Damn Small Linux op 80486

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ik heb op de website van DSL, http://www.damnsmalllinux.org/ gelezen dat je met een 486 en 16MB RAM DSL kan draaien. Het probleem is dat de PC in kwestie alleen beschikt over een diskettestation. Heb al in de DSL wiki (http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Main_Page) gezien dat er verschillende manieren zijn om DSL werkend te krijgen, maar telkens kom ik uit op het gebruiken van een bootfloppy. Het probleem daarbij is dat geen enkele bootfloppy lijkt te werken, want als ik er een insteek geeft ie simpelweg de melding "boot failed".
Weet iemand nog een oplossing ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Instellen in de bios dat hij vanaf de floppydrive kan booten?

• ph0t0nix
  • Laatst online: 27-01 01:06
Hoe maak je de boorfloppy? Vanuit linux met dd (zoals op die wiki-pagina is te lezen) of met rawwrite?
Kun je met een andere (DOS?) floppy wel opstarten? Zie je dat de floppydrive wordt aangesproken (lampje brandt) tijdens het booten?

• Petervanakelyen
Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:32:
Instellen in de bios dat hij vanaf de floppydrive kan booten?
Er is ingesteld dat hij kan booten vanaf floppy's
Hoe maak je de boorfloppy? Vanuit linux met dd (zoals op die wiki-pagina is te lezen) of met rawwrite?
Kun je met een andere (DOS?) floppy wel opstarten? Zie je dat de floppydrive wordt aangesproken (lampje brandt) tijdens het booten?
Bootfloppy maak ik met RawWrite, de nieuwste versie.
Ik kan opstarten met een gewone Windows 98 bootfloppy.
Of het lampje brand of niet, geen idee, want het is een diskettestation in een laptop dat gewoon geen lichtje heeft.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als een Windows flop wel werkt, is er toch iets verkeerd gegaan met Rawwrite... Heb je image al opnieuw gedownload? Floppy op bad sectors gecontroleerd?

Werkt de flop wel in een andere PC?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Petervanakelyen
Heb floppy getest op bad sectors, maar is compleet OK.
Heb diverse keren opnieuw die image gedownload, van verschillende locaties.
Ook heb ik de floppy geprobeerd in een andere computer, werkt perfect.
Alleen blijft mijn latopje volhouden bij "boot failed"
Is die anti-linux ofzo ?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik weet niet of een DSL tijdens het installeren hardware detecteert, of dat ie dat altijd tijdens het booten doet, maar kun je niet gewoon de harde schijf eruit trekken en in een andere PC stoppen, en dan installeren?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Petervanakelyen
Nee, zal ook niet gaan, want vermits het hier gaat om héél héél oude hardware is er nog geen mogelijkheid voorzien voor het eruithalen van de harde schijf zonder de laptop open te gooien

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Met wel commando/ manier heb je de bestanden op de flop gezet. mogelijk dat dit uit sluitsel geeft

Grutte Pier fansels

• Petervanakelyen
hessel schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:34:
Met wel commando/ manier heb je de bestanden op de flop gezet. mogelijk dat dit uit sluitsel geeft
Met Rawwrite voor WindowsXP, v0.7, gedownload van : http://www.chrysocome.net/rawwrite
En waarom zou dit uitsluitsel geven, de floppy werkt prima op een andere PC.
Moet ik anders eens booten met ;de Ubuntu LiveCD, om de image op de floppy te zetten ?

• deadinspace
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Als je van die DSL floppy probeert op te starten, wanneer geeft hij dan precies die "boot failed" melding? Wat zie je daarvoor?

Je floppy drive heeft dan misschien geen lampje, maar ik neem aan dat je kunt horen wanneer hij de diskette leest. Hoor je de laptop van de diskette lezen voor hij de "boot failed" melding geeft, of niet?

Probeer eens wat random andere bootdisks (bij voorkeur ook met rawwrite schrijven):En dat het een oude laptop is wil niet zeggen dat de harddisk overzetten niet haalbaar is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door deadinspace op 25-08-2007 12:42 ]

• ph0t0nix
Als de flop op een andere PC wel werkt is 'ie goed en heeft het weinig zin om 'm nog eens te downloaden en te rawwriten.
Om te zien of het niet aan DSL ligt zou je eens de lowmem.i of bare.i bootflop van Slackware 11.0 kunnen rawwriten. Zie hier. Als die wel booten is er iets mis met de instellingen van de DSL bootflop.

edit:
Net te laat

[ Voor 3% gewijzigd door ph0t0nix op 25-08-2007 12:53 ]

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
is het wel een HDD drive voor 1.44 floppen en niet voor 720 kb

Grutte Pier fansels

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hessel schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:16:
is het wel een HDD drive voor 1.44 floppen en niet voor 720 kb
In een 486? 99% zeker van wel.
Zelfs mijn antieke 286 had al een 1.44Meg drive.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

waarom DSL.
ik neem aan dat je de 486 alleen als pc er bij wilt gebruiken (mag IK nu op internet.....)
ik heb met een p90 en een 486 samen een X omgeving gemaakt. ieder deed de helft van de programmas en dat is eigenlijk niet meer aan de reactie eisten die je nu verwacht.

Om dat dit een waarschijnlijk als pc er bij is kijk dan eens naar Linux Terminal Server Project

>.< >.< >.< >.<

• Petervanakelyen
ph0t0nix schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:52:
Als de flop op een andere PC wel werkt is 'ie goed en heeft het weinig zin om 'm nog eens te downloaden en te rawwriten.
Om te zien of het niet aan DSL ligt zou je eens de lowmem.i of bare.i bootflop van Slackware 11.0 kunnen rawwriten. Zie hier. Als die wel booten is er iets mis met de instellingen van de DSL bootflop.

edit:
Net te laat
Ik heb met RawWrite ook de lowmem.i bootfloppy geschreven op floppy, maar ook deze keer geen resultaat, gewoon een irritante melding "boot failed". Ook deze floppy werkt in mijn andere PC.
Irmand nog ideën ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vragen, en het resultaat van een gedownloade DOS-bootfloppy.

• Petervanakelyen
deadinspace schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:42:
Als je van die DSL floppy probeert op te starten, wanneer geeft hij dan precies die "boot failed" melding? Wat zie je daarvoor?

Je floppy drive heeft dan misschien geen lampje, maar ik neem aan dat je kunt horen wanneer hij de diskette leest. Hoor je de laptop van de diskette lezen voor hij de "boot failed" melding geeft, of niet?

Probeer eens wat random andere bootdisks (bij voorkeur ook met rawwrite schrijven):En dat het een oude laptop is wil niet zeggen dat de harddisk overzetten niet haalbaar is ;)
Ik zie daarvoor gewoonweg niets ! Direct na het tellen van het RAM geheugen komt de melding.
En ik hoor de laptop inderdaad lezen van de diskette (je moet wel heel doof zijn om dat niet te horen)
Bij een DOS bootdisk geeft ie geen melding, maar start die gewoon lekker op.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Is een hele simpele oplossing niet om gewoon even een CDrom-drive aan te sluiten voor de installatie?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, al dan niet tijdelijk met kast open. En dan erna eruit en kast weer dicht. Klaar is kees :z

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Petervanakelyen schreef op zondag 09 september 2007 @ 08:34:
Bij een DOS bootdisk geeft ie geen melding, maar start die gewoon lekker op.
En als je een gedownloade, met rawwrite gemaakte dosfloppy probeert?
RemcoDelft schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:55:
Is een hele simpele oplossing niet om gewoon even een CDrom-drive aan te sluiten voor de installatie?
dion_b schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:01:
Idd, al dan niet tijdelijk met kast open. En dan erna eruit en kast weer dicht. Klaar is kees :z
Het gaat om een laptop, mensen B)

• RemcoDelft
Ik las het woord "PC", vandaar...
In dat geval zal er toch echt gewoon een werkende bootflop moeten komen...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deadinspace schreef op zondag 09 september 2007 @ 13:10:
[...]

En als je een gedownloade, met rawwrite gemaakte dosfloppy probeert?

[...]

[...]

Het gaat om een laptop, mensen B)
Stond niet bepaald in de TS vermeld...

En dan nog?

Die hebben ook gewoon een IDE interface, als je een mini-IDE -> IDE converter eraan hangt kun je daar prima een CDRom op aansluiten.

Omgekeerd kun je ook de laptop HDD in een andere bak hangen, daar een niet al te geoptimaliseerde install op doen, die dan weer in laptop hangen en dan de boel optimaliseren (specifieke kernel bakken enzo)

Oslik blyat! Oslik!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39

Super_ik

haklust!

met rawrite heb ik ook wel eens problemen gehad.
door eerst de diskette te formateren (niet de snel-formateren optie!) en daarna met rawrite de image erop zetten werkte wel. mischien kun je dat eens proberen.

een andere optie is om met je wel werkende dos boot flop, via loadlin de andere bootflop te booten?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Als je bang bent dat het een rawrite probleem is, is het volgende ook nog een optie:

Neem een andere pc. Stop er een linux live cd in. Schrijf de image naar het floppy met dd. Stop floppy in je 486-je.

Werkt het nog niet, weet je in ieder geval zeker dat het geen rawrite probleem is. (En het dus waarschijnlijk aan je machine ligt)

• Petervanakelyen
dion_b schreef op maandag 10 september 2007 @ 00:10:
Omgekeerd kun je ook de laptop HDD in een andere bak hangen, daar een niet al te geoptimaliseerde install op doen, die dan weer in laptop hangen en dan de boel optimaliseren (specifieke kernel bakken enzo)
Ja, dat gaat inderdaad, maar vermits dit oude beestje geen harde schijf heeft die je er zomaar even kan uitnemen, zonder hem open te gooien, gaat dit niet.

OK, OK, dat gaat wel, maar ik vind het een beetje riskant...

• RemcoDelft
Ach, 't ding is oud en heeft vrijwel geen waarde... Lijkt me ideaal om open te maken!
Even wat anders: doet een DOS-bootflop het wel?

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:22:
Ach, 't ding is oud en heeft vrijwel geen waarde... Lijkt me ideaal om open te maken!
Even wat anders: doet een DOS-bootflop het wel?
Ja ! Een DOS bootfloppy werkt wel. Zal starks even proberen of ik iets met "loadlin" kan doen, en of een met RawWrite gemaakte DOS floppy ook werkt.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien stom, maar heb je al een andere versie van Rawrite geprobeerd? Dat lijkt me de enige constante in dit verhaal... Heb je het image ook vanaf een andere PC geschreven? Misschien dat de floppydisk in de PC waar je de floppy schrijft niet helemaal lekker is?

Bios update beschikbaar voor je laptop?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• RemcoDelft
Boot Knoppix, en doe een `cat file.iso > /dev/fd0`... En probeer een nieuwe flop!

• Petervanakelyen
Rainmaker schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:10:
Misschien stom, maar heb je al een andere versie van Rawrite geprobeerd? Dat lijkt me de enige constante in dit verhaal... Heb je het image ook vanaf een andere PC geschreven? Misschien dat de floppydisk in de PC waar je de floppy schrijft niet helemaal lekker is?

Bios update beschikbaar voor je laptop?
Geen bios update te vinden, heb al andere versies van RawWrite geprobeerd, en ik heb geen andere PC waar nog een diskettestation in zit 8)7 . Te nieuw allemaal. Wat ik wel heb gedaan is een nieuw diskettestation gekocht voor die PC, is dat ook goed ?

• Petervanakelyen
OK, heb nu met RawWrite geprobeerd een DOS floppy te writen, die ook met succes opstart.
Kunnen we nu aannemen dat het NIET aan RawWrite ligt ?

En dan nog iets : Ik las in een bestandje op een DSL downloadlocatie dat er nog een versie van DSL is, voor oude systemen, maar dat verklaart nog steeds niet waarom de bottfloppy niet boot.

Dit is het bestand : ftp://ftp.oss.cc.gatech.e...urrent/1-readme_first.txt

Verder heb ik op die server het bestand dsl-utils moeten downloaden om loadlin te vinden.
Zal na het eten eventjes proberen die loadlin uit te voeren

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Om wat voor laptop gaat het precies? Wat voor merk en type?

• Petervanakelyen
edit:
OK, dit was gewoon té rommelig

Dus alles samengevat :

Ik heb :

- dsl-utils.img gedownload
- dit geboot (werkt !)
- er kwam eventjes iets over "freedos"
- dan heb ik een dir gedaan
- er was een bestandje "bootdsl.bat" dus ik dacht dat dat er interessant uitzag
- opende het
- er kwam iets van "ramdisk=100000"
- dan kwam er een foutmelding : can't open kernel file"
- dit kwam op zowel een oude als een nieuwe PC
- op de diskette stond mapje BIN
- met daarin allerlei exe'tjes zoals vi.exe en loadlin.exe
- ik opende loadlin.exe
- er kwam iets met LOADLIN succesfully loaded

Ik neem aan dat er iets moet gebeuren, maar wat ?

Ben er in geslaagd loadlin te starten, wat nu ?

[ Voor 148% gewijzigd door Petervanakelyen op 14-09-2007 14:06 ]

• Petervanakelyen
Niemand ? Toch maar de harde schijf er uit halen ??

• Petervanakelyen
deadinspace schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:32:
Om wat voor laptop gaat het precies? Wat voor merk en type?
Het gaat om een Toshiba T1950CT :
http://www.toshiba-europe...ooks/T1950CT/product.shtm

• SvMp
  • Niet online
Mijn ervaring met oudere PC en bootdiskettes is dat ik veel last heb van dergelijke foutmeldingen.
De oudere diskettedrives zijn vaak niet zo geweldig meer, waardoor de fout-tolerantie vermindert. Een Linux/Unix bootdisk, in veel gevallen zelfs 2 of 3 diskettes, gebruikt de volledige schijf, alle sectors. Een sectortje fout en het is dus mis. Bij DOS is het gemakkelijker, dat is zo'n 100kb aan files die ingelezen moeten worden. Bij mij gaat het soms zelfs bij diskette 5 pas goed.. Gewoon proberen dus.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Volgens deze website werkt syslinux, de minimale bootloader die doorgaans op floppies gebruikt wordt, niet goed met sommige oude computers, waaronder deze laptop:
So... booting the laptop...
"Boot Failed"

[...]

The problem is that Debian (and most Linux distros) use syslinux as the bootloader on their bootable floppy disks, and syslinux doesn't work on older hardware, at least on the laptop which is pretty old.
Nou vind ik de conclusie "syslinux doesn't work on older hardware" wel erg kort door de bocht (ik heb vroeger vaak genoeg Debian geinstalleerd op 486 computers met een stapel floppies), maar de kans bestaat dus dat die floppies gewoon niet gaan werken op je laptop.

Het ziet er dus naar uit dat je aangewezen bent op loadlin of de harddisk overzetten.

• Petervanakelyen
Heb laptopje opengegooid, en de harde schijf er uit gehaald. Het probleem is echter dat er een hele speciale connector aan vast zit gesoldeerd ! Ik weet zeker dat het gaat om de harde schijf want er staat op "Toshiba Hard Disk Drive" 200MB. Dus ben ik toch aangewezen op een softwarematige oplossing. De link zegt wel hoe je het moet doen, maar ik snap het overigens niet echt.
OK, where to now?
Well, you can actually start the Linux install process from within Windows! (madness I hear you say, and I'd tend to agree with you!)
Another program sitting in the dostools directory is LoadLin which boots a linux kernel from DOS/Windows, and in each "flavour" (the flavours are the main one, idepci, compact and bf2.4) is an install.bat for the idepci flavour this contains the line:

..\dosutils\loadlin linux.bin root=/dev/ram initrd=../images-1.44/idepci/root.bin disksize=1.44 flavor=idepci
OK, hier snap ik dus bv. niets van.

Waar is die "dostools" directory ?
Wat is een "flavour" ?
Ik wil niet Debian Woody booten, maar DSL, welke bestanden moet ik vervangen ofzo ?

• Petervanakelyen
OK, eindelijk, ik ben er in geslaagd om iets van linux te booten. Met wat er in de HowTo stond heb ik het Debian 3.0 installatieprocess kunnen starten. Dit is echter niet echt hetgene ik in verwachting had. Ik zou nog steeds graag DSL willen. Iemand een idee ?

• RemcoDelft
Petervanakelyen schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:00:
Heb laptopje opengegooid, en de harde schijf er uit gehaald. Het probleem is echter dat er een hele speciale connector aan vast zit gesoldeerd ! Ik weet zeker dat het gaat om de harde schijf want er staat op "Toshiba Hard Disk Drive" 200MB. Dus ben ik toch aangewezen op een softwarematige oplossing. De link zegt wel hoe je het moet doen, maar ik snap het overigens niet echt.
Ik wil niet Debian Woody booten, maar DSL, welke bestanden moet ik vervangen ofzo ?
Foto?!

• Petervanakelyen
Foto zal ik binnenkort wel plaatsen, ook goed voor de anderen.
Iemand nog een softwarematige oplossing ?

• Petervanakelyen
OK, ik ben langzaamaan verder gesukkeld door bovenstaande tutorial en heb dus EINDELIJK het installatieprocess van Debian Wooy aan de praat gekregen. De eerste stappen gaan goed, het maken van de driver disks en en de rescue disk, maar daarna vraagt het setupprogramma om de Debian Base Disk 1 in de foppydrive te steken. Het probleem hierbij is echter dat ik nergens Debian Base Floppies vind :S Weet iemand waar ik ze kan vinden ? Google geeft bij mij ook niet echt leuke resultaten...

• RemcoDelft
Petervanakelyen schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:01:
OK, ik ben langzaamaan verder gesukkeld door bovenstaande tutorial en heb dus EINDELIJK het installatieprocess van Debian Wooy aan de praat gekregen. De eerste stappen gaan goed, het maken van de driver disks en en de rescue disk, maar daarna vraagt het setupprogramma om de Debian Base Disk 1 in de foppydrive te steken. Het probleem hierbij is echter dat ik nergens Debian Base Floppies vind :S Weet iemand waar ik ze kan vinden ? Google geeft bij mij ook niet echt leuke resultaten...
Is dat niet wat binnen Slackware "bootdisk/rootdisk" heet?

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:47:
[...]

Is dat niet wat binnen Slackware "bootdisk/rootdisk" heet?
Heb geen idee, maar alles wat de installatie vroeg heb ik gewoon met de naam in te geven op Google kunnen vinden, dit echter niet...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Heb je ook een netwerkkaart erin zitten? En zo ja, heb je die werkend gekregen in de Debian installer? Want nadat de Debian installer geboot is, probeert die verbinding te maken met de server zodat hij Debian kan installeren. Het Debian Base System past namelijk niet op een tweetal floppies, dus probeert hij óf van cdrom, over over http of ftp de installer binnen te hengelen.

Dus: test eerst of je verbinding hebt met het internet op het moment dat je dit commando (of wat jij ervan gemaakt hebt) hebt getypt:
code:
1
route add default gw 192.168.69.30 eth0

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Petervanakelyen
Jaap-Jan schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:30:
Heb je ook een netwerkkaart erin zitten? En zo ja, heb je die werkend gekregen in de Debian installer? Want nadat de Debian installer geboot is, probeert die verbinding te maken met de server zodat hij Debian kan installeren. Het Debian Base System past namelijk niet op een tweetal floppies, dus probeert hij óf van cdrom, over over http of ftp de installer binnen te hengelen.

Dus: test eerst of je verbinding hebt met het internet op het moment dat je dit commando (of wat jij ervan gemaakt hebt) hebt getypt:
code:
1
route add default gw 192.168.69.30 eth0
Ik heb helemaal geen commando in die aard getyped, het programma vroeg netjes of ik het Base systeem wilde installeren vanaf de diskettedrive. En spijtig genoeg heb ik GEEN netwerkkaart in dat ding zitten, dus het Base Systeem installeren via het inernet zal ook niet gaan.

• RemcoDelft
Andere optie: PCMCIA-slot met een CF-kaartje er in?!
Kan je vrij eenvoudig vrij veel data kwijt :)

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:40:
Andere optie: PCMCIA-slot met een CF-kaartje er in?!
Kan je vrij eenvoudig vrij veel data kwijt :)
Hmm, misschien dat dat nog wel lukt... Maar waarom gaf de installer dan aan dat ik het gewoon met floppies kon 8)7

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmm, misschien dat dat nog wel lukt... Maar waarom gaf de installer dan aan dat ik het gewoon met floppies kon 8)7
Het kan ook nog wel, maar alleen met (oudere) versies. Maar de meeste mensen zullen waarschijnlijk voor een paar euro een nieuwere laptop op marktplaats zoeken waar tenminste wel een netwerk en/of CD aansluiting in zit (en meer geheugen etc).

Hier kan je de base disks van Woody downloaden. Heb je uberhaupt nog wel zo veel (werkende!) diskettes? Of ga je een paar diskettes gebruiken die je steeds opnieuw schrijft als het systeem om de volgende vraagt?

Wil je er nog wat mee gaan doen of is het meer een "het staat dat het kan dus ik wil het proberen" idee?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geen NIC erin hebt kun je altijd via parallele of seriele null-modemkabel en PLIP/SLIP een verbinding daarmee opzetten over een computer met internetverbinding. Het zal moddertraag zijn (zeker SLIP), maar het is wel een manier om dingen als dit voor elkaar te krijgen.

Overigens twijfel ik nog heel erg aan het "vastgesoldeerd" verhaal van de HDD. Als er al een verloopje oid aan vastzit kun je het er meesal gewoon aftrekken.

edit:
En troost je trouwens, je bent niet de enige die nog kloot met 486jes. Heb van de week eentje gekregen die tot een maand terug zowaar nog in desktopgebruik was 8)7 Wel meest uitgebreide 486 die ik ooit heb gezien (4MB PCI VGA, 3.2GB HDD, USB 2.0 kaart :o etc.). Daar ga ik nu Windows XP op proberen te zetten (let wel: ik heb er 256MB RAM in gestopt), dat gaat een uitdaging worden - waarschijnlijk zal het alleen lukken als ik tijdens installatie een Pentium Overdrive erin zet (gelukkig heb ik een PODP-83 liggen). Maar na alle lol daarmee ga ik er gewoon een zinnige Linux distro op zetten, aangezien het m'n enige bak is met een floppy drive ga ik er een 'floppy server' van maken :+

[ Voor 66% gewijzigd door dion_b op 23-09-2007 10:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Petervanakelyen
JeroenE schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:26:
[...]
Het kan ook nog wel, maar alleen met (oudere) versies. Maar de meeste mensen zullen waarschijnlijk voor een paar euro een nieuwere laptop op marktplaats zoeken waar tenminste wel een netwerk en/of CD aansluiting in zit (en meer geheugen etc).

Hier kan je de base disks van Woody downloaden. Heb je uberhaupt nog wel zo veel (werkende!) diskettes? Of ga je een paar diskettes gebruiken die je steeds opnieuw schrijft als het systeem om de volgende vraagt?

Wil je er nog wat mee gaan doen of is het meer een "het staat dat het kan dus ik wil het proberen" idee?
Ik vind het idee dat een modern (moderner dan Win95) besturingssysteem toch gaat werken op een oud ding als een 486'je. Heb alle floppies gedownload en heb maar een stuk of 8 werkende diskettes.

• ph0t0nix
Petervanakelyen schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:34:
[...]
En spijtig genoeg heb ik GEEN netwerkkaart in dat ding zitten, dus het Base Systeem installeren via het inernet zal ook niet gaan.
Ik zag op die Toshiba site dat er wel een PCMCIA slot in de laptop zit. Je zou natuurlijk even op zoek kunnen gaan naar een PCMCIA netwerkkaartje. Bij voorkeur eentje van een bekend merk als 3Com, want ik weet niet hoe goed de driverondersteuning voor dit soort kaartjes is.
Mocht je dat willen proberen houd dan wel goed in de gaten dat mensen in tweedehandsadvertenties vaak alles wat plat is PCMCIA noemen terwijl het vaak ook om PCcards of cardbus kaarten gaat (en die hebben een 32bits bus nodig). Da's zo'n beetje hetzelfde verschil als tussen ISA en PCI.

• Petervanakelyen
OK, het is me eindelijk gelukt een zeer schrale versie op m'n systeempje te krijgen. Het probleem is nu dat ik in de debian config wizard (of hoe dat dan ook heten mag) een lijstje krijg met "waar moet apt gaan zoeken, in cd-rom, op HTTP of FTP of handmatig invoeren in sources.list" Het probleem is hier dan weer bij dat er geen floppydrive bij staat. Moet ik dan in sources.list #fd0 schrijven ofzo ? Of zit er niets anders op dan vanaf een netwerklocatie de benodigde paketten te verkrijgen ? En nog iets : als ik het x-window system wil installeren met apt-get install x, dan geeft hij mijn heel leuk dat er geen pakket x bestaat 8)7

edit: natuurlijk moet het niet x maar fluxbox zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-09-2007 09:52 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Petervanakelyen schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:02:
OK, het is me eindelijk gelukt een zeer schrale versie op m'n systeempje te krijgen. Het probleem is nu dat ik in de debian config wizard (of hoe dat dan ook heten mag) een lijstje krijg met "waar moet apt gaan zoeken, in cd-rom, op HTTP of FTP of handmatig invoeren in sources.list" Het probleem is hier dan weer bij dat er geen floppydrive bij staat. Moet ik dan in sources.list #fd0 schrijven ofzo ? Of zit er niets anders op dan vanaf een netwerklocatie de benodigde paketten te verkrijgen ? En nog iets : als ik het x-window system wil installeren met apt-get install x, dan geeft hij mijn heel leuk dat er geen pakket x bestaat 8)7

edit: natuurlijk moet het niet x maar fluxbox zijn...
Je kunt dpkg gebruiken om handmatig alle pakketjes die fluxbox nodig heeft te installeren. Apt heeft een installatiebron nodig. Mogelijke opties zijn de Debian cdroms/ dvd's, mirror over http or mirror over ftp. Maar aangezien de Debian distributie niet op floppy's wordt aangeboden (niet raar aangezien Debian op 2 dvd's geleverd wordt, wat dus meer dan 5000 floppies zou inhouden 8)7) kan apt hier ook niet van installeren.

Wat je wel kan doen zijn handmatig .deb pakketjes (met dpkg, dus) installeren, maar dan creer je, in het geval van fluxbox, een behoorlijk probleem: fluxbox heeft redelijk veel pakketten waar het van afhankelijk is, dan het een behoorlijk karwei is om die allemaal te installeren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Petervanakelyen
Wat je wel kan doen zijn handmatig .deb pakketjes (met dpkg, dus) installeren, maar dan creer je, in het geval van fluxbox, een behoorlijk probleem: fluxbox heeft redelijk veel pakketten waar het van afhankelijk is, dan het een behoorlijk karwei is om die allemaal te installeren.
Ja, ondertussen heb ik dat dus door... Het zijn een stuk of 50 pakketjes en dat gaat dus niet vooer nu zijn... Maar binnenkort zal ik dit doen, en zal ik een tutorial maken voor "idioten zoals ik" die Linux op een 486 met bootproblemen willen zetten.

• Petervanakelyen
OK, ben er na een tijd van niets doen terug mee begonnen, en heb een erg handige howto gevonden. Deze gevolgd, en ja, inderdaad, DSL begint met booten !!!!

Nu kwam er na een tijdje een blauw scherm waar ik moest kiezen tussen Xvesa en X met Frame Buffering. Omdat er stond dat Frame Buffering beter werkt op oude laptops, heb ik dat gekozen. Na nog wat dingen te hebben ingevuld, kreeg ik volgende melding:

code:
1
2
3
modprobe: modprobe: can't locate module fb0

XIO: fatal error: 104 (connection reset by peer)

Wat moet ik nu doen ? Al veel gezocht, en er zijn veel mensen met zo'n probleem, maar, geen enkele oplossing gevonden :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wat voor videokaart zit erin, en wat voor interessants geven de volgende twee commando's?
$ lsmod | grep fb
$ ls /lib/modules/*/kernel/drivers/video/*

• Petervanakelyen
deadinspace schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:01:
Wat voor videokaart zit erin, en wat voor interessants geven de volgende twee commando's?
$ lsmod | grep fb
$ ls /lib/modules/*/kernel/drivers/video/*
Het eerste commando doet niets, bi het tweede bestaat de dir "video" in dir "drivers" niet...

EDIT: lspci werkt ook al niet...

En trouwens, de PC start wel X op met Xvesa, maar dat gaat supertraag...

[ Voor 12% gewijzigd door Petervanakelyen op 15-01-2008 18:39 ]

• RemcoDelft
Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:33:
[...]
En trouwens, de PC start wel X op met Xvesa, maar dat gaat supertraag...
Hey, 't blijft een 486 ;)
Waarom niet gewoon een 6 jaar oude distributie gebruiken?

• Petervanakelyen
RemcoDelft schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:55:
[...]

Hey, 't blijft een 486 ;)
Waarom niet gewoon een 6 jaar oude distributie gebruiken?
Omdat DSL is gemaakt voor erg oude systemen...

Verwijderd

Hmm..ik weet niet hoor, maar X draaien op een laptop met 16mb ram maakt je systeem niet echt werkzaam. Ik heb NetBSD staan op een laptop met 16mb, zonder X kan ik goed uit de voeten, maar met X moet ik constant swappen bij alles wat ik doe. (En dan is het nog een Pentium ipv een 486)
Pagina: 1