Toon posts:

2 wireless routers in 1 netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zou graag 2 wireless routers in 1 netwerk willen plaatsen om zo het bereik zo groot mogelijk te maken.

Ik heb een oude router (B standaard) van Linksys en nieuwe router (G standaard) ook Linksys. Nu is het de bedoeling dat de (G) router bij de modem (in de meterkast) komt te staan en hier aan gekoppeld wordt. Niks nieuws tot dusver. Om op de bovenverdieping het bereik ook goed te maken wil ik de (B) router koppelen aan de (G) router die bij de modem (in de meterkast) staat. Mijn vragen zijn nu als volgt:

* Hoe koppel ik de twee routers aan elkaar? Heb ik hiervoor een Cross cable nodig of kan dit ook met een gewone internet kabel? Ik neem aan dat ik de kabel vanuit 1 van de 4 vrije poorten van de (G) router laat vertrekken en deze aansluit op de (B) router.
* Op welke poort van de (B) router moet ik de (cross) kabel binnen laten komen? 1 van de 4 gelijkwaardige poorten of die andere poort, waar je de router normaal mee aan de modem verbindt?
* Moet ik verder nog wat instellen op de routers? Ik heb gelezen dat je niet beide routers als DHCP kunt instellen. Hoe schakel ik dit uit en wat moet ik dan precies doen?
* Vergeet ik nog iets of kan het misschien op een andere en betere manier?
* Is het ook mogelijk om je wireless laptop nu met beide routers tegelijk te laten verbinden om een sterker signaal te verkrijgen?

BVD!
Martijn

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
1. Gewone straight kabel is voldoende in principe.
2. Op een van de vier LAN poorten, gebruik je die ander poort (WAN) dan krijg je 2 gescheiden netwerken.
3. Op de 2e router de DHCP uitzetten. Hoe is vaak makkelijk te vinden in de gebruiksaanwijzing en meestal kom je er vanzelf wel uit met de web interface.
4. Ja, je moet de 2e router ook een vast ip-geven wat buiten de range ligt van de DHCP server in de eerste router. Tip: laat je DHCP server ip adressen vanaf bijvoorbeeld 192.168.1.100 uitdelen en geef de router dan het ip 192.168.1.10 of iets dergelijks.
5. Nee, je kunt maar met 1 tegelijk verbinden. Normaal pakt windows zelf het beste signaal als je een gelijke SSID (netwerknaam) gebruikt. Weet echter niet of het ook zo werkt als je een G en B router samen gebruikt.