Wel verbinding, geen data

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo mensen,

Ik heb een vreemd probleem. Eerst wat achtergrond informatie:
Ik heb thuis een linux servertje (Gentoo) gebouwd. Een Pentium 200, dus niet echt leuk voor Gentoo. Ik heb een desktop computer, waar ik een virtuele machine (VMWare) heb gemaakt. Hier compileer ik alles in, waarna ik de bestanden rsync naar de / van de server. Ik weet dat dit beveiligingstechnisch heel slecht is, maar het werktte tot nu toe goed.

Nu heb ik echter een probleem; ik kan de server intern niet meer "benaderen". De server heeft 2 netwerkkaarten, eth0 (intern, statisch IP) en eth1 (extern, dynamisch IP).

Beide kaarten werken goed. Tenminste, dat deden ze voordat ik de hele / rsyncte met een berg bestanden.

Beide interfaces krijgen een IP, ik kan ook naar www.google.nl pingen. Maar 192.168.24.50 (een jetdirect servertje met een statisch IP) lukt niet, met de melding "Network unreachable".

Dus ik de firewall (shorewall) en snort uitgezet, maar geen verbetering.
Nu het vreemde: op de server draait ook een DHCP server. Op het moment dat ik /var/log/messages tail, zie ik wel "DHCP Offer 192.168.....

Ook bij pingen, als ik de firewall in verbose zet, zie ik een "ACCEPT IMCP 8". Hij krijgt dus signaal binnen, maar kan niks versturen. Ook in ifconfig zie je bijvoorbeeld "Rx: 500, Tx:0"

Er zijn maar 2 bestanden die verschillen tussen mijn virtuele en mijn "echte" config: /etc/conf.d/net (de netwerkconfiguratie) en /etc/udev/rules.d/90-persistent-net-rules (voor de eth0 en eth1 namen).

Snapt iemand dit, want ik kom er niet uit? :?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

hmm, heel apart, kun je de output van ifconfig es geven?
wat is het netmask dat je op de interfaces gebruikt en welk ip geef je ze?

Update: Ik zie de informatie, idd heel raar.
Had je al gereboot? (vast wel)
Ik kan er nu even geen chocola van maken....

[ Voor 32% gewijzigd door dragunova op 23-08-2007 20:32 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Rainmaker
Ik vind het ook een behoorlijk vreemd probleem. Had er nog nooit van gehoord.
Googlen gaat ook niet echt: ik heb geen idee waar ik op kan zoeken.

Ik ben dit nu met lynx aan het typen vanaf de server btw, ssh werkt ook niet

Even de meest opvallende dingen aan ifconfig (geen copy->paste, zit geen muis aan mn server) :p

ifconfig eth0
IP: 192.168.24.24
Broadcast: 192.168.24.255
Netmask: 255.255.255.0
RX: 830
TX: 0 :S

ifconfig eth1
IP: 77.248.16.106
Broadcast: 255.255.255.255
Mask: 255.255.255.0
RX: 65506
TX: 7361

Heb je hier genoeg aan?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

De broadcast van je eth1 is verdacht, die ziet er niet juist uit. Wat is de output van
route -n
?

• Rainmaker
Tijdens het overtypen viel het me ook al op...

Dit is de interface met DHCP, die broadcast krijg ik van Chello...

route -n (ik moet het overtypen, sorry voor de layout)
77.248.16.0 - 0.0.0.0 - 255.255.255.0 - eth1
192.168.24.0 - 0.0.0.0 - 255.255.255.0 - eth0
127.0.0.1 - 0.0.0.0 - 255.0.0.0 - lo
0.0.0.0 - 77.248.16.1 - 0.0.0.0 - eth1

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Dat ziet er normaal uit. Hoe zit het met de flags bij route -n? UG bij de laatste regel, U bij de anderen?

Je kunt eens proberen de broadcast van eth1 goed te zetten, kijken of dat helpt:
ifconfig eth1 broadcast 77.248.16.255

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

zerker is het dat eth0 niets verstuurd. Of de parketten een andere kant op gaan of niet verstuurd worden.

in iedergeval mankeert niks met je ifconfig en route

doe eens iptables -L

en eens kijken of eth0 iets verstuurd als eth1 down is

[ Voor 66% gewijzigd door daft_dutch op 23-08-2007 21:57 ]

>.< >.< >.< >.<

• Rainmaker
Allereerst: iedereen alvast bedankt voor de hulp tot dusver :)

Ik heb de broadcast aangepast, helpt helaas niet.
iptables -L geeft een hele lading aan regels, maar dit komt waarschijnlijk door shorewall
Als ik eth1 uitzet, blijft de TX van eth0 op 0...

Ik zat net aan iets anders te denken; de /dev/ directory. Als ik rsync, synced hij alles, behalve

/proc/
/dev/
/sys/

Ik heb ooit een melding gezien "Your /dev/ directory is empty, fix this by running:..."

Ik heb geprobeerd /dev/ te verwijderen, maar iedere keer als ik opstart komen dezelfde nodes terug.
Ik gebruik niet de "device tarball" in de init scripts. Ook heb ik udev ge-re-emerged, maar het werkt niet...

Zou het kunnen dat dit een "slechte" device node is? Zo ja, hoe verwijder ik die?

• Rainmaker
Opgelost!

Ik ben eracher: ik heb een tamelijk unieke configuratie thuis. Om verschillende redenen (vooral harde muren :p) gebruik ik thuis een coax netwerk.

Ik heb in de server 2 netwerkkaarten, een 3com 509 (UTP) en een 3com 509 Boomerang (UTP en coax). Beide gebruiken de 3c59x driver.

Nu is om een of andere duistere reden (volgens mij al sinds 2.6.9) de "autodetect" van deze kaart in de kernel "kapot", waardoor de kaart dus alleen nog op UTP probeert uit te zenden. Door options=3 (waardoor ik de BNC uitgang forceer), werkt de kaart toch op coax.

Bij inkomende pakketten was dit geen probleem; het pakket wordt verstuurd en wordt ontvangen door de kaart. Bij het terugsturen van de data, probeerde de kaart echter via de UTP uitgang de data uit te sturen. Dit kwam niet op het netwerk, en dus kwam het niet aan bij de client.

Iedereen bedankt voor de hulp _/-\o_

Pagina: 1