ISP haalt ADSL-snelheid niet: hoe opzeggen

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BikeP45T
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-02-2023
Tiscali ADSL T6 haalt bij mij in Zoetermeer op 1 km van de centrale 2,3 Mbps/0,8 up. Na vele contacten met de helpdesk zit er niet meer in, hoewel ze weigeren om KPN een lijntest te laten doen. Ik kan dus via ADSL geen hogere snelheid krijgen en overweeg over te stappen op Kabel of Tele2 (zonder KPN). Vragen zijn: Hoe doet Tele2 dat, of gebruiken ze toch de aanwezige KPN infrastructuur en kan ik dezelfde snelheidsproblemen verwachten?
En opzeggen bij Tiscali kan formeel pas in mei 2008, maar kan ik het abo nu ook stop laten zetten wegens wanprestatie :( ?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Is inderdaad weinig voor dat abo en die afstand, dus:

Hoe weet je dat de afstand tot de centrale 1 km is?
Misschien zijn er problemen met je bekabeling?

Nog een tip: lees eens de info op de site van Tiscali. Ik heb deze binnen 20 seconden eraf geplukt:
ADSL-snelheden

De genoemde snelheden zijn theoretisch haalbare snelheden. De maximale down- en uploadsnelheden liggen in de praktijk vaak lager, omdat deze afhankelijk zijn van externe factoren als de 'drukte' op internet, de kwaliteit van je modem en de afstand tussen je adres en de wijkcentrale. Eventuele vertraging is dus niet te wijten aan de snelheid van het abonnement. De genoemde snelheid dient slechts ter indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Lijkt me erg moeilijk om op te zeggen wegens "te weinig snelheid".

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
BikeP45T schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:18:
Tiscali ADSL T6 haalt bij mij in Zoetermeer op 1 km van de centrale 2,3 Mbps/0,8 up.
Dan is er iets grondig mis met de lijn of de aansluiting ervan.

Een stel vraagjes:
- Is het een shared lijn of een dedicated lijn (met of zonder KPN telefonie)?
- Heb je een IS/RA test gedaan? Haal je daar de snelheid ook niet?
- De snelheid die je haalt is dat de snelheid die je modem ook aangeeft? (Zyxel web-interface)
- Heb je contact gehad met de helpdesk van Tiscali? Hebben ze een lijnmeting met je gedaan?
- Indien er een lijnmeting gedaan is, heb je daar dan de gegevens of uitleg over gegeven (zet die even hier neer).
- De afstand die je meld, waar haal je die vandaan? Postcode check? Spike DSL? Routenet? Lijnmeting?
- Heeft Tiscali je vertelt waarom ze weigeren KPN aan te sturen? Vertel hier waarom.

Indien je er verder niet aan wilt sleutelen maar er van af wilt. Opzeggen wegens wanprestatie hangt heel erg af van wat er zoal geprobeerd is. Als Tiscali tracht het probleem op te lossen maar je werkt niet mee zullen ze je aan je contract willen houden.

Wat het overstappen betreft. Als het aan de lijn ligt of de manier waarop het aangesloten is, gaat overstappen je 0,0 helpen. Het zijn dezelfde twee koperdraadjes waar je Tele2 over zal lopen. Kabel is dan wellicht wel een alternatief.

[edit]

PS. Als Tiscali ook tot de conclusie komt dat er voldoende onderzoek gedaan is en daar blijkt uit dat het inderdaad niet leverbaar is, zal Tiscali wel degelijk mee werken aan een opzegging. Vaak is dan zelfs nog restitutie van abonnementsgeld mogelijk. Daarvoor zul je echter met Tiscali over moeten overleggen. Desnoods per brief.

[ Voor 10% gewijzigd door kalizec op 23-08-2007 22:55 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb bij een klant het volgende:
T5 abo voor 15,95 aangevraagd. Kon allemaal met 5 km. Nou echt niet maar ok. Lijn valt er regelmatig uit en intrainen zit rond de 230kb en ik kan het opzeggen omdat het variable snelheid is. Nou dat vind ik de grootste kul dat ik ooit had gehoord. Zelfs een klant met een 3 mb lijntje op 5 km traint nog in met 2 mb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51

Onbekend

...

Hier zijn wat meetgegevens te zie: http://adsl.xandrios.net/index.php

Ik weet niet of je abonnement gewone ADSL of ADSL 2 techniek gebruikt. Je snelheid is weliswaar laag, maar volgens die site ben je niet de enige.

Wat heb je eigenlijk allemaal besproken met die helpdesk en wat voor (niet werkende) oplossingen hadden ze voor jou?

Het stukje wat cornfed99111 aangeeft betekent eigenlijk gewoon dat je niet mag klagen over de snelheid. Al is ie maar 300 kbps.

Je kan wel aangeven dat het T6 abonnement niet aan je verwachtingen voldoet en dat je net zo goed het goedkopere T4 abonnement had kunnen nemen aangezien je die maximumsnelheid toch niet haalt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• kalizec
itsalex schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:56:
T5 abo voor 15,95 aangevraagd. Kon allemaal met 5 km. Nou echt niet maar ok. Lijn valt er regelmatig uit en intrainen zit rond de 230kb en ik kan het opzeggen omdat het variable snelheid is. Nou dat vind ik de grootste kul dat ik ooit had gehoord. Zelfs een klant met een 3 mb lijntje op 5 km traint nog in met 2 mb.
De ene vijf kilometer zijn de andere niet.
Vijf kilometer op AnnexB (ISDN) is een heel stuk langzamer dan vijf kilometer op AnnexA (PSTN).
Ook is 5,0 kilometer nogal een verschil met 5,4 etc.
Verder kan de koperdraad oud zijn, hoe ouder de draad des te hoger de electrische capaciteit, dus des te hoger de demping en dus een slechtere verbinding.
Tot slot kan overspraak nog relevant zijn. Als je de enige bent op een bundel lijnen met ADSL kun je soms wel tot 10 kilometer komen. Zitten er nog 30 anderen op je bundel dan loop je een heel stuk eerder tegen problemen aan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
itsalex schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:56:
Als het 5km is kan je best minder halen natuurlijk. Dat Tiscali het bestelbaar maakt komt denk ik omdat het laagste abonnement altijd bestelbaar is en T5 was toen het laagste abonnement.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

wat is de snelheid die de buren halen met ADSL(2+)? vraag eens rond! Want dit is wel een aardige indicatie dat

1) je het zelf slecht hebt aangesloten
2) Je een hele rotte koperlijn hebt
3) De lijn langer is dan je denkt.

Ik haal met Tele2 8.7 Mbit en nagenoeg alle mensen om mij heen halen dit ook
(8 - 10 mbit)

Anyway als de buurman echt beduidend hoger intrained kan je misschien voor Tele2 gaan! Onderzoek is soms diepgaand en ook wil KPN nog wel een de lijn "omsteken"

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Op zich is het halen van een lage snelheid geen wanprestatie, als het aan het koper ligt is het niet de fout van tiscali natuurlijk.

Wat wel een wanprestatie is is dat Tiscali weigert een lijnmeting te (laten) doen. Ik zou ze een brief sturen dat je een lijnmeting eist of anders ontbinding van het contract, inclusief restitutie van reeds betaalde abokosten.

Weet je overigens zeker dat het probleem niet ergens in je huis zit, dus geen slechte kabels, brakke splitter, verkeerd geconfigureerde modem,... ? Dat is natuurlijk wel van belang.

• kalizec
Het weigeren van een lijnmeting hoeft geen wanprestatie te zijn.

Een dedicated lijn is niet te meten.
Als iemand een IS/RA test weigert is het ook redelijk om niet te meten.

Dus vandaar het rijtje met vragen dat in de bovenstaande posts allemaal richting de TS is gesteld.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Een dedicated lijn is niet te meten.
Als iemand een IS/RA test weigert is het ook redelijk om niet te meten.
Dat is waar, maar bij een dedicated lijn is er dus niet sprake van weigering maar dan kan het gewoon niet.
En een IS/RA test (dat wil zeggen gewoon zelf je modem zonder splitter op je IS/RA aansluiten?) is zo simpel, die heeft ie vast niet geweigerd, toch?

Maar de TS moet inderdaad wat meer info geven.

Verwijderd

Wat is het type modem?

Wat is de firmware versie?

Of er is een instelling in je modem of er is een defect of het ligt aan de lijn.

Kijk met een andere modem op je eigen lijn of je al-dan-niet dezelfde snelheden haalt.

Als de andere modem veel beduidend betere snelheden haalt dan is het of een instelling of modem heeft een dsl probleem.

Log in op de modem via telnet.
www.zyxel.nl/support/z008.html

Voer in:
wan adsl opencmd multimode <enter>

Herstart daarna de modem.

Log daarna in op de modem, zoek het status overzicht waar de soort DSL wordt aangegeven, waar dit te vinden is is afhankelijk van het type modem.

Copieer het status overzicht naar een post.

Kijk verder of je modem op een andere DSL lijn (die net zo hoog abbonement heeft of wel hoger) wel de snelheden haalt, als dat het geval is dan is er zeker niets aan de hand met de modem, maar wel iets aan je lijn.

Controleer natuurlijk de bekabeling van de modem naar de splitter, en van splitter naar het ISRA punt

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Rrob schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:23:
[...]
En een IS/RA test (dat wil zeggen gewoon zelf je modem zonder splitter op je IS/RA aansluiten?) is zo simpel, die heeft ie vast niet geweigerd, toch?

Je zou verbaast staan hoeveel mensen dat weigeren. Typische Nederlandse koppigheid:

"Het heeft ALTIJD gewerkt meneer."

• BikeP45T
Kazilec (23/8/07) wil een aantal gegevens:
- Het gaat om ADSL over ISDN-1 van KPN
- IS/RA-test is gedaan - maakte geen verschil. Meterkast is plm 10 meter van de woning. Tel.kabel in de woning is door de aannemer van het appartement aangelegd, niet door KPN. Er is als test een losse gecerificeerde CAT.5 UTP-kabel van het IS/RA-punt in de meterkast naar het appartement gelegd en daar ADSL-modem (Zyxel Prestige 650H-33) aangesloten. Geen bit verschil, dus waarschijnlijk is de in-gebouw kabel goed.
- Toen de problemen bleven, heb ik om een lijntest gevraagd. kreeg advies om hiervoor zelf de storingsdiens van KPN te bellen. Die weigerden - opdracht moet van Tiscali komen (logisch). Terug naar Tiscali: zij vertelden dat men bekend was met de mindere kwaliteit van de bekabeling en 'dat is nu eenmaal zo, daar kunnen wij niets aan doen'. Als onervaren en onwetende klant heb ik daar dan maar genoegen mee genomen. Dit speelt al in 2006.
- Er zijn vele contacten geweest met de Tiscali helpdesk:
- nieuw modem - geen verbetering snelheid, wel stabieler
- advies kabels te vervangen - geen verbetering
- alles aansluiten op IS/RA-punt als test - geen verbetering (reeds gemeld hierboven)
- Uiteindelijk T6 abo tegen gereduceerde prijs (14,95 p.m.) en twee maanden restitutie. Ik zat toen op 1.85 Mbps/680k up of zoiets.
- Vervolgens kwam er een brief dat Tiscali de apparatuur in de wijkcentrale ging vervangen (waarschijnlijk i.v.m. ADSL2+). Daarna weer contact opgenomen of men wilde proberen de snelheid nu wel omhoog te krijgen. Dit resulteerde in 2304/800 - hoger kon niet, dan werd het instabiel. men heeft dit wel serieus geprobeerd, maar nog steeds geen lijntest laten doen.
- de door mij opgegeven lengte van plm. 1 km is een door Tiscali gegeven waarde, waarschijnlijk via Spike DSL. Klopt ook wel met de geografische afstand.

Nu de verrassing: ik werd vandaag gebeld door een medewerker van Tiscali Technische Klantenservice dat hij mijn post op dit forum had gelezen en dat daarbij bij hem ook een aantal vragen was opgekomen. Hij heeft het voornemen geuit te proberen mijn problemen nu ook echt op te lossen. Er ligt nu een aanbod om KPN een klantonderzoek bij mij aan huis te laten doen en ik neem aan dat daar ook een lijnmeting bij hoort. Ook sprak hij over eventueel vervangen van het modem door een moderner type. Kortom, positieve insteek en blijkbaar leest men mee op dit forum... Ik vind dit een prima actie en nu nog even het resultaat afwachten. De helpdesk die ik belde vanavond prikte nu een lijnlengte van 1.2 km (Spike DSL?) en verbazing, verbazing, ik heb nu ineens 4200/800!! Kennelijk is er toch al iets gedaan aan mijn instellingen waarvan de helpdeskmedewerker niets meedeelde.

Visies van forumleden over dit casus hoor ik graag, maar stel voor om even af te wachten hoe de zaak zich verder ontwikkelt. BikeP.

• BikeP45T
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:17:
Wat is het type modem?

Wat is de firmware versie?
.........................
Controleer natuurlijk de bekabeling van de modem naar de splitter, en van splitter naar het ISRA punt
Modemtype: Zyzel Prestige 650H-33
Firmware versie: 3.40(IT.4) DSL FW: Alcatel 4.9.10.
Tiscali heeft geen nieuwere firmware op de site staan voor dit type modem.

Alle bekabeling is gecontroleerd, vervangen, etc. De NT1 van KPN en de splitter van Tiscali kunnen natuurlijk ook nog defect zijn.

• kalizec
BikeP45T schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:59:
[...]

Modemtype: Zyzel Prestige 650H-33
Firmware versie: 3.40(IT.4) DSL FW: Alcatel 4.9.10.
Tiscali heeft geen nieuwere firmware op de site staan voor dit type modem.
Firmware update voor die 650H-33 gaat inderdaad niet nodig (of uberhaubt mogelijk) zijn. Verschil tussen ADSL1 en ADSL2+ is best aanzienlijk, vooral op kortere afstanden. (Omdat daar de hogere frequenties die ADSL2+ toestaat ook daadwerkelijk nog gebruikt kunnen worden; op langere afstanden dempen die eerder uit).
BikeP45T schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:59:
Alle bekabeling is gecontroleerd, vervangen, etc. De NT1 van KPN en de splitter van Tiscali kunnen natuurlijk ook nog defect zijn.
Welke versie NT1 heb je? Versies S1 t/m S3 geven gegarandeerd problemen, S4 mogelijk ook. S5 of hoger is beste. Voor zover ik weet kun je een NT1 bij Primafoon altijd kosteloos omwisselen voor een nieuwere versie. De splitter zou inderdaad ook defect kunnen zijn, al zou je dan even een IS/RA test moeten doen (zoals je zegt, ze hebben waarschijnlijk al iets veranderd als je nu plots 4,2 Mbit haalt). Testen kan dus geen kwaad. Al zal die monteur dat vrijwel zeker ook doen. Dus 't hoeft niet persé.

• BikeP45T
kalizec schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:38:
[...]

Welke versie NT1 heb je? Versies S1 t/m S3 geven gegarandeerd problemen, S4 mogelijk ook. S5 of hoger is beste. Voor zover ik weet kun je een NT1 bij Primafoon altijd kosteloos omwisselen voor een nieuwere versie.[.....]
De NT1 zit bij mij onhandig naast een kast en ik kan er nu niet bij om te kijken voor de versie. Maar... de NT1 zit aan de 'telefoonkant' na de splitter, dus heeft die eigenlijk wel invloed op de DSL-kant? Als ik de telefoonkant los maak van de splitter blijft mijn ADSL-snelheid hetzelfde (gemeten op het modem via de Zyxel web-interface).

• kalizec
Als het probleem blijft na het loskoppelen van de NT1 zit het waarschijnlijk wel snor met de NT1-versie. Overigens kunnen oudere NT1's wel degelijk door een splitter heen storen. Denk dat het echter niet heel erg nodig gaat zijn om je NT1 type te gaan controleren. Denk dat het handiger is om even te kijken hoe die monteurs afspraak (klantonderzoek) uit gaat pakken.

Overigens betekent dit vrijwel altijd dat er al een lijnmeting gedaan is. Immers een gewone lijnmeting (4-tel) met apparatuur hoef je namelijk niet eens te merken en is ook voor de ISP tig keer goedkoper dan een klantonderzoek.

• bjck
BikeP45T schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:24:
Kazilec (23/8/07) wil een aantal gegevens:
- Het gaat om ADSL over ISDN-1 van KPN
- IS/RA-test is gedaan - maakte geen verschil. Meterkast is plm 10 meter van de woning. Tel.kabel in de woning is door de aannemer van het appartement aangelegd, niet door KPN. Er is als test een losse gecerificeerde CAT.5 UTP-kabel van het IS/RA-punt in de meterkast naar het appartement gelegd en daar ADSL-modem (Zyxel Prestige 650H-33) aangesloten. Geen bit verschil, dus waarschijnlijk is de in-gebouw kabel goed.
- Toen de problemen bleven, heb ik om een lijntest gevraagd. kreeg advies om hiervoor zelf de storingsdiens van KPN te bellen. Die weigerden - opdracht moet van Tiscali komen (logisch). Terug naar Tiscali: zij vertelden dat men bekend was met de mindere kwaliteit van de bekabeling en 'dat is nu eenmaal zo, daar kunnen wij niets aan doen'. Als onervaren en onwetende klant heb ik daar dan maar genoegen mee genomen. Dit speelt al in 2006.
- Er zijn vele contacten geweest met de Tiscali helpdesk:
- advies kabels te vervangen - geen verbetering
- alles aansluiten op IS/RA-punt als test - geen verbetering (reeds gemeld hierboven)
- Uiteindelijk T6 abo tegen gereduceerde prijs (14,95 p.m.) en twee maanden restitutie. Ik zat toen op 1.85 Mbps/680k up of zoiets.
- Vervolgens kwam er een brief dat Tiscali de apparatuur in de wijkcentrale ging vervangen (waarschijnlijk i.v.m. ADSL2+). Daarna weer contact opgenomen of men wilde proberen de snelheid nu wel omhoog te krijgen. Dit resulteerde in 2304/800 - hoger kon niet, dan werd het instabiel. men heeft dit wel serieus geprobeerd, maar nog steeds geen lijntest laten doen.
- de door mij opgegeven lengte van plm. 1 km is een door Tiscali gegeven waarde, waarschijnlijk via Spike DSL. Klopt ook wel met de geografische afstand.

Nu de verrassing: ik werd vandaag gebeld door een medewerker van Tiscali Technische Klantenservice dat hij mijn post op dit forum had gelezen en dat daarbij bij hem ook een aantal vragen was opgekomen. Hij heeft het voornemen geuit te proberen mijn problemen nu ook echt op te lossen. Er ligt nu een aanbod om KPN een klantonderzoek bij mij aan huis te laten doen en ik neem aan dat daar ook een lijnmeting bij hoort. Ook sprak hij over eventueel vervangen van het modem door een moderner type. Kortom, positieve insteek en blijkbaar leest men mee op dit forum... Ik vind dit een prima actie en nu nog even het resultaat afwachten. De helpdesk die ik belde vanavond prikte nu een lijnlengte van 1.2 km (Spike DSL?) en verbazing, verbazing, ik heb nu ineens 4200/800!! Kennelijk is er toch al iets gedaan aan mijn instellingen waarvan de helpdeskmedewerker niets meedeelde.

Visies van forumleden over dit casus hoor ik graag, maar stel voor om even af te wachten hoe de zaak zich verder ontwikkelt. BikeP.
Neem wel het storings onderzoek ook ter harte zou ik zeggen. De 4200kbps is nog niet de T6 snelheid en op 1.3km moet dat wel haalbaar zijn (T6 = 6800kbps lijnsnelheid), ook op ISDN moet dat eigenlijk wel altijd haalbaar zijn (uitzonderingen daar gelaten).

Er moet iets niet jofol zijn met de lijn naar je huis of een ander probleem met de lijn of wellicht met je modem. Laat Tiscali gewoon lekker kijken en onderzoeken, gewoon medewerking verlenen. Misschien kom je een heel eind :)

De verlenging vanaf je ISRA is wat apart, maar komt vaker voor. Als die juist is gedaan met een juist stuk kabel (en daaruit de juiste aders zijn gekozen) is een stuk verlengen helemaal geen probleem. Het wordt altijd afgeraden puur omdat mensen die het zelf doen dat vaker slecht doen dan goed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 26-08-2007 22:00 ]

Verwijderd

Rrob schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:23:
[...]

Dat is waar, maar bij een dedicated lijn is er dus niet sprake van weigering maar dan kan het gewoon niet.

Uh dit kan dus wel degelijk! Je moet alleen wel een monteur laten langs gaan in de centrale! dure zooi enzo om dat te regelen maar het is mogelijk!

• BikeP45T
bjck schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 21:57:
[...]

Neem wel het storings onderzoek ook ter harte zou ik zeggen. De 4200kbps is nog niet de T6 snelheid en op 1.3km moet dat wel haalbaar zijn (T6 = 6800kbps lijnsnelheid), ook op ISDN moet dat eigenlijk wel altijd haalbaar zijn (uitzonderingen daar gelaten).

Er moet iets niet jofol zijn met de lijn naar je huis of een ander probleem met de lijn of wellicht met je modem. Laat Tiscali gewoon lekker kijken en onderzoeken, gewoon medewerking verlenen. Misschien kom je een heel eind :)

De verlenging vanaf je ISRA is wat apart, maar komt vaker voor. Als die juist is gedaan met een juist stuk kabel (en daaruit de juiste aders zijn gekozen) is een stuk verlengen helemaal geen probleem. Het wordt altijd afgeraden puur omdat mensen die het zelf doen dat vaker slecht doen dan goed ;)
Technicus is langs geweest en heeft in meterkast (ISRA punt) met eigen splitter en ADSL2+ modem 6800+down/750up gemeten op het modem. Formeel was hij toen klaar v.w.b. het testen van de aansluiting, maar hij was bereid om ook in huis op de KPN-aansluiting waarop mijn splitter, modem, etc. zijn aangesloten de test te herhalen. Met zijn eigen apparatuur: 6800/750 en met mijn Zyxel Prestige 650 3760/800. De conclusie is dus duidelijk: de bekabeling tot in huis is in orde (in elk geval voor T6), het P650 modem laat het afweten. Dat lijkt eigenlijk ook wel logisch omdat het DSL signaal ADSL2+ is en het oude modem is een ADSL1 modem.
Belletje van de technicus naar Tiscali was voldoende om een nieuw ADSL2+ modem af te sturen.
Modem Zyxel P-2602H-D3A vandaag obtvangen en aangesloten: 6843 / 748. prima, zo moet het zijn. Het modem is ook geschikt voor VOIP. Firmware V3.40(AOA.0)|11/23/2006

Allemaal prima opgelost dankzij het attente meekijken op dit forum door de support-mensen van Tiscali. Van mij krijgen ze een 'warme douche'.

• BikeP45T
Dank allemaal voor jullie bijdragen. Ik heb weer bijgeleerd.

• bjck
BikeP45T schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:48:
Dank allemaal voor jullie bijdragen. Ik heb weer bijgeleerd.
Er is ook een nieuwere firmware overigens, lost weer een aantal probleempjes op ook. Maar omdat je geen telefonie hebt zal je er wellicht weinig tot geen hinder van ondervinden. De meeste oplossingen zitten rond het VoIP (telefonie) gedeelte meestal.

http://operations2.tiscal...r/telefonie/340AOA2D0.bin

Blijkbaar is je verbinding voor een ADSL1 modem net te verstoort om een goede snelheid te halen, of je ZyXEL 650 is een beetje 'op gebrand' ondertussen.

Blijkbaar met een nieuw modem, of door het gebruikmaken van ADSL2+ techniek (of combinatie van) haal je nu gewoon wat je moet halen.

[ Voor 23% gewijzigd door bjck op 05-09-2007 23:02 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een zeer donkerblauwe maandag (drie maanden) op die helpdesk gewerkt. Moet zeggen dat het technisch niveau daar me zeer meeviel. (De Service- en klantgerichtheid overigens zeer tegen, precies het tegenovergestelde van KPN :P). Die 650 modem had direct een verdachte moeten zijn. Vaag dat ze het zover hebben laten komen. Nou weet ik wel dat ze bij tiscali op de helpdesk niet snel voordehand liggende zaken oppakken. Jammer wel, want zo maken ze zelf soms ook veelteveel kosten. Dit had gewoon bekend moeten zijn.

Je schreef zelf dit:
BikeP45T schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:24:
Ik kan me niet voorstellen dat dit de waarheid is? Dat modem is vervangen en toen loste het niets op. Nu wel en nu lost het ineens alles op? Vaag wel...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• kalizec
Waarschijnlijk lag het dus aan de combinatie van die lijn en ADSL1. ADSL2+ kent een twee keer zo groot frequentiegebied. Wellicht zijn er op deze lijn wat problemen met bepaalde frequenties die in het bereik liggen van het ADSL1 frequentiegebied, maar niet ook voorkomen in het extra deel van ADSL2+.

Dat zou je met dit modem overigens uit kunnen zoeken. Via de webinterface via Maintenance en DSL-Diagnostics. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat de TS allang blij is dat het nu goed werkt en niet nog precies wil weten hoe het met zijn lijn staat. Dat de omwisseling van ADSL1 modem naar ADSL2+ het opgelost heeft staat eigenlijk buiten kijf.

• BikeP45T
JvS schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:40:
[...]
Je schreef zelf dit:

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dit de waarheid is? Dat modem is vervangen en toen loste het niets op. Nu wel en nu lost het ineens alles op? Vaag wel...
Dat was in eeste instantie vervanging door hetzelfde type modem (P-650H33), ruim een jaar geleden (januari 2006). Argument was toen 'instabiliteit'. En dat klopte ook wel, want iedere keer gaf de meting een ander resultaat. Toen daarna bleek dat geen hogere snelheid haalbaar was, kwam Tiscali met de, naar nu blijkt, onterechte argumenten van 'slecht koper'.
Vorige week is de P-650H vervangen door een ADSL2/2+ modem P-2602H-D3A en daarmee zijn nu alle problemen opgelost. Ik gebruik VoIP momenteel niet.

• BikeP45T
kalizec schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:33:
Waarschijnlijk lag het dus aan de combinatie van die lijn en ADSL1. ADSL2+ kent een twee keer zo groot frequentiegebied. Wellicht zijn er op deze lijn wat problemen met bepaalde frequenties die in het bereik liggen van het ADSL1 frequentiegebied, maar niet ook voorkomen in het extra deel van ADSL2+.

Dat zou je met dit modem overigens uit kunnen zoeken. Via de webinterface via Maintenance en DSL-Diagnostics. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat de TS allang blij is dat het nu goed werkt en niet nog precies wil weten hoe het met zijn lijn staat. Dat de omwisseling van ADSL1 modem naar ADSL2+ het opgelost heeft staat eigenlijk buiten kijf.
Als u het kunt uitleggen: De DSL Diagnostic geeft:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 14 db
attenuation upstream: 3 db
tone 0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 32- 63: 89 99 aa ba aa 99 99 88 88 88 88 77 76 65 00 00
noise margin downstream: 13 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 25 db
tone 64- 95: 44 55 54 54 54 45 54 44 44 44 33 33 33 22 22 22
tone 96-127: 22 22 22 22 22 11 11 21 11 11 11 11 11 00 10 01
tone 128-159: 11 10 01 00 00 00 00 01 10 01 10 00 00 00 00 00
tone 160-191: 00 00 00 00 00 00 11 00 00 01 22 10 01 10 01 22
tone 192-223: 33 34 34 34 43 33 33 33 22 32 22 22 22 22 22 22
tone 224-255: 21 22 12 11 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 256-287: 01 12 23 44 44 45 55 55 55 55 55 55 66 66 66 66
tone 288-319: 66 66 66 66 66 66 67 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 352-383: 77 77 77 77 77 77 77 87 77 77 77 77 87 77 77 77
tone 384-415: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 416-447: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 448-479: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 76 76 67
tone 480-511: 67 66 66 66 67 77 77 77 77 77 77 77 77 76 66 52

ATM Status:
SAR Driver Counters Display:
inPkts = 0x00069ab9, inDiscards = 0x00000000
outPkts = 0x00055327, outDiscards = 0x00000000
inF4Pkts = 0x00000000, outF4Pkts = 0x00000000
inF5Pkts = 0x00000000, outF5Pkts = 0x00000000
openChan = 0x00000002, closeChan = 0x00000000
txRate(Bps) = 0, rxRate(Bps) = 0

Mijn lekenoog ziet niets alarmerends zoals discarded packets..(?).

• bjck
BikeP45T schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:00:
[...]

noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 14 db
attenuation upstream: 3 db
tone 0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 32- 63: 89 99 aa ba aa 99 99 88 88 88 88 77 76 65 00 00
noise margin downstream: 13 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 25 db
tone 64- 95: 44 55 54 54 54 45 54 44 44 44 33 33 33 22 22 22
tone 96-127: 22 22 22 22 22 11 11 21 11 11 11 11 11 00 10 01
tone 128-159: 11 10 01 00 00 00 00 01 10 01 10 00 00 00 00 00
tone 160-191: 00 00 00 00 00 00 11 00 00 01 22 10 01 10 01 22
tone 192-223: 33 34 34 34 43 33 33 33 22 32 22 22 22 22 22 22
tone 224-255: 21 22 12 11 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
Wat wel opvalt is nu dat je een behoorlijke verstoring hebt op je lijn op de ADSL1 frequenties hierboven. Alles waar 0 staat zijn dus frequenties waar geen enkele bit aan data over verzonden kan worden. Monsterlijke verstoring van iets op de lijn of in de kabel zelf waardoor ze onbruikbaar zijn blijkbaar voor data transmissie.

Hier onder zijn de extra frequenties gebruikt door ADSL2+, die had je niet in gebruik met je andere modem.
tone 256-287: 01 12 23 44 44 45 55 55 55 55 55 55 66 66 66 66
tone 288-319: 66 66 66 66 66 66 67 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 352-383: 77 77 77 77 77 77 77 87 77 77 77 77 87 77 77 77
tone 384-415: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 416-447: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 448-479: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 76 76 67
tone 480-511: 67 66 66 66 67 77 77 77 77 77 77 77 77 76 66 52
ATM Status:
SAR Driver Counters Display:
inPkts = 0x00069ab9, inDiscards = 0x00000000
outPkts = 0x00055327, outDiscards = 0x00000000
inF4Pkts = 0x00000000, outF4Pkts = 0x00000000
inF5Pkts = 0x00000000, outF5Pkts = 0x00000000
openChan = 0x00000002, closeChan = 0x00000000
txRate(Bps) = 0, rxRate(Bps) = 0

Discarded packets of errors zie je niet met deze commando's. Overigens zijn errors (bit fouten) op de lijn iets anders dan moedwillig afgewezen pakketten door een filter/firewall natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 16:10 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
BikeP45T schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:00:
[...]

*hoop gegevens*

Even in grafiekje gezet, hopelijk geeft dit je inzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.digiron.nl/grafiekje.png

• bjck
trolleystad schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:04:
[...]

Even in grafiekje gezet, hopelijk geeft dit je inzicht:

[afbeelding]
Had hem ook net gemaakt :)

Je moet even de upstream bin's ook in het downstream veld pasten erbij, klopt nu niet doordat downstream begint bij 0 bij jouw ;)

Er zit echt monsterlijk veel verstoring op die lijn tussen 138-1107 kHz.

Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.bjck.cistron.nl/BikeP45T.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 16:12 ]

• BikeP45T
Thanks! Stuk duidelijker zo. En kennelijk hebben discarded packets die je eventueel ziet bij ATM Status niets te maken met de lijnkwaliteit, maar eerder met de firewall.

• kalizec
Inderdaad bevestigt dit het vermoeden dat er op deze lijn nogal wat storing zit op de frequenties die gebruikt worden door ADSL1. ADSL2+ gebruikt naast deze frequenties ook nog andere frequenties en met die frequenties blijkt het dus mogelijk om T6 volledig te halen. Wellicht is er met deze lijn nog meer mogelijk, maar daar zal de oorzaak van de storing in het ADSL1 frequentie-gebied voor gezocht en verholpen moeten worden.

Het probleem wordt dus omzeild met de ADSL2+ modem, maar het wordt er niet mee opgelost. De storing zit nog steeds op de lijn. Het vervelende is (mijn inschatting) dat die storing waarschijnlijk niet zichtbaar is met een 4-tel-meting en daarom lastig te vinden is.

Mogelijk is er sprake van een probleem met de isolatie van dit aderpaar waardoor is problemen zijn met overspraak. Het kan echter ook goed iets anders zijn. Of Tiscali dit zo verder kan onderzoeken weet ik niet (BJCK vast wel). Mooi grafiekje Trolleystad!

• BikeP45T
kalizec schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:18:

[...]

Mogelijk is er sprake van een probleem met de isolatie van dit aderpaar waardoor is problemen zijn met overspraak. Het kan echter ook goed iets anders zijn. Of Tiscali dit zo verder kan onderzoeken weet ik niet (BJCK vast wel). Mooi grafiekje Trolleystad!
Er loopt nog een tweede telefoonkabel van het ISRA-punt naar de woning (aansluiting woonkamer). Geen misverstanden: deze kabel hangt nu geheel los en heeft dus geen invloed op al het ADSL-gedoe. Die 'verlengkabel is zoals gemeld ongeveer 10 meter lang.
Ik kan natuurlijk eens proberen of deze kabel beter is dan de nu gebruikte door de bestaande los te nemen van het ISRA-punt, de tweede kabel aan te sluiten en in de woning de splitter, modem, etc. aan te sluiten in de woonkamer. Maar, levert dit wel wat op? De problemen kunnen natuurlijk ook in de bekabeling van mijn ISRA-punt naar de centrale Abdissenbos liggen. Ik ben nu tevreden met de prestaties, dus eigenlijk wil het voorlopig zo maar laten.

• bjck
BikeP45T schreef op zondag 09 september 2007 @ 16:37:
[...]

Er loopt nog een tweede telefoonkabel van het ISRA-punt naar de woning (aansluiting woonkamer). Geen misverstanden: deze kabel hangt nu geheel los en heeft dus geen invloed op al het ADSL-gedoe. Die 'verlengkabel is zoals gemeld ongeveer 10 meter lang.
Ik kan natuurlijk eens proberen of deze kabel beter is dan de nu gebruikte door de bestaande los te nemen van het ISRA-punt, de tweede kabel aan te sluiten en in de woning de splitter, modem, etc. aan te sluiten in de woonkamer. Maar, levert dit wel wat op? De problemen kunnen natuurlijk ook in de bekabeling van mijn ISRA-punt naar de centrale Abdissenbos liggen. Ik ben nu tevreden met de prestaties, dus eigenlijk wil het voorlopig zo maar laten.
Het kan inderdaad een kabel zijn ergens intern die het veroorzaakt. Of een apparaat in de buurt van de kabel binnen, dingen zoals hifi speakers etc.

Het NT1 kastje (van KPN voor ISDN, witte ding met 'line OK' lampje) was niet oud toch? Een type S4 of hoger toch?

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 09-09-2007 17:14 ]

• BikeP45T
bjck schreef op zondag 09 september 2007 @ 17:09:
[...]

Het kan inderdaad een kabel zijn ergens intern die het veroorzaakt. Of een apparaat in de buurt van de kabel binnen, dingen zoals hifi speakers etc.

Het NT1 kastje (van KPN voor ISDN, witte ding met 'line OK' lampje) was niet oud toch? Een type S4 of hoger toch?
Ja, de NT1 is inderdaad een S4. De kabel "binnen" loopt grotendeels door het plafond van de corridor (zeg maar dichte galerij) van het appartement waar ik woon. Wat daar allemaal zit en of data, kabelTV en 220V netjes gescheiden zijn aangelegd - bij voorkeur ieder in een aparte afgeschermde goot - weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als alles naast elkaar als spagetti in een brede goot ligt.. Binnen de woning is alles zonder verlengspul aangesloten met de splitter en kabels van de 'doe-het-zelf-kit' van Tiscali op het 'ISDN-punt'. Zoals je je uit deze thread zult herinneren, zijn alle kabels al een keer uitgewisseld en/of vervangen om uit te zoeken waar het probleem te zoeken was. Conclusie was dat het probleem buiten het ISRA-punt zit of in het modem. Modem is nu vervangen, etc. en de snelheid is nu wat die moet zijn. De bekabeling - voor of na het ISRA-punt - kan desondanks toch nog wel gaar zijn in specifieke frekwentiebanden, maar daar heb ik nu geen last meer van.
Ik ga de tweede 'in-huis' kabel vanaf het ISRA-punt naar de woning voorlopig NIET aansluiten.
Pagina: 1