[EXCEL 2003] Auto-Vragen naar inhoud bepaalde velden

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 16:30
Hoi,

Ik zit met een probleem in Excel 2003.
Probleem lijkt een beetje op dit hier:
factuurtemplate met popup invulvelden in word

Ik heb een factuurontwerp aangemaakt in Excel. Nu zou ik het graag zo regelen, dat wanneer ze dit openen, alle velden gelocked zijn, behalve die velden die nog moeten aangepast worden. Bvb.: Factuurnummer, naam van de klant, datum verzending, datum ontvangst, de te factureren zaken,...

Ik zou het liefst zo zien dat die veldjes die zouden moeten aangepast worden, automatisch gevraagd of aangeduid of... worden. Er zullen wel een aantal veldjes zijn die niet altijd moeten ingevuld worden, maar zoals bvb. het factuurnummer, dat is wel belangrijk.

Tenslotte zou het bestand als een sjabloon moeten dienen, dat ze niet meer kunnen opslaan onder de zelfde naam. Als ze het willen opslaan, zou het automatisch via "Opslaan als" moeten lopen, waarbij ze dan zelf maar een naam moeten geven. De kers op de taart zou wel zijn als de bestandsnaam op één of andere manier ook nog eens automatisch wordt voorgesteld op basis van factuurnummer of zo?

Volgens mij kan dit allemaal wel in Excel, maar ik heb geen flauw idee hoe. Ik kan wel wat overweg met Excel, maar dit gaat toch wel wat verder dan de standaard functies denk ik? Alle hulp wordt ten zeerste geapprecieerd.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 19:01
Tenslotte zou het bestand als een sjabloon moeten dienen, dat ze niet meer kunnen opslaan onder de zelfde naam. Als ze het willen opslaan, zou het automatisch via "Opslaan als" moeten lopen, waarbij ze dan zelf maar een naam moeten geven. De kers op de taart zou wel zijn als de bestandsnaam op één of andere manier ook nog eens automatisch wordt voorgesteld op basis van factuurnummer of zo?
Dan zou je de template ook als sjabloon op de computers moeten zetten. Dus als xlt.
Met nieuw via het menu Bestand (dus niet via het icoontje), krijgt men een menu waar men de sjabloon dient te openen. Die krijgt de status van "nieuw" bestand, dus men moet een eigen naam er aan geven bij het opslaan.

Verwijderd

voor het andere gedeelte van je vraag kijk eens naar extra->beveiligen->blad beveiligen. je kan cellen die niet gewijzigd mogen worden vergrendelen via opmaak->celeigenschappen->bescherming, en ook naar data->valideren.
meer complexe begeleiding en controle van invoer kan je bereiken met vba.