Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 21:35
Een tijdje geleden heb ik mijn nieuwe PC binnengekregen. Natuurlijk helemaal blij! Ook Windows Vista was van de partij, en die heb ik natuurlijk gelijk geinstalleerd in RAID0. Allemaal erg mooi, het werkt, Vista heb ik niet heel veel moeite mee (het is gewoon wennen). Het enige probleem is: Ik game heel veel. Eigenlijk alleen maar op deze PC. De reden voor Vista was DX10 en voor de toekomst. Maar nu ben ik in gaan zien dat ik beter XP kon installeren, aangezien Supreme Commander erg vaak crasht. Dit komt door: Het geheugenprobleem in Vista, of de brakke drivers voor de 8800.

Nu wil ik dus XP gaan Dual Booten naast Vista. Nu hoor ik veel mensen al zeggen: Dit kan niet, want XP sloopt de boot van Vista. Maar nu heb ik hier op tweakers ergens gelezen dat dit op te lossen is door na de XP installatie de Vista DVD erin te proppen, en op Repair te drukken.

Ik heb Vista nog niet heel lang, en er staan ook nog niet echt dingen op die heel veel waarde hebben, maar ik gooi het er liever niet af. Als het niet anders kan, dan moet ik er maar aan geloven, maar liever niet.

Dus ik denk: Ik probeer gewoon XP te installeren. Maar hier loop ik al tegen een probleem op: RAID Drivers: Vista accepteerd USB Sticks, maar XP niet, dus dan moet ik een floppy uit een andere PC slopen?? Als ik geen RAID Drivers installeer, en hij begint met laden voor de XP installatie, krijg ik een blue screen.

Ik heb dus 2 schijven van 320GB in RAID0. Werkt prima onder vista. Deze zijn opgedeeld in 2 partities (450GB voor Vista, 150 GB voor XP).

Dit zijn dus mijn vragen:
1. Ik moet voor RAID dus gewoon even een floppy drive uit een oude pc slopen?
2. Gaat het werken door achteraf Vista te Repairen?
3. Is het niet gewoon makkelijker Vista te deinstalleren en XP eerst te doen?
4. Gaat het überhaupt werken met RAID??

[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 24-08-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoorden :
1. Is wel het makkelijkste, je kunt ook een slipstream installatie cd maken.
2. Geen repair, een MBR repair.
3. Als je nog niet veel hebt gedaan in Vista, dan is dit de makkelijkste optie.
4. Ja.

Een opmerking, XP wil graag zijn boot spullen in de eerste 8 GB van je harde schijf (cq raid) kwijt, anders boot hij niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Zoals VTeuniss al zegt, volledig formatteren, dan eerst XP en daarna Vista opnieuw installeren is de snelste methode. Ik ga nu misschien iets heel engs zeggen, maar de Computer Idee heeft in het huidige nummer een uitleg van 3 pagina's gewijd staan aan het installeren van XP terwijl Vista al op de PC staat...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ik kijk wel even naar Computer Idee.

Nu is Formatteren mischien de makkelijkste optie, maar ik denk dat wanneer ik XP heb geinstalleerd, ik dan goed zit met die MBR Repair. Ook is denk ik het lastigste de RAID Drivers te installeren en een Floppy drive aansluiten.

Wat bedoel je met: ''XP wil graag zijn boot spullen in de eerste 8 GB van je harde schijf (cq raid) kwijt, anders boot hij niet.''
Krijg ik hier problemen mee? Ik neem aan dat Vista de eerste 8GB van de schijf heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killzone schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:42:
Wat bedoel je met: ''XP wil graag zijn boot spullen in de eerste 8 GB van je harde schijf (cq raid) kwijt, anders boot hij niet.''
Krijg ik hier problemen mee? Ik neem aan dat Vista de eerste 8GB van de schijf heeft?
Dan zul je dat moeten veranderen, of je moet accepteren dat XP de Vista partitie als C blijft zien en zijn eigen partitie als D. In dat geval zet XP zijn boot bestanden op de Vista partitie. Is op zich niets mis mee, alleen is het vervelend dat XP de restore points van Vista als invalid bestempeld en dus opruimt. Dat geeft niets als je altijd met images werkt en dus zowiezo nooit restore gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Oftewel dan wordt het een grote puinhoop op de C schijf met Vista en XP door elkaar?

Phoe, dan wordt de keuze toch erg lastig: Alles eraf inclusief drivers, programma's, instellingen, patches enz enz, Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen zin in heb.
Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin in een grote puinhoop in de C partitie. Ik denk dat ik dat dan maar voor lief moet nemen. Ik vind het niet erg dat de herstelpunten weg zullen zijn, die gebruik ik toch nooit en zijn in mijn ogen alleen maar vervelend.

Is er een manier om te zorgen dat XP zijn boot spulletjes op de D schijf zet (of in mijn geval op de F schijf, want ik heb een partitie gemaakt met de ingebouwde schijfmanager van Vista)??

Ik ben in ieder geval een stap verder: XP installeren lukt wel, met RAID en de hele mikmak. Enigste is dat ik even een Floppy Drive moet zien te regelen :) .

Ze hadden Computer Idee trouwens niet, ik denk dat ze de nieuwe hebben.

EDIT:
Ik heb nu een floppydrive aangesloten, alleen hier stuit ik weer op heel erg vervelende problemen:
Vista ziet mijn floppty niet. Hij staat er wel bij, omdat ik in het BIOS een 1,44 / 3,5 inch floppy heb aangezet. Als ik er een floppy in doe, en ik dubbelklik op het icoon in Deze Computer, zegt hij: Plaats een schijf of ander geschikt medium in station A: .

Het probleem is dus dat ik het ledje niet zie branden, hem niet hoor, niets. Ik weet niet zeker of hij het doet of hij stroom krijgt (stroom krijgt hij neem ik aan wel: Aangesloten op voeding). Ik heb hem op de FDD aangesloten op het moederbord.
Iemand een idee waarom hij het niet doet? (Ik kijk morgen even of hij het wel doet op de oude P4 waar hij uit kwam :) .

[ Voor 32% gewijzigd door TheJVH op 25-08-2007 00:54 . Reden: :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ok, ik stop ermee, want de reden om XP te installeren is niet meer geldig, zie ook:
anandus in "[RTS] Supreme Commander - Deel 4"

Dit was dus een van de redenen: Het gamen. De andere games draaien prima, maar het leek me beter om die op XP te zetten, als ik die toch had.

In ieder geval reuze bedankt voor het helpen, want ik heb hier ook wat van opgestoken (dat Floppy's ruk zijn en dat ik er nooit meer mee ga werken), en wat info over Vista/XP.

[ Voor 198% gewijzigd door TheJVH op 25-08-2007 00:56 ]

Pagina: 1