Toon posts:

Twee harde schijven van zelfde fabrikant of verschillende

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in mijn systeem een snellere schijf voor het OS en software plaatsen, ik denk hierbij aan de Western Digital Raptor 74 GB.

Daarnaast wil in nog een tweede schijf van 500 GB er bij plaatsen voor data. In de Best Buy Guide voor een workstation las ik dat de Seagate Barracuda 7200.10 op dit moment een van de snelste en beste schijven is.

Heeft de plaatsing van schijven van twee fabrikant invloeg op de prestaties?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Het maakt niet veel uit of de schijven van een of twee fabrikanten zijn. Ik heb schijven van 3 verschillende er in, en dat draait prima. Het is alleen van invloed als je iets met RAID wil gaan doen. Dan moet je identieke schijven hebben.

Copy.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt meerdere disks gewoon naast elkaar gebruiken. Het zijn immers apparaten die allemaal aan de IDE/ATA/S-ATA standaard voldoen.
sariel schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:21:
Het is alleen van invloed als je iets met RAID wil gaan doen. Dan moet je identieke schijven hebben.
nee hoor.

[ Voor 73% gewijzigd door TERW_DAN op 24-08-2007 12:21 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:19:
Heeft de plaatsing van schijven van twee fabrikant invloeg op de prestaties?
Nee... is geen reden voor, tenzij je RAID wil gaan draaien, dan is het aan te raden. Maar dan zou je ook schijven van dezelfde grootte willen hebben.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
sariel schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:21:
Het maakt niet veel uit of de schijven van een of twee fabrikanten zijn. Ik heb schijven van 3 verschillende er in, en dat draait prima. Het is alleen van invloed als je iets met RAID wil gaan doen. Dan moet je identieke schijven hebben.
Misschien in de toekomst wel RAID maar dan alleen voor de data schijven. Ik wil de OS schijf apart hebben dus dan gaat de die vlieger toch niet op? Dan koop ik wel nog een zelfde type data schijf uiteraard.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

sariel schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:21:Dan moet je identieke schijven hebben.
No, best niet zelfs, want als ze uit de zelfde batch komen, dan kunnen ze kort na elkaar sneuvelen!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik draai een Raid array met 5x Maxtor 500gig en 3x Western Digital 500gig. Werkt prima. Enigste waar je op moet letten is dat ze ongeveer dezelfde specs hebben zoals toerental en cache.

Daarnaast kan het voor komen dat de ene fabrikant z'n schijven ietsie pietsie groter maakt dan de andere. Als je deze schijven gebruikt om de array mee te maken en op een later tijdstip komen schijven van een andere merk erbij die kleiner zijn, kun je de array niet groter maken. Daar is wel wat op bedacht wat "gigabyte boundary" heet. De raid controller reserveerd dan wat ruimte op de schijven om deze verschillen op te heven. Ik zelf had geluk, Maxtor's zijn precies evengroot als de WD's.

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 24-08-2007 15:53 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Western Digital Raptor 74GB en een Seagate Barracude 7200 .10 voor OS 500GB moet dus gewoon kunnen zonder verlies van performance? Later wil ik misschien nog een tweede Seagate Barracude 500 GB er bij hebben voor RAID..
Pagina: 1