Moederbord kapot na "blikseminslag"

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 15:09
Hallo ik heb even een vraag omdat een zwager van mij een pc naar de pcboer heeft gebracht omdat die een "energystoring" gaf na zijn vakantie. de pcboer zei dat het door blikseminslag kwam en nu was het moederbord + processor kapot, maar nu komt het mooie, alle sterkkers waren uit de contactdozen.
dus nu heeft hij de pc naar mij gebracht en ik heb hem getest en mobo+ processor werken allebei nog , alleen start hij niet door naar windows en als ik er een ander moederbord + processor + geheugen indruk start hij wel door naar windows.
als ik dat oude moederbord er weer indruk (een p5 van asus) en ik wil windows opnieuw installeren blijft hij haken op het kopieren van bestanden. maar als ik dan weer het andere mobo ingooi(P4p800 s-x) wil het ineens wel

is dan echt het moederbord en/of processor kapot ? of ligt het aan het geheugen ?
alvast bedankt
Merlijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens te kijken naar de tips die hierin staan:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wij kunnen je misschien een beetje helpen, maar dan moet je wel volledige specs en exacte meldingen die je krijt hebben.

Je zegt dat er een "p5 van asus" inzat en dat boot niet, maar een P4P800S-X boot wel. Lijkt me dat dat niet zoveel zegt, die borden hebben andere CPU sockets, dus je test sowieso met andere CPU. Bovendien hebben verreweg de meeste Asus P5-series borden DDR2 en PCIe, dus waarschijnlijk vergelijk je ook met ander geheugen en videokaart, oftewel is dat een totaal andere PC :o

Wees dus duidelijk over exact wat je getest hebt. En hou er rekening mee dat als je een bepaald onderdeel niet uitgesloten hebt (bijvoorbeeld omdat je geen twee reepjes DDR-SDRAM hebt) wij ook niet kunnen gokken of het daaraan ligt of niet.

Oslik blyat! Oslik!

• misterm90
ok ffe iets duidelijker maken want het klopt dat ik geen specs heb gegeven.
het betreft een pentium 4 p4(b of een 8 kan ik niet zien)533 met 1x 512 mb ram en een 2.6ghz
het bordje wat er nu inzit en wat hij van mij heeft geleend is een p4p800S-X met een andere 2.6ghz processor en 2x512 geheugen(ook apart) verder is alles hetzelfde.videokaart is een geforce 5500

alles start dus wel, komt door de POST heen maar vertikt het op de p4b533 om windows te laden

weet iemand wat het kan zijn?

ps het betreft dus ook een p4 mijn excuses

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Geheugen :) Mijn geheugen was ook stuk gegaan met als gevolg dat XP dood ging. Verolgens wilde ik die opnieuw instaleren en kreeg idd. steeds leesfouten. Nadat ik het stukke reepje eruit had gehaald werkte het direct.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

mistermerlijn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 23:38:
de pcboer zei dat het door blikseminslag kwam en nu was het moederbord + processor kapot, maar nu komt het mooie, alle sterkkers waren uit de contactdozen.
De pc boer kan niet bepalen dat het door de blikseminslag komt, maar het feit dat de stekkers uit de dozen zijn zegt vreemd genoeg niet zoveel. Die bliksem is net een kilometer door de atmosfeer gegaan, en die 30 cm dat de stekker uit de stekkerdoos ligt zegt meneer de bliksem ook dus niet zoveel meer.

Zoek manier is het linkje van dion_b , Dus stuk voor stuk de componenten proberen te testen. Lukt dat niet? moederbord weg zou ik dan helaas denken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
vergeet niet dat de computerboer graag nieuwe onderdelen verkoopt en dus wat eerder het zal opgeven, zeker als ze het idee krijgen dat er belangrijke spullen op de pc staan.
Voorbeeld is pc van schoonouders: Oud P4 bakje wat rare kuren vertoonde, foutmeldingen etcetc.

Volgens de computerboer moest er een nieuw moederbord, nieuw cpu en nieuw geheugen in (core2duo) , want het was stuk (en dat zonder de pc open te maken).

Ik zei al meteen dat dat onzin was en begon gewoon een voor een de onderdelen te testen.
Bij memtest kwamen er meteen al fouten tevoorschijn en na vervanging geheugen module doet de pc het weer prima.

Dus probeer via eliminatie na te gaan welk onderdeel voor de problemen zorgt. De FAQ helpt hier best goed in.

Verwijderd

Om even iets heel duidelijk te maken.
Als je de stekker uit de contactdoos haalt en je laat de stekker er dicht in de buurt liggen, slaat de bliksem gewoon over (Ook bij 2 meter verder).

• misterm90
haha daar heb ik serieus nog noooit van gehoord over dat stekkers in de buurt . ik zal wel even vragen hoe dicht de stekkers in de buurt waren en ik zal ook aan een elektromonteur(mn vader en mijn collega's ) vragen of dat serieus kan want daar heb ik zelf nog nooit van gehoord
maar het kan dus inderdaad wel aan het geheugen liggen ?
want dat is eigenlijk het enigste wat ik niet heb getest.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

okz de stekkers waren er wellicht uit, maar ook de lan kabel die naar de modem gaat en wel op de kabel / telefoonlijn aangesloten was / de modem die wel op de stroom zat. Dan kan het dus nog bliksem zijn. Ook is overslag inderdaad een optie maar die is al behoorlijk vager. dan zouden er meestal meer dingen in huis defect moeten zijn die wel direct aangesloten waren.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Trek je dan ook meteen de netwerkkabel uit je adsl modem net als je telefoonlijn. Feit is dat er vaker bliksem via een telefoonlijn inslaat dan via een electriciteitskabel.

Heb je dan wel fijn je stekkers uit de stopcontacten gehaald maar je telefoonlijnen laten zitten, dan ben je vaak alsnog de sjaak.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Hier ooit gehad dat de tvkabel die naar pc'tje loopt, volledig gesmolten was aan de binnenkant van de plug na een onweer met bliksem en alles erop en eraan.. De tvkaart zelf was ook goed voor de vuilbak, maar toch was alle rest nog perfect intact :-?

Over overslaande elektriciteit over een afstand van 2 meter heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord :-? Magnetisme mss ja, maar 2 meter?

Je pcboer is een prutser :-) btw

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:17
Als de stekker in de buurt ligt gaat de bliksem echt niet overslaan hoor. Waarom zou het naar de computer willen? Die is op dat moment niet geaard, er komt dus nooit een electronenstroom op gang. Die stroom gaat lekker via het energienet verder, of slaat ergens over op de aarding.

• misterm90
haha ja dat is inderdaad een prutser ja ;) en even in het algemeen over LAN kabel . die loopt door het hele appartement en die gaat naar de router waar ook gewoon de stekkers van uit waren, alle stekkers waren eruit behalve die van de koelkast en magnetron ... zei die.. of dat waar is is even terzijde

• misterm90
ffe met memtest het geheugen getest. ook daar ligt het niet aan heeft de hele nacht lopen testen en geen problemen ondervonden dus kan het nog aan de Processor of moederbord liggen
persoonlijk denk ik het moederbord maar aangezien wel alles doet zeg maar
maar nu is mijn vraag hoe kan ik het moederbord testen ? ik heb de cd van hirensboot cd staat daar een testprogramma op ?

• misterm90
ok allemaal testen gedaan en nu breekt mijn klomp .. moederbord en processor gaan allebei moeiteloos door de testen heen passed ... ligt het dan aan een bepaalde functie van het moederbord ofzo ? dat de IDE controller brak is ?

• Kurios
  • Niet online
mistermerlijn schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:44:
ok allemaal testen gedaan en nu breekt mijn klomp .. moederbord en processor gaan allebei moeiteloos door de testen heen passed ... ligt het dan aan een bepaalde functie van het moederbord ofzo ? dat de IDE controller brak is ?
kabels al eens vervangen?
schijven al getest met chkdsk of met manufactor tool?

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 28-08-2007 23:51 ]

• misterm90
ik heb alles loshangen.. enigste wat nu over is Moederbord + Processor + voeding waarvan ik zeker weet dat die correct is + toetsenbord + Scherm.. verder helemaal niks.. ook geen hardeschijven

• Kurios
  • Niet online
mistermerlijn schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:09:
ik heb alles loshangen.. enigste wat nu over is Moederbord + Processor + voeding waarvan ik zeker weet dat die correct is + toetsenbord + Scherm.. verder helemaal niks.. ook geen hardeschijven
en zodra je er een harde schijf aan hangt geeft deze fouten?

nu dus harde schijf testen met manufactor tool en chkdsk.( Ook even andere SATA of PATA kabel proberen.)
Als dat geen fouten geeft probeer je gewoon weer windows te installeren, of anders te booten met linuxlivecd.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:31
Kurios schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:14:
Volgens de computerboer moest er een nieuw moederbord, nieuw cpu en nieuw geheugen in (core2duo) , want het was stuk (en dat zonder de pc open te maken).

Ik zei al meteen dat dat onzin was en begon gewoon een voor een de onderdelen te testen.
Bij memtest kwamen er meteen al fouten tevoorschijn en na vervanging geheugen module doet de pc het weer prima.
Ben je nog teruggegaan naar die kerel om even te vertellen wat het wel was? Gelijk de mensen een halve nieuwe pc aansmeren zonder even te kijken, kan daar zo link om worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Dancing_Animal op 29-08-2007 01:11 ]

Verwijderd

mistermerlijn schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:09:
Das knap, een scherm zonder videokaart :+

Maar loop die FAQ even door dan kom je er zo achter wat er nu echt stuk is, mij lijkt moederbord en/of CPU niet zo vergezocht.

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 22:42
Misschien wel belangrijk, was de bliksem echt ingeslagen in het huis? Dat zie ik eigenlijk nergens terug in je verhaal.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik weet dat dit topic al een eind op gang is maar ik wil graag even een paar dingen rechtzetten over mensen die denken dat bliksems magistraal een stekker raken die los in de kamer ligt.

Dit is namelijk klinklare onzin. Een bliksem gaat inderdaad van de atmosfeer naar de grond, echter zal de bliksem volgens een basisregel van de elektronica altijd de kortste weg gebruiken om zijn lading kwijt te raken.
Dat wil dus zeggen dat zodra de bliksem een boom raak naast een huis deze niet eerst de grond in gaat en dan nog even via de leiding omhoog om dan een stekker die los in de huiskamer ligt te treffen.
De bliksem zal de grond in schieten en wel via de wortels van de boom totdat deze zijn lading aan de grond heeft afgestoten. Er zal wellicht nog een aardingspen van een huis worden geraakt waarna je thuis als je een goeie installatie in je meterkast hebt even in het donker zal komen te zitten omdat de aardlek schakelaar eruit klapt.

Hetzelfde geld voor scenario 2. De bliksem raakt direct een voorwerp op een huis dan wel niet een bliksemafleider. De bliksem zal wederom volgens de kortst mogelijke weg zijn lading afstoten aan de aarde zelf aangezien dit de zwaarste weerstand is met het grootste weerstand/ladingverschil.
Wederom zal de bliksem niet ff halverwege stoppen om uit een stopcontact te springen en even je stekkertje op te zoeken van een losgekoppeld apparaat wat zelfs betekend dat het apparaat zich in 'lift' status bevind ten opzichte van de aarde.

De kans dat een bliksem dus een losse stekker raakt vanuit het stopcontact is weliswaar 0%.

Om nu nog even op de TS te reageren.
De meest doorgevende factor bij een defecte pc nav blikseminslag is vaak de netwerk kabel.
Deze word zeer vaak over het hoofd gezien terwijl dit nou juist de boosdoener is.
Daarnaast komt het maar zelden voor dat de processor de blikseminslag niet overleeft.
Ik heb op mijn werk talloze pc's gerepareerd nav blikseminslag en de enige componenten die vaak defect zijn, zijn het mobo, de voeding en in een erg geval wat pheripherals en de hdd's.

Om dan helemaal ff terug te komen op mensen die weer meteen klakkeloos iets gaan roepen zoals je dat heel veel ziet hier op GoT.
Oh! heb ik ook gehad! Tis je voeding/geheugen/jumper/hddsector! Koop maar een nieuwe puntje, puntje, puntje.
Deze mensen moeten heel snel een eigen PC service zaak beginnen als ze het zo goed weten, want zelfs yomanda kan daar nog wat van leren.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• misterm90
Kurios schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:18:
[...]

en zodra je er een harde schijf aan hangt geeft deze fouten?

nu dus harde schijf testen met manufactor tool en chkdsk.( Ook even andere SATA of PATA kabel proberen.)
Als dat geen fouten geeft probeer je gewoon weer windows te installeren, of anders te booten met linuxlivecd.
Ik heb er geen enkele hardeschijf aanhangen.. Ik gebruik HirensBootdisk deze laad voor zijn programma 50mb In het werkgeheugen..
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 01:17:
[...]

Das knap, een scherm zonder videokaart :+

Maar loop die FAQ even door dan kom je er zo achter wat er nu echt stuk is, mij lijkt moederbord en/of CPU niet zo vergezocht.
haha niet zo grappig he :P kheb er een geforce 5200 eventjes aangehangen 8)
papmetklonten schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 01:24:
Misschien wel belangrijk, was de bliksem echt ingeslagen in het huis? Dat zie ik eigenlijk nergens terug in je verhaal.
dat weet ik zelf ook niet en mijn zwager al evenmin l alleen de computer deed het niet en er was geen aardlek of iets dergelijks uitgeslagen
DJ_The_SP schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 01:46:
Ik weet dat dit topic al een eind op gang is maar ik wil graag even een paar dingen rechtzetten over mensen die denken dat bliksems magistraal een stekker raken die los in de kamer ligt.

Dit is namelijk klinklare onzin. Een bliksem gaat inderdaad van de atmosfeer naar de grond, echter zal de bliksem volgens een basisregel van de elektronica altijd de kortste weg gebruiken om zijn lading kwijt te raken.
Dat wil dus zeggen dat zodra de bliksem een boom raak naast een huis deze niet eerst de grond in gaat en dan nog even via de leiding omhoog om dan een stekker die los in de huiskamer ligt te treffen.
De bliksem zal de grond in schieten en wel via de wortels van de boom totdat deze zijn lading aan de grond heeft afgestoten. Er zal wellicht nog een aardingspen van een huis worden geraakt waarna je thuis als je een goeie installatie in je meterkast hebt even in het donker zal komen te zitten omdat de aardlek schakelaar eruit klapt.

Hetzelfde geld voor scenario 2. De bliksem raakt direct een voorwerp op een huis dan wel niet een bliksemafleider. De bliksem zal wederom volgens de kortst mogelijke weg zijn lading afstoten aan de aarde zelf aangezien dit de zwaarste weerstand is met het grootste weerstand/ladingverschil.
Wederom zal de bliksem niet ff halverwege stoppen om uit een stopcontact te springen en even je stekkertje op te zoeken van een losgekoppeld apparaat wat zelfs betekend dat het apparaat zich in 'lift' status bevind ten opzichte van de aarde.

De kans dat een bliksem dus een losse stekker raakt vanuit het stopcontact is weliswaar 0%.

Om nu nog even op de TS te reageren.
De meest doorgevende factor bij een defecte pc nav blikseminslag is vaak de netwerk kabel.
Deze word zeer vaak over het hoofd gezien terwijl dit nou juist de boosdoener is.
Daarnaast komt het maar zelden voor dat de processor de blikseminslag niet overleeft.
Ik heb op mijn werk talloze pc's gerepareerd nav blikseminslag en de enige componenten die vaak defect zijn, zijn het mobo, de voeding en in een erg geval wat pheripherals en de hdd's.

Om dan helemaal ff terug te komen op mensen die weer meteen klakkeloos iets gaan roepen zoals je dat heel veel ziet hier op GoT.
Oh! heb ik ook gehad! Tis je voeding/geheugen/jumper/hddsector! Koop maar een nieuwe puntje, puntje, puntje.
Deze mensen moeten heel snel een eigen PC service zaak beginnen als ze het zo goed weten, want zelfs yomanda kan daar nog wat van leren.
Precies want ik geloofde het ook al voor geen ene moer bedankt voor je ondersteuning _/-\o_
Pagina: 1