speakers serieel en parallel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Tja, misschien raar vraagje maar ik wil (denk ik) speakers serieel en parallel aansluiten.
Ik ben geen elektronica man maar volgens mij is het zo als je speakers parallel aansluit je de impedantie moet delen en bij serieel moet optellen. Te hoge en te lage impedantie kunnen er beide voor zorgen dat de koelplaatjes uit je eindtrappen smelten (volgens mij) maar ik weet niet wat nu beter is.

Ik heb een versterker met A en B uitgang en in totaal 400 watt (dus A 200 voor links en rechts, 100 watt per box dus en B idem). Nu wil ik graag 12 speakers aansluiten. Erg hard zal ik hem niet zetten en ik gebruik het liefst ook wat lichtere boxjes maar ik zit met de impedantie en het vermogen.
De versterker zegt impedantie 6 tot 16 ohm.

Nu dacht ik het volgende:
Uitgang A links en rechts 2 speakers van 8 ohm in serie om aan 16 ohm te komen en speakers van 50 watt per stuk.
Uitgang B hetzelfde maar parallel aan de seriele 2 boxen nog eens 2 boxen te zetten. De boxen b.v. 35 of 40 watt.

Ik krijg dan op A 4 boxen van 50 watt wat 200 watt is met een impedantie van 16 ohm.
Op B 8 boxen van b.v. 8 x 35 watt = 280 watt (maar nooit helemaal open) met een impedantie van 8 ohm omdat ik 2 keer 16 parallel zet.

Ik kan een peperdure versterker van 12 keer 50 watt aanschaffen maar bovenstaande verhaal is mij wat makkelijker omdat ik die versterker al heb :)

Daarnaast vroeg ik me af hoe je kunt berekenen wat voor dikte van kabels je nodig hebt.
Nu heb ik overal 0,75 kwadraat kabel (redelijk dik voor een speaker kabeltje) liggen maar ik vroeg me af hoe je kunt berekenen wat een kabel kan hebben voordat de mantel er vanaf smelt. Of wellicht is er gewoon een tabelletje voor...
De reden hiervoor is dat al mijn audio doosjes in de muren boven het plafond samen komen en dat ik vanaf mijn versterker ook even boven het plafond moet uitkomen. Ik zou het dus jammer vinden als de kabel van mijn versterker naar boven mijn plafond gewoon wegsmelten...

En als slotvraag: kun je het vermogen van speakers per definitie optellen, ongeacht serieel of parallel?

mookie

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
mookie schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 01:39:
Tja, misschien raar vraagje maar ik wil (denk ik) speakers serieel en parallel aansluiten.
Ik ben geen elektronica man maar volgens mij is het zo als je speakers parallel aansluit je de impedantie moet delen en bij serieel moet optellen. Te hoge en te lage impedantie kunnen er beide voor zorgen dat de koelplaatjes uit je eindtrappen smelten (volgens mij) maar ik weet niet wat nu beter is.
Te hoge impepantie molt je eindtrappen niet. Anders zouden ze al zo ongeveer stuk gaan als je niets aansluit (=heel veel weerstand).
Ik heb een versterker met A en B uitgang en in totaal 400 watt (dus A 200 voor links en rechts, 100 watt per box dus en B idem). Nu wil ik graag 12 speakers aansluiten. Erg hard zal ik hem niet zetten en ik gebruik het liefst ook wat lichtere boxjes maar ik zit met de impedantie en het vermogen.
De versterker zegt impedantie 6 tot 16 ohm.

Nu dacht ik het volgende:
Uitgang A links en rechts 2 speakers van 8 ohm in serie om aan 16 ohm te komen en speakers van 50 watt per stuk.
Uitgang B hetzelfde maar parallel aan de seriele 2 boxen nog eens 2 boxen te zetten. De boxen b.v. 35 of 40 watt.

Ik krijg dan op A 4 boxen van 50 watt wat 200 watt is met een impedantie van 16 ohm.
Op B 8 boxen van b.v. 8 x 35 watt = 280 watt (maar nooit helemaal open) met een impedantie van 8 ohm omdat ik 2 keer 16 parallel zet.
Je krijgt denk ik een beetje rare effecten met versfchillende speakers, gezien de verschillende klankbeelden en vooral de verschillende gevoeligheden.
Daarnaast vroeg ik me af hoe je kunt berekenen wat voor dikte van kabels je nodig hebt.
Nu heb ik overal 0,75 kwadraat kabel (redelijk dik voor een speaker kabeltje)
Uhhh.. 1,5 mm² lijkt me wel een beetje het minimum.

Afbeeldingslocatie: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek-files/kabel_len.gif
liggen maar ik vroeg me af hoe je kunt berekenen wat een kabel kan hebben voordat de mantel er vanaf smelt. Of wellicht is er gewoon een tabelletje voor...
De reden hiervoor is dat al mijn audio doosjes in de muren boven het plafond samen komen en dat ik vanaf mijn versterker ook even boven het plafond moet uitkomen. Ik zou het dus jammer vinden als de kabel van mijn versterker naar boven mijn plafond gewoon wegsmelten...
Mwoh, dat zal niet zo snel gebeuren hoor. ;) Wat het punt eerder is dat een kabel dan een te hoge weerstand krijgt en dat je daarmee je dempingsfactor sloopt, waardoor de luidspreker een stuk minder mooi gaat klinken, vooral in de basregio.
En als slotvraag: kun je het vermogen van speakers per definitie optellen, ongeacht serieel of parallel?
Afaik de speakers wel, maar op 16 Ohm levert je versterker helemaal niet zoveel meer.
Daarbuiten zijn de vermogens totale kolder, je kunt er toch niet vanuit gaan.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het allemaal verschillende speakers zijn is het sowiso geen goed idee om die aan elkaar te koppelen, al helemaal niet parallel. De impedanties van de verschillende speakers beïnvloeden elkaar dan dermate dat je goed geluid niet hoeft te verwachten (hoef je sowiso niet met zoveel speaekers).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
Wat is eigenlijk het doel van deze actie? 12 luidsprekers in 1 kamer? Of multi-room? In het eerste geval zou ik gewoon 2, hooguit 4, luidsprekers goed aansluiten. Als het geluid dan niet bevalt kan je gaan sparen voor een upgrade.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik kon nu pas reageren.

Het gaat inderdaad over multiroom maar niet met apart te regelen volumes, gewoon veel speakers.
In 3 kamers komen 4 speakers. de speakers moet ik nog aanschaffen dus die van hetzelfde vermogen zullen dan ook wel dezelfde worden.

Belangrijkste voor mij is dat er geen brandgevaar onstaat en een echte disco met superspeakers voor goede hoge tonen en goede lage bastonen wordt het ook niet en echt hard zal het ook niet gaan maar ik wil natuurlijk geen haperend of klikkend geluid krijgen wat je b.v. kunt ervaren als je een versterker helemaal opengooit. De lengte van kabels varieert van 4 meter tot 12 meter.

Als ik het grafiekje zo interpreteer kan ik dus maar het beste met 1,5 of beter nog 2,5 van mijn versterker naar boven het plafond gaan. Van het plafond naar de speakers zit al kabel, 0,75 geloof ik maar anders probeer ik dat eerst even en als dat niet bevalt vervang ik die kabels gewoon met dikkere. Ik dacht dat 0,75 al dik was want er staat me ergens bij dat die simpele speaker draad maar 0,35 of 0,5 is.
Ik sluit het toch rustig aan (per groep) om te kunnen vergelijken of die hoeveelheid boxen (en mogelijk dunne kabel) een negatief effect heeft of niet.

Nog even voor de zekerheid: die 8 boxen ( 4 links 4 rechts op kanaal B ) kan ik dus beter 2 in serie zetten en volgens parallel nog eens 2 in serie? dan blijft de impedantie gewoon 8. Als ik ze alle vier in serie zet wordt de impedantie 4x8=32? 4 keer parallel is helemaal fout als ik het zo begrijp...

mookie