Klopt het dat een verdubbeling van het aantal decibel bereikt wordt door verdubbeling van het aantal speakers? Dus van 85 dB(A) met één speaker naar 88 dB(A) met twee speakers, naar 91 dB(A) met 4 speakers, naar 94 dB(A) met 8 speakers etc....?
Theoretisch wel ja, als de versterker hetzelfde vermogen naar alle speakers uit kan blijven sturen. Maar als dat het geval is dan klopt wat jij zegt.
Life is not about specs, it is about joy!
Inderdaad theoretisch wel.
Verdubbeling van het aantal geluidsbronnen betekent een verhoging van het aantal DB's met 3.
Verdubbeling van het aantal geluidsbronnen betekent een verhoging van het aantal DB's met 3.
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Mits de speakers ook allemaal dezelfde gevoeligheid hebben. 4 speakers van 84 dB maken minder lawaai dan 2 speakers van 96 dB.
Ja en daarbij wil ik nog toevoegen dat je dan niet spreekt van een verdubbeling. Twee vogels klinken niet twee keer zo hard als 1 vogel. 3db erbij wordt subjectief niet als een verdubbeling waargenomen.
10db erbij daarentegen wel. En dan heb je het over een vertienvoudiging van het aantal luidsprekers
.
10db erbij daarentegen wel. En dan heb je het over een vertienvoudiging van het aantal luidsprekers
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Anoniem: 40013
Als ik een fader op een mixer 10dB omhoog schuif neem ik dat waar als een verdubbeling. 10dB SPL toename neem je wel waar als een stukje meer dan een verdubbeling hoorJvS schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:11:
Ja en daarbij wil ik nog toevoegen dat je dan niet spreekt van een verdubbeling. Twee vogels klinken niet twee keer zo hard als 1 vogel. 3db erbij wordt subjectief niet als een verdubbeling waargenomen.
10db erbij daarentegen wel. En dan heb je het over een vertienvoudiging van het aantal luidsprekers.
leg uitAnoniem: 40013 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 13:45:
[...]
Als ik een fader op een mixer 10dB omhoog schuif neem ik dat waar als een verdubbeling. 10dB SPL toename neem je wel waar als een stukje meer dan een verdubbeling hoor

[ Voor 18% gewijzigd door DJ Vincento op 25-08-2007 18:47 ]
10dB extra betekend dat er 10x zoveel vermogen naar de speaker gestuurd word. In theorie hoort dit ook te leiden tot 10dB SPL extra (sound pressure level, dus het gemeten geluidsniveau), maar waarschijnlijk zullen de meeste speakers minder efficient worden bij groter vermogen, en heb je dus meer als 10dB meer aan de ingang nodig om 10dB SPL meer geluid te produceren.
Overigens is het volgens mij nogal zinloos om over verdubbeling van het geluidsniveau te spreken. Ik kan zeggen of 1 geluid luider klinkt als het andere, maar om nu te zeggen 'dubbel' zo hard lijkt mij toch moeilijk. (tenzij dat je dit jezelf aanleert met een geluidsdrukmeter erbij ofzo)
Overigens is het volgens mij nogal zinloos om over verdubbeling van het geluidsniveau te spreken. Ik kan zeggen of 1 geluid luider klinkt als het andere, maar om nu te zeggen 'dubbel' zo hard lijkt mij toch moeilijk. (tenzij dat je dit jezelf aanleert met een geluidsdrukmeter erbij ofzo)
Anoniem: 40013
Er zit een verschil wanneer je het hebt over dB's in signalen of geluidsdruk (SPL = sound pressure level). Het verschil ontstaat doordat signaalsterkte normaliter wordt uitgedrukt in Volts terwijl geluidsdruk wordt uitgedrukt in energetische maten (Watts of Pascal). Een signaal dat 10dB sterker wordt, heeft een toename van sqrt(10) = 3,2 dB SPL als gevolg. Om terug te komen op mijn vorige reactie op JvS: die 3 dB gaat dus redelijk goed op.Adion schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 19:19:
10dB extra betekend dat er 10x zoveel vermogen naar de speaker gestuurd word. In theorie hoort dit ook te leiden tot 10dB SPL extra (sound pressure level, dus het gemeten geluidsniveau), maar waarschijnlijk zullen de meeste speakers minder efficient worden bij groter vermogen, en heb je dus meer als 10dB meer aan de ingang nodig om 10dB SPL meer geluid te produceren.
Zo zinloos is het overigens niet om van een verdubbeling te spreken; iedereen ervaart dit grofweg hetzelfde
Soms besef je pas hoe hard iets staat als je begint te praten. Een verdubbeling van geluidsdruk kan ik niet herkennen.Anoniem: 40013 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:27:
[...]
Er zit een verschil wanneer je het hebt over dB's in signalen of geluidsdruk (SPL = sound pressure level). Het verschil ontstaat doordat signaalsterkte normaliter wordt uitgedrukt in Volts terwijl geluidsdruk wordt uitgedrukt in energetische maten (Watts of Pascal). Een signaal dat 10dB sterker wordt, heeft een toename van sqrt(10) = 3,2 dB SPL als gevolg. Om terug te komen op mijn vorige reactie op JvS: die 3 dB gaat dus redelijk goed op.
Zo zinloos is het overigens niet om van een verdubbeling te spreken; iedereen ervaart dit grofweg hetzelfde
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Pagina: 1