goedkope KVM over IP?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Beste Mensen,

Een vriend van mij (in groot britannie) heeft onlangs een server aangeschaft, mogelijk komt daar in de toekomst nog een bij, maar het wordt zeker geen serverfarm ofzo :). Het is de bedoeling dat ik die zooi een beetje ga beheren. Wanneer er echt problemen zijn kan hij wel iemand daar huren om de problemen op te knappen, maar de rest van de taken kan ik met mijn beperkte linux kennis nog wel af (dingetjes configuren en installeren etc.). Alleen kan ik op dit moment niet bij zijn server, we hadden blijkbaar niet goed gekeken naar de KVM die we gekocht hadden want het was niet de goede. Op deze moet normaal een toetsenbord aangesloten worden enzo. De meeste echte IP-KVM's zijn wel erg prijzig en beheren vaak minimaal acht servers. Heeft iemand toevallig een idee hoe deze KVM over IP bereikt kan worden tegen een lagere prijs, waarbij minder schaalbaarheid dus geen probleem is? Voor andere toepassingen is SSH natuurlijk bruikbaar maar we willen toch graag ook op afstand bij de hardware kunnen.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Merlijn

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is iets als VNC geen optie?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• beyonix
Shit, sorry, volgens mij toch in het verkeerde forum geplaatst. Dacht op het eerste oog dat ik hier wel goed zat!

Maar VNC geeft geen toegang tot de hardware, die kun je alleen aansturen wanneer linux is opgestart. Een herinstallatie of biosconfiguratie zit er dan niet in. Hardware vervangen enzo kan die gast zelf wel, maar het installeren en configureren is hij niet zo thuis in (en dat wilt hij ook niet zijn ;)), daarom is het wel zo makkelijk als ik remote toegang heb tot de hardware (dwz, keyboard, video, muis)

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 23:19
Wat is je budget ?

Nieuw zitten de goedkoopste op +- 500 euro
Tweedehand heb ik ze gezien tussen de 3 en 4 honderd

Op die afstand lijkt me toegang tot de harware inderdaad wel handig

http://cgi.ebay.nl/Belkin...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Wat voor een server is het (merk)?

HP heeft hier namelijk ILO voor, en Dell DRAC.
VOlgens mij heeft Supermicro ook een eigen implementatie hiervan.

Met iets als ILO kun je via een dedicated netwerk poort gewoon bij je hardware komen.
Voor ILO met grafische ondersteuning heb je echter wel advanced ilo nodig, wat een licentie vereist.

Gr. Heine

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Supermicro laat je idd via de seriele poort in je bios zitten enzo :)
is mischien wel een optie, ook omdat veel hostingboeren serial xs aanbieden.

Mijn mobo @desktop (h8DC8) heeft het en werkt prima.

• beyonix
@Superadmin:

Dat is dus precies waar wij ook de fout ingingen. Wij hebben die switch gekocht omdat dat degene lijkt die remote te besturen is, en daarbij erg voordelig uitvalt. In plaats daarvan is er een soort apparaatje dat de KVM kabels bij elkaar houdt en omzet naar een CAT5 kabel. Deze kabel gaat naar de switch, maar om de switch zelf te besturen moet je er een keyboard, muis en monitor op aansluiten. De switch zelf is dus niet remote toegankelijk, ookal maakt hij voor het interfacen met de servers gebruik van CAT5.

Wel bedankt voor het meedenken natuurlijk ;)

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 23:19
OK weer wat geleerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door superadmin op 23-08-2007 17:43 ]

• beyonix
@Heine
hehe, de server is een doe-het-zelf server. Meer een enthousiasteling projectje. Mocht je hem willen bekijken:

http://blog.interrupt3h.com/?p=23

Ik heb volgens mij wel een SuperMicro mobo erin gepleurd, zou ik voor de zekerheid even moeten controleren. Hoe zou ik dat dan verder moeten gebruiken?

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Kun je me de specs van het moederbord geven? Eventueel met een screenshot van de serverachterkant?

• beyonix
ik moest het even opzoeken, berg chatlogs :)

volgens mij is het de Supermicro X7DBE!

edit: screenshotje van de achterkant heb ik helaas niet en kan ik ook niet zo makkelijk maken, zelfs KVM-over-IP zou me daar niet bij helpen ;)

[ Voor 45% gewijzigd door beyonix op 23-08-2007 17:57 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IPMI

* Support for Intelligent Platform Management Interface v.2.0
* 200-pin IPMI slot (SIMLP)
* (Optional: AOC-SIMLP-B(+))
* (Optional: AOC-SIMLP-3(+)) with 3rd LAN support
Van supermicro site (zoeken op je mobo).
pak zo'n unit :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

beyonix schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:44:
@Heine
hehe, de server is een doe-het-zelf server. Meer een enthousiasteling projectje. Mocht je hem willen bekijken:

http://blog.interrupt3h.com/?p=23

Ik heb volgens mij wel een SuperMicro mobo erin gepleurd, zou ik voor de zekerheid even moeten controleren. Hoe zou ik dat dan verder moeten gebruiken?
Wat het dus absoluut niet PNS maakt.. En voor het aanschaffen van hardware geld: Eerst zelf zoeken en uitkiezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.