Toon posts:

Matglas vervangen K110D??

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals mijn topicnaam al een beetje aangeeft vraag ik mij af of je het matglas van een Pentax K110D kan vervangen. Ik heb laatst 3 oude primes gekregen samen met een matglas( split prisma).
Nu moet ik bij deze primes zelf scherpstellen en zou dat dus handig zijn met dat matglas.

Kan ik mijn huidige standaard matglas vervangen voor deze, of zit ie vast.
Ik heb het boekje van mijn camera al eens doorgekeken maar heb er niet iets over kunnen terug vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 20:23 ]

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Bij de K100D kan het wel...
Even de lens eraf en naar het matglas kijken: zit er een frame + lipje om het matglas (achter het dempings-schuim), dan is ie te vervangen...
Zit er geen frame om en lijkt het alsof het een geheel is met het Penta-prisma-blok, dan heb je pech...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Verwijderd

Het matglas van een K100D of K110D is goed te vervangen, maar ik vermoed dat je een matglas van bv. een Pentax MX hebt gekregen, en die past zonder hamer met geen mogelijkheid in een crop-camera als de K110D. ;)

Katz Eye biedt wel goede en passende matglazen met split prisma en microprisma ring, maar zijn nogal aan de prijs. Aan jou of 't de moeite waard is voor die 3 primes. Als 1 van die 3 een SMC Pentax 85mm F1.8 is, direct doen! :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Katz Eye, weet iemand hoe goed die zijn?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

't Standaard Katz Eye matglas bevalt me heel erg goed op m'n Pentax *ist DS. Heel erg vergelijkbaar met de matglazen die ik gewend ben van m'n analoge Pentaxen (MX, LX, Super A), en ideaal bij manual focus lenzen.
Ik moet wel standaard 1/3 stop onderbelichten, want blijkbaar is dit matglas nog helderder dan die van Pentax, maar daar valt prima mee te leven.

Houd wel rekening met een levertijd van een week of 3, maar daarna heb je ook wat. ;)
Ik ben er al een jaar lang heel blij mee.

Verwijderd

....dan kan het bij de K110D natuurlijk net zo goed!

Hoe werkt dat precies die Katz' eyes ? Ik heb de ballen verstand van matglas..kan iemand mij verlichten in deze waarschijnlijk ozo wondere wereld ? Wat zijn de voordelen ? Ik zie veel dat het voordelen geeft bij MF..maar hoe helpt het je dan bij MF? Je Focushit% gaat omhoog? Je kan het beter inschatten ofhet goed gefocust is met MF? Hoe dan? O-)

Wise words are appreciated _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 01:46 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 01:44:
Hoe werkt dat precies die Katz' eyes ? Ik heb de ballen verstand van matglas..kan iemand mij verlichten in deze waarschijnlijk ozo wondere wereld ? Wat zijn de voordelen ? Ik zie veel dat het voordelen geeft bij MF..maar hoe helpt het je dan bij MF? Je Focushit% gaat omhoog? Je kan het beter inschatten ofhet goed gefocust is met MF? Hoe dan? O-)

Wise words are appreciated _/-\o_
In de matglazen die hier bedoelt worden zit een zgn. "split prism". Dat stukkie glas is stiekum niet meer mat, maar bestaat uit, goh, een gespleten prisma :+ Zodra je beeld onscherp is, zal je onderwerp vreemd genoeg afwijken van elkaar in beide prisma-helfden. Aangezien een plaatje 1000x meer zegt dan woorden:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/26/94003473_ec7dcdb956_o.jpg

Je ziet dat de leuning van de stoel "gespleten" is, "dus" is je foto onscherp. Door te focussen kun je de stoel weer "heel" krijgen, waarna je onderwerp scherp is. Kortom: je kunt inderdaad retegoed inschatten of iets goed gefocust is of niet.

Voor meer uitleg heeft iemand een artikeltje geschreven, al gaat 't mij op een gegeven moment zo kwart over twee ook boven de pet.

Verwijderd

Topicstarter
oke, dus het is te doen, ga ik eens kijken of die ik nu heb er in past, en anders die Katz Eye. Helaas is die wel erg prijzig. Nu heb ik ook zelf nog niet het lef om het matglas te vervangen, daar ben ik te ongeduldig voor en sloop ik alles weer ;). maar daar kom ik wel uit.

En helaas, het is geen 1.8 85mm :P maar 23mm, 50mm en een 135mm.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 13:49 ]

Verwijderd

Die 23mm zal een tikfoutje zijn? Zo'n lens heeft Pentax nooit gehad, wel 24mm en 28mm.
Ervan uitgaande dat je nu een 28mm f/2.8, een 50mm f/1.7 en een 135mm f/3.5 hebt: prima lensjes (heb ze zelf ook) maar of ze 't waard zijn om dik 100 euro aan een Katz Eye uit te geven? Op de lichtsterkte na doen de beide kitlenzen eigenlijk niets onder voor die 3 (budget-)primes.

Maar 't blijft mooi oud glas, en vooral van die 50mm f/1.7 kun je een hoop plezier beleven in bv. slecht licht omstandigheden.

Verwijderd

Topicstarter
ja idd een 28mm 1:2.8 SMC f/2.8 en een 50mm 1:1.7 SMC f/1.7, maar ik denk idd niet dat het +- $100.- waard is voor 3 primes, maar als deze er nu goed inpast zonder de boel te forceren is het prachtig natuurlijk.

Ik denk dat ik voorlopig genoeg info heb.

Verwijderd

Bespaar je de moeite, een matglas van een full frame analoge Pentax past niet in een 1.5 crop factor digitale Pentax: Het matglas in een (D)SLR is altijd even groot als de film/sensor (en ietsje meer om 'm aan de randen vast te kunnen zetten), en dientengevolge is 't matglas van je K110D simpelweg een stuk kleiner dan 't matglas dat je gekregen hebt.

Met een hoop Dremel skills valt 't wel passend te krijgen (de goedkope Pentax matglazen op Ebay zijn meestal bijgeveilde exemplaren van analoge Minolta camera's), maar dat lijkt me een rotklus...

Verwijderd

Topicstarter
oke, die dremel skill heb ik al niet ;) dus dan gaat het idd niet werken.
Bedankt voor de info tot dusver.
Pagina: 1