[8800 GTX] Koeling mod

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 23:40
Hai,
Vandaag ben ik begonnen aan een mod voor de koeling van mijn GTX. Ik wilde dit doen aangezien ik betere temperaturen wilde creëren. (En omdat ik een Tweaker ben natuurlijk.)

De standaard koeling is eigenlijk al goed genoeg, echter te lawaaierig op 100%. Met behulp van Rivatuner loopt de fan op 100% wanneer de videokaart de 67 graden passeerd. Hiermee blijft hij met de standaard koeler altijd onder de 70C.

In mijn pc zitten twee casefans van 92mm. Hiervan heb ik de bovenste gepakt, en deze gemonteerd op mijn GTX doormiddel van een Tiewrap. Deze zit strak genoeg. :) Nu dacht ik, laat ik eens mijn pc aanzetten en genieten van betere temperaturen, maar dat was niet het geval.

Idle doet hij het goed; 55-58C. 62C
Onder load is het een zware tegenvaller; 75-80C.

Op deze manier kan ik dus mijn standaard koeler beter gaan gebruiken. Deze fan gebruik ik op dit moment op mijn videokaart: Klikkertje

Vragen:

- Hoe kan ik deze mod beter uitvoeren?
- Heb ik misschien een andere ventilator nodig?
- Andere tips.. ?

Foto's van de mod

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/7662/gfx001mi2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/7186/gfx003ei7.jpg

PHILIPS Motional Feedback 544

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-07 15:16
Beter isoleren, zodat de lucht enkel naar de heatsink kan.

• Gniels
blubbers schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:45:
Beter isoleren, zodat de lucht enkel naar de heatsink kan.
Op welke manier zou ik dat kunnen doen dan? :)

Verwijderd

75-80 graden is nou toch niet zoveel voor een GPU

• Gniels
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:49:
75-80 graden is nou toch niet zoveel voor een GPU
Nee, maar het ging bij deze mod om de temperaturen lager te krijgen dat dat niveau..
Zo kan ik beter de standaard koeler monteren :P

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:40
Dezelfde koeler ernaast monteren?? Nu koel je alleen maar de halve kaart.

• Gniels
Killzone schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:19:
Dezelfde koeler ernaast monteren?? Nu koel je alleen maar de halve kaart.
De warmte gaat toch zowieso naar het koelblok doormiddel van de heatpipe, en dat stukje ernaast is alleen wat ijzer om de warmte vanaf daar te transporteren.. Het koelvermogen van dat ene (niet erg gladde, beetje gerafelde) stukje ijzer is niet echt goed.. Dus dat heeft volgens mij niet veel zin.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Gniels schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:27:
[...]

De warmte gaat toch zowieso naar het koelblok doormiddel van de heatpipe, en dat stukje ernaast is alleen wat ijzer om de warmte vanaf daar te transporteren.. Het koelvermogen van dat ene (niet erg gladde, beetje gerafelde) stukje ijzer is niet echt goed.. Dus dat heeft volgens mij niet veel zin.
De core zit niet waar het koelblokt zit, zowiezo geleid die heatpipe niet alle warmte. Dus plaats er een 2e bij.

Audi S3

Verwijderd

Gniels schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:46:
[...]

Op welke manier zou ik dat kunnen doen dan? :)
Ducktape is the way to go :) :P

• Gniels
Ja haha, ik gebruik ook voor een heleboel dingen duct-tape O-) Handigste spul van de wereld. Maargoed, ik heb toch weer besloten de standaard koeler erop te doen. Het was in ieder geval leuk te proberen. Misschien later nog wat meer :)

• MexxT
heb je de cooler er af gehad om de kap te verwijderen?

Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een gat in je koelpasta.

(je kan ook overwegen een Hr03 Plus te kopen en daar een 120mm fan op modden. Lage temps (stressed 55 max @ 660/980 en idle 44 graden. 8800GTS) en heel stil :)

Audi S3

• Gniels
MexxT schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:08:
heb je de cooler er af gehad om de kap te verwijderen?

Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een gat in je koelpasta.

(je kan ook overwegen een Hr03 Plus te kopen en daar een 120mm fan op modden. Lage temps (stressed 55 max @ 660/980 en idle 44 graden. 8800GTS) en heel stil :)
Nee, misschien heb ik dat een beetje fout geformuleerd, maar ik heb alleen de kap en de ventilator eraf gehaald.

Die koeling waar jij het over had, koelt die ook de rest van de videokaart? Bijvoorbeeld het chipset en de geheugenplaatjes? Ik ben eigenlijk wel benieuwt, want ik vind de 3rd party koelers altijd heel 'cool' staan :D Heb jij misschien een foto van jouw GTS ?

• MexxT
Gniels schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 21:29:
[...]

Nee, misschien heb ik dat een beetje fout geformuleerd, maar ik heb alleen de kap en de ventilator eraf gehaald.

Die koeling waar jij het over had, koelt die ook de rest van de videokaart? Bijvoorbeeld het chipset en de geheugenplaatjes? Ik ben eigenlijk wel benieuwt, want ik vind de 3rd party koelers altijd heel 'cool' staan :D Heb jij misschien een foto van jouw GTS ?
ja zitten ramsinks bij. (en ook voor VR's en de Ramdac)

Zal zo ff foto's maken.

EDIT//

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/mexxt_Hunter/New_DSCF1425.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/mexxt_Hunter/New_DSCF1426.jpg

en hoe ik het nu zie:

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/mexxt_Hunter/New_DSCF1427.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/mexxt_Hunter/New_DSCF1429.jpg

alsje :)

[ Voor 25% gewijzigd door MexxT op 24-08-2007 22:34 ]

Audi S3

• Gniels
Dat ziet er wel eens even prachtig uit :) Volgens mij is het de 40 eurie toch wel waard :)

Ik ben ook nog van plan een 3rd party chipset koeler te kopen misschien :) Kan ik wat verder overclocken.

• MexxT
Ja is zeker die 40 euro waard :)

650i chipset produceerd behoorlijk wat hitte..

De verzaagde freezer 64 pro die er op zit krijgt het best een beetje warm @ full load :P
Maar koelt meer dan genoeg om passief te draaien.

Ik kan er 500FSB mee draaien op deze manier O-)

Audi S3

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
De standaard koeler is een soort turbine koeler die het lucht door de vinnen heen blaast je kast uit. Wat jij nu hebt gedaan is een fan recht op de vinnen laten blazen in plaats van er door heen, dus heb je minder airflow omdat het al snel botst tegen de kant waar de kaart zit. Ik denk dat je aan de originele koeler weinig kan veranderen wat de prestaties zal verbeteren.

• Gniels
Bulls schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:07:
De standaard koeler is een soort turbine koeler die het lucht door de vinnen heen blaast je kast uit. Wat jij nu hebt gedaan is een fan recht op de vinnen laten blazen in plaats van er door heen, dus heb je minder airflow omdat het al snel botst tegen de kant waar de kaart zit. Ik denk dat je aan de originele koeler weinig kan veranderen wat de prestaties zal verbeteren.
Goed ingezien, ik denk dat je best gelijk hebt. Echter heb ik op een site gezien (Weet niet meer welke) dat iemand gewoon hetzelfde als ik had gedaan met een een normale ventilator van 80x80 mm, en die kreeg wel goed resultaten. Ach ja, niet alles op het internet is te geloven :P

• MexxT
Gniels schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:18:
[...]

Goed ingezien, ik denk dat je best gelijk hebt. Echter heb ik op een site gezien (Weet niet meer welke) dat iemand gewoon hetzelfde als ik had gedaan met een een normale ventilator van 80x80 mm, en die kreeg wel goed resultaten. Ach ja, niet alles op het internet is te geloven :P
Als je het orgineel + fan laat zitten, en dan je eigen fan als outtake op de openingen plaatst (bij het koelblok dus) dan werkt het wel goed ;)

Audi S3

• Bulls
dan moet je een soort van airduct maken die met fan je op de uitgang van de kaart plaatst naar binnen blazen, en de fan in de kaart uitschakelen. Je moet dan wel de cover erop hebben.Maar dan krijg je ook onnodig warmte in je kast omdat je de lucht naar binnen blaast ipv naar buiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Bulls op 25-08-2007 00:27 ]

• Gniels
Bulls schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:26:
dan moet je een soort van airduct maken die met fan je op de uitgang van de kaart plaatst naar binnen blazen, en de fan in de kaart uitschakelen. Je moet dan wel de cover erop hebben.Maar dan krijg je ook onnodig warmte in je kast omdat je de lucht naar binnen blaast ipv naar buiten.
Eigenlijk denk ik niet dat je hiermee een beter koelresultaat creëerd dan met de standaard koeler, hoewel het er wel vet uit zou kunnen zien :) .

[ Voor 0% gewijzigd door Gniels op 25-08-2007 00:38 . Reden: typoooo ]

• Bulls
je hebt dan wel last van uitsteeksels buiten je kast, maar je koelt met buiten lucht, dus zal het ietsjes beter koelen, maar de omgevings temp in je kast gaat wel omhoog.
Pagina: 1