl Vista gewoon doorgaat. Onder XP krijg je veel vaker een vastloper van het hele systeem. Dat in je achterhoofd en natuurlijk dat je in real-life je processor bijna niet belast zoals een Orthos dat doet kan je genoegen nemen met alledaagse-werk stabiliteit.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu met prime95 aan het testen. En moet zeggen dat mijn cpu minder warm word dan met Orthos. Dus straks maar weer volt verminderen en weer met prime testen.
Mischien heb ik wel een oude versie van Orthos die niet stabiel loopt ?

Ik weet zeker dat hij stabiel moet kunnen lopen op 3,6gig. Want heb hem ook al op 3,8gig stabiel gehad, iig met gamen, maar toen werd hij wat te warm, dus heb ik hem maar trug naar de 3,6 gig gedaan.

Je hebt gelijk hij liep niet stabiel onder full stress

Edit>
Ik kwam er net achter dat je prime moet instellen voor bijde core's Dus dat heb ik gedaan en boem weer een blauw scherm. Tog maar ff weer mijn volt verhogen naar 1,47volt (E6600 3,6gig) En maar weer testen.

Edit>
Woot eindelijk loopt hij nu een paar min stabiel op 3,6gig alleen wel met een hoog voltage van 1,47volt en een warmte van 66 graden max

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 14:49 ]

Verwijderd

Je kunt 100% load van Orthos / Prime totaal niet vergelijken met gamen. Als je er niet mee zit dat je systeem niet 100% stabiel is, kun je het gewoon zo laten, alleen is er dan altijd kans op een gekke vastloper zo nu en dan.

Als je écht een 100% stabiel systeem wilt hebben zorg je dat de boel 10+ hr Orthos stable is, dan weet je dat het goed zit.

Verwijderd

Je voltage is wel erg laag vergeleken met mijn voltage op 3,7 ghz, ik heb namelijk 3,7 ghz met 1,6v, dat is het enige voltage dat het doet.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

66 graden is ook wel aan de hoge kant.
Wat voor koeling gebruik je?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

66 graden is teveel, dodelijk zelfs. Je zou 60 als max moeten nemen want bij 62 graden en hoger gaat de levensduur dramatisch omlaag. Staat op de intel site.

@dreameater ik schat zo dat hij luchtkoeling heeft, ik zelf heb waterkoeling en zit op ongeveer 45 graden met 1,6v en 3,7. Mijn punt meer voltage en een hogere klok, als hij waterkoeling had (afhangend van de kwaliteit) had hij waarschijnelijk met minder voltage en mindere klok lagere temps gehad.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
dreameater schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:29:
66 graden is ook wel aan de hoge kant.
Wat voor koeling gebruik je?
Zalman 9700 led. Maar hier is het ook al 26 graden boven. En zo warm is 66 graden ook weer niet. Als je het vergelijkt met 75graden waarop hij ook heeft gelopen zonder problemen. (standaard koeler)
Het is maar onzin vind ik dat hij maar 62 graden mag worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:32:
66 graden is teveel, dodelijk zelfs. Je zou 60 als max moeten nemen want bij 62 graden en hoger gaat de levensduur dramatisch omlaag. Staat op de intel site.

@dreameater ik schat zo dat hij luchtkoeling heeft, ik zelf heb waterkoeling en zit op ongeveer 45 graden met 1,6v en 3,7. Mijn punt meer voltage en een hogere klok, als hij waterkoeling had (afhangend van de kwaliteit) had hij waarschijnelijk met minder voltage en mindere klok lagere temps gehad.
Dat zeggen ze omdat ze willen dat je niet gaat oc-en. En daarom maar een snellere dure processor moet aanschaffen. Die dingen kunnen makkelijk de 80 graden berijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:33:
Het is maar onzin vind ik dat hij maar 62 graden mag worden.
Moet je zelf weten, en die 75 graden waar het zonder problemen op loopt |:( . Ja misschien voor 1 jaar. Het is een maximaal lemiet dat intel heeft gegeven, het lemiet waaronder alles nog goed is en waarboven de levensduur achteruit gaat.

Wat jij met die informatie doet moet je zelf weten.

Verwijderd

Topicstarter
Hij leeft over een jaar nog dat verzeker ik je (als ik hem dan nog heb).Het is allemaal marketing.
Afgelopen week had ik hem op 3,8gig lopen met een voltage van 1,58volt Maar vond het niet nodig voor maar 100 3dmark06 punten meer

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 15:48 ]

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:32:

Er staat ook op de sites van fabrikanten van geheugen, ik noem geen namen (TeamX, Crucial) etc dat het ram enkel loopt op bepaalde timings met 2.3-2.4VDimm, terwijl 2.3 al teveel is voor 24/7 gebruik.

Zelfde als ik jou een auto verkoop, en zeg tegen jou, je moet er veel mee door de modder rijden. Ik zeg het zodat het sneller afslijt en ik sneller weer een auto kan verkopen.

Je moet niet altijd alles geloven, ik zeg niet dat Intel liegt, maar 60+°C verlaagt drastisch je levensduur is best bullshit. Je kan gerust tot 65°C gaan, hoger zou ik persoonlijk ook niet gaan.

Daarbij zegt Intel TCase max temp = 62.5°c (dacht ik ). Dit is de temp tussen je cores, wat je cores mogen worden wordt dus niet verteldt ;).

EDIT:

Sterker nog, er zijn zelfs CPU's out of the box met boxed koeler op stock speeds die warmer worden dan Intel spec's, wat denk je dan zelf ?

[ Voor 5% gewijzigd door 430xlkod op 24-08-2007 16:01 ]

Verwijderd

Maar het verhaaltje wat je geeft zeg het tegenovergestelde van wat je zegt, je geven juist een max temp aan zodat hij juist NIET sneller kapot gaat. Je hebt gelijk over de temp het varieert ergens tussen de 64 graden en 60.

offtopic:
hoe heet dat progie van intel nou waar je temps kan uitlezen?

Verwijderd

Thermal analysis tool oftewel TAT

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:25:
Je voltage is wel erg laag vergeleken met mijn voltage op 3,7 ghz, ik heb namelijk 3,7 ghz met 1,6v, dat is het enige voltage dat het doet.
Ja en, alsof elke cpu hetzelfde klokt.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:04:
Maar het verhaaltje wat je geeft zeg het tegenovergestelde van wat je zegt, je geven juist een max temp aan zodat hij juist NIET sneller kapot gaat. Je hebt gelijk over de temp het varieert ergens tussen de 64 graden en 60.

offtopic:
hoe heet dat progie van intel nou waar je temps kan uitlezen?
Intel geeft een temp aan waarvan zij zeker weten dat je dan een lange levensduur met die cpu hebt. Die temp is ook maar een schatting van hun, denk niet dat ze 10 jaar lang cpu's op verschillende temps en voltages hebben gehad. Natuurlijk is er vast wel een manier om zoiets ongeveer te berekenen maar dat is nooit zeker. En misschien hebben ze iets lager opgeschreven dan ze berekend hadden voor extra zekerheid.

En het gaat over de tcase sensor, de tjunctions verschillen per cpu volgens mij. En volgens mij heeft de ts helemaal niet aangegeven over welke sensor hij het heeft zolang het niet de tcase is is er niks aan de hand.

En met normaal gecomputer (spelletje etc) kom je nooit aan dezelfde load temps als orthos. Dus zolang hij maar niet 24/7 orthos draait zit hij prima met zijn temps.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:18:
Je kunt 100% load van Orthos / Prime totaal niet vergelijken met gamen. Als je er niet mee zit dat je systeem niet 100% stabiel is, kun je het gewoon zo laten, alleen is er dan altijd kans op een gekke vastloper zo nu en dan.

Als je écht een 100% stabiel systeem wilt hebben zorg je dat de boel 10+ hr Orthos stable is, dan weet je dat het goed zit.
10 uur orthos is nog een beetje weinig, zou toch 12 uur minimaal doen.

Verwijderd

bassie_ schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:14:10 uur orthos is nog een beetje weinig, zou toch 12 uur minimaal doen.
Zie ook de + achter de 10 ;)

Verwijderd

bassie_ schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:14:
Ja en, alsof elke cpu hetzelfde klokt.
Met de E6600 zie je over het algemeen niet beister veel verschil en daarmee komt dat we het hebben over een soort maximum van 1,6. Dan is een verschil van dik 0,1v wel groot Dat is rond de 7% minder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:36:
[...]

Met de E6600 zie je over het algemeen niet beister veel verschil (..)
Sorry, maar dat is écht bullshit. De nieuwere batches overclocken gewoon een stuk minder dan de "3,6ghz 1.4v" batches die er ooit waren, om ze zo maar even te noemen.

Verwijderd

Je hoeft niet gelijkt zo te reageren (flamen...!)
Ik schrijf toch ook alleen maar op wat ik denk, wat ik heb gezien, wat mijn ervaring is...
Probeer het dan wat normaler uit te leggen van hoe het dan wel is, en dat aan te duiden met onjuist bijvoorbeeld. Klinkt gelijk wat minder agressief, tenzij je dat natuurlijk bent dan klopt het ook, maar je lijkt me niet zo agressief, dus laat mensen dan ook niet die indruk krijgen.
Pagina: 1