Toon posts:

Wacom tekentablets te glad oppervlak?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbaat sorry als dit onderwerp al vaak behandeld is, maar voor mij is het nieuw.
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
Ik ga een Wacom tekentablet kopen, maar ik heb een keer geoefend op een
tablet van een vriend (Grafire) en het oppervlak was zo ontzettend glad,
dat de pen steeds uitgleed, waardoor het tekenen erg moeilijk was.
Weet iemand of dit voor alle Wacom tablets geldt?
Is er bijvoorbeeld verschil tussen een hard plastic oppervlak en
en plastic vel?
bij voorbaat veel dank voor hulp!
Renee.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Naar een winkel gaan en het uitproberen?

Edit: waarom post je dit in complete systemen en laptops? :?

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 24-08-2007 14:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben splinternieuw hier. Als er een forum is, waar ik mijn vraag beter kan plaatsen,
dan hoor ik dat graag.
Renee.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, en de computer winkels hier in de omgeving hebben hooguit 1 klein
tekentabletje in vooraad,, dus dat schiet niet op.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:09:
Ik ben splinternieuw hier. Als er een forum is, waar ik mijn vraag beter kan plaatsen,
dan hoor ik dat graag.
Renee.
Dan kun je beter beginnen met de Het algemeen beleid door te lezen. Maar zelfs dan zal toch duidelijk zijn dat dit forumdeel misschien wel de slechtste keuze was :) . Gelijk een andere tip: gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif mogelijkheid ipv 2x achter elkaar te posten.

Als de winkels vlakbij niets bieden, ga dan een dagje naar de stad met wat grotere winkels met meer aanbod.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:11:
Oh ja, en de computer winkels hier in de omgeving hebben hooguit 1 klein
tekentabletje in vooraad,, dus dat schiet niet op.
Niet dubbelposten.

In de Macstore hier in de buurt stond een Wacom, en die tekende eigelijk nagenoeg perfect, dus niet glad ofzo

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
Je kan beter ook geen 2 topics met hetzelfde onderwerp aanmaken, vraag dan een modje om het topic te verplaatsen.

OT: Denk dat oefening kunst baart. Kopen en testen. Niet goed.. terugbrengen.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:13

weebl

YARR!

Ik werk nu zelf ruim een jaar met een Wacom Graphire4 XL. Gewoon voor normaal gebruik. Niet echt speciefiek voor design oid. Hij wordt dus zeer intensief gebruikt.

Ik denk dat je te hard drukt. Dit is helemaal niet nodig, en zal ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen sneller zullen slijten dan de bedoeling is. Denk hierbij voornamelijk aan de "stift" in de pen. Dus probeer het nog eens, en druk dan iets minder hard :)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Daarnaast kun je gewoon een papiertje oid op je oppervlak plakken dus de gladheid is geen reden om er niet een te kopen.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59

Just_I

What did you just say?

Technicality schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 01:02:
Daarnaast kun je gewoon een papiertje oid op je oppervlak plakken dus de gladheid is geen reden om er niet een te kopen.
Als je dat doet moet je er wel rekening mee houden dat de put van de pen dan sneller slijt.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen aan deze manier van tekenen zal zijn. Overigens is het Graphire en niet Grafire ;)

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Alle wacomtablets hebben een gladopperlak, maar daar leer je wel omgaan. Mocht er niet aan kunnen wennen, dan kan je, indien je een intuos3 aanschaft, een friction overlay kopen, hierbij wordt het gladde opperlak vervangen door een ruwer, papierachtig oppervlak. Je kunt natuurlijk ook zoals enkele anderen hierboven al zeiden, een papiertje over je wacom leggen (stukken goedkoper, werkt net zo fijn).

Succes met je tablet. :)

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10 18:29
Ik werk zelf veel met Wacoms. Zelf heb ik een Intuos3; de A5-versie. Groter is alleen maar onhandig, dan kun je niet meer bij je toetsenbord voor de noodzakelijke toetsencombo's en ligt je bureau zo vol; kleiner werkt te beperkt.

Als je het oppervlak van een tablet te glad vind kun je er een A4'tje opleggen, of liever nog een velletje print- of ander glad papier, omdat de combinatie kopieerpapier+wacom veel te stroef is. Desondanks zou ik je willen aanraden om gewoon lekker een dag te oefenen zonder hulpmiddelen, omdat je zo uiteindelijk veel lekkerder en ook sneller zult werken.

Mijn ervaring is overigens dat naarmate je een goedkopere Wacom kiest, deze steeds stroever worden. De Bamboo die ik een paar maanden geleden heb getest werkt voor 'beginners' erg lekker omdat ie zo hard en ruw is. Het enige nadeel is dat ie zo klein is. Een Graphire lijkt me voor jou een prima oplossing.

Toch?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb je twee topics samengevoegd. callas, het is hier op GoT niet de bedoeling dat je je topic twee keer plaatst. Als je topic op een andere plek beter staat, dan zal een moderator dat wel voor je regelen, zoals dat nu ook gebeurd is. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 10:13

dawuss

gadgeteer

Bij de Graphire kun je trouwens het transparant plastic hoesje verwijderen en dan heb je een mat, grijs en redelijk ruw oppervlak. Ik gebruik hem zelf zo en ben daar erg tevreden over :)

Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/graphicssoft/1/0/r/K/1/WacomG4-photoframe.jpg

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.
Ik ben helemaal blij verrast met al jullie goede reacties. Ten eerste... sorry dat ik twee keer dezelfde post heb geplaatst. Ik zal het niet meer doen en in het vervolg eerst beter uitkijken. Ten tweede... de reden dat ik het compu-systemen-hardware-forum koos, is omdat een tekentablet hardware is. Pas later zag ik een forum over Graphics en begreep dat dat een betere keus was. Ondanks mijn fouten heb ik hier zoveel goede reacties gekregen, dat ik nu weet wat ik moet doen. Gewoon een Graphire aanschaffen, veel oefenen en eventueel een glad papiertje eroverheen plakken. Heel veel dank allemaal!!! Ik ben blij dat ik deze website ontdekt heb. Vriendelijke groet. Renee.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 15:08 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-11 10:46

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

En je hoeft ook niet elke keer te groeten onder je post :* (hihi)

Ik vraag me af hoe jij tekent, als je pen uitglijdt... druk je erg hard, houd je de pen erg schuin of juist erg plat? Mij gebeurt het nooit. Met wat voor materialen ben je gewend om te tekenen als je op papier tekent?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:36:
En je hoeft ook niet elke keer te groeten onder je post :* (hihi)

Tsss... was goed bedoeld hoor. Ouderwetse opvoeding denk ik. _/-\o_

Ik vraag me af hoe jij tekent, als je pen uitglijdt... druk je erg hard, houd je de pen erg schuin of juist erg plat? Mij gebeurt het nooit. Met wat voor materialen ben je gewend om te tekenen als je op papier tekent?
Vanalles, ballpoint, viltpen, houtskool, oliekrijt, pastelkrijt, aquarel, acrylverf, etc. etc.
Ik drukte echt niet hard en hield de pen gewoon vast zoals ik een pen vasthoud
als ik teken met een ballpoint of viltpen.

Sinds vanmiddag heb ik voor het eerst een splinternieuw Wacom-tablet en het tekenen gaat prima! Ik durfde het aanvankelijk niet goed aan, omdat ik een ervaring had met een tablet met een veel te glad oppervlak, maar mijn nieuwe tablet is helemaal o.k.
Ik ben dus klaar in deze topic. Hartelijk dank allemaal voor de geboden hulp. :*)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 15:12 ]

Pagina: 1