[OS X] Speech recognition

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik kwam er net achter dat OS X speech recogition heeft. Nouja, best wel enthousiast en dus maar even gaan proberen. Opzich werkt het wel enigszins, maar het jammere is dat je zelf geen commando's in kan voeren. Heb je een accent of als jouw taal niet ondersteund wordt (weet niet of speech recignition Nederlands ondersteunt?) dan werkt het niet helemaal lekker.

Wat zijn jullie ervaringen?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Moet je hem maar eens vragen "Tell me a joke"

:)

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 24-08-2007 10:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

knock knock

daarna moet je zeggen:"Who's there"!!

kan je lachen met je maatjes :D

• Pwain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik vind de stemherkenning behoorlijk frustrerend en grotendeels nutteloos voor degene die Nederlands spreken. Ook de text to speech functie is voor ons aan de magere kant.

Leopard mag dan weer een nieuw stemmetje hebben die weer wat natuurlijker spreekt en vooral veel vloeiender. Maar wij zijn er weer niet veel mee.

Verwijderd

Mei schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:27:
Ik kwam er net achter dat OS X speech recogition heeft. Nouja, best wel enthousiast en dus maar even gaan proberen. Opzich werkt het wel enigszins, maar het jammere is dat je zelf geen commando's in kan voeren. Heb je een accent of als jouw taal niet ondersteund wordt (weet niet of speech recignition Nederlands ondersteunt?) dan werkt het niet helemaal lekker.

Wat zijn jullie ervaringen?
het hangt er helemaal vanaf of de gebruikte herkenner te trainen is: bij training worden de klankwaardes getraind op de stem van de gebruiker, of je al of niet een accent hebt of in dialect spreekt, maakt spraakherkenning niets uit. ik weet niet welke engine er in osx zit, normaal gesproken is de standaardtaal die van het os, dus hij zou mi gewoon op nederlands moeten reageren. aangezien je zegt dat hij enigszins werkt, neem ik aan dat hij ene nederlandse output geeft, dus dan heeft hij inderdaad nederlands als taal ingesteld staan, anders zou de output namelijk engels zijn (klanken worden dan namelijk gemapped op een engels lexicon).

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een Engelse OS X, dus de speech recognition werkt ook met Engels. Opzich is mijn Engels wel redelijk goed, maar zoals 90% van de Hollanders heb ook ik een accent, waar zo'n speechding niet zo makkelijk omheen kan als je die niet kan trainen. Da's best jammer, want het is wel stoer als je onder het typen een commando kan geven door te praten zegmaar.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De ingebouwde speech recognition van OS X kan je niet trainen en is helaas alleen in het Engels - ook in de Nederlandse versie... Net als de text-to-speech trouwens. Eigenlijk het enige dat niet aan de lokale taal aangepast wordt.

Wel jammer, bij mij werkt het ook niet geweldig. Maar het is vrij beperkt hoor, je kan geen brieven dicteren ofzo, alleen bepaalde commando's uitspreken. Het is wel zo dat hij ook nieuwe commando's herkent als je die toevoegt en ook namen van nieuwe programma's kan hij herkennen zonder dat je die eerst in hoeft te spreken.

Dus blijkbaar weet hij wel ongeveer hoe iets zou moeten klinken door het alleen maar te lezen. Net als de nieuwe Nokia telefoons eigenlijk, daar hoef je ook niets meer in te spreken voor je kan gaan voice diallen.

[ Voor 51% gewijzigd door GekkePrutser op 24-08-2007 16:52 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De spraakherkenning is inderdaad niet zo heel erg uitgebreid. Dat je commando's niet begrepen worden kan ook aan de microfoon liggen. Als je er te ver vanaf zit of wanneer er teveel geluid op de achtergrond is dan werkt het ook een stuk minder goed.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1