Hoe/Waar hogere kwaliteit printen?

Pagina: 1
Acties:

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn oom wordt volgende week 50 en ik heb voor hem een persoonlijk wijnetiket gemaakt wat ik op een fles wijn wil gaan plakken. Nu is dat wijn etiket prima gelukt, maar als ik deze thuis uitprint (HP1210 met gewoon papier) valt de kwaliteit van de print heel erg tegen. De kleuren zijn te flets en vooral de dichtheid van de inkt is te laag. Wil ik het etiket leesbaar maken dan moet ik deze behoorlijk vergroten wat ik niet mooi vind. Als je dit vergelijkt met echte wijnetiketten dan zijn de kleur en tekst veel scherper.

Ik zat er aan te denken de afbeelding gewoon in te sturen naar bijvoorbeeld de Hema maar het glanzende fotopapier lijkt mij niet erg handig.

Misschien hebben jullie suggesties/ideeën waar ik dit het beste kan laten printen?

Alvast bedankt :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Beetje professioneel copy shop zal er wel wat meer mee kunnen :)

Niet te verwarren met coffee shop :+

[ Voor 23% gewijzigd door Motrax op 23-08-2007 16:18 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zeer waarschijnlijk ligt het aan de DPI waarde van je plaatje. Hoe staat eea nu ingesteld?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ps. Laat je etiket wel afdrukken op een laserprinter dan geeft het etiket niet af als het vochtig is...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Banjy
@ Motrax
Zoiets zat ik aan te denken maar hoe en waar vind je deze?

@ BtM909
Zowel 600 als 1200 geprobeerd met printen. 1200 lijkt alleen voor normale tekst want hij trekt dubbele lijnen dan (of kan zo klein het niet verwerken en mist dus) en de print lijkt heel erg onscherp.

@djexplo
bedankt voor de tip

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fotopapier gebruiken?

Verwijderd

Kan je het plaatje niet even hier neerzetten? Dan kunnen we even kijken of het aan het plaatje ligt of misschien wel aan je printer ;)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Banjy schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:24:

@ BtM909
Zowel 600 als 1200 geprobeerd met printen. 1200 lijkt alleen voor normale tekst want hij trekt dubbele lijnen dan (of kan zo klein het niet verwerken en mist dus) en de print lijkt heel erg onscherp.
Ik denk dat de vraag meer is, in welke dpi heb je je plaat gemaakt? Als je op 72 dpi een afbeelding hebt, zal die inderdaad vaak niet lekker afdrukken. 300 dpi is zo'n beetje de standaard in de grafische wereld.
Banjy schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:24:
@ Motrax
Zoiets zat ik aan te denken maar hoe en waar vind je deze?
Gouden Gids.

[ Voor 23% gewijzigd door Nik op 23-08-2007 16:35 ]

• Banjy
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:31:
Kan je het plaatje niet even hier neerzetten? Dan kunnen we even kijken of het aan het plaatje ligt of misschien wel aan je printer ;)
Verder levert google wel wat hits met de zoekterm copy shop dus ik ga daar eens even verder naar kijken. :)

Foto's gaan zo btw weer offline hoor, staat vrij veel persoonlijke info namelijk :+

Edit\ Foto links removed

[ Voor 41% gewijzigd door Banjy op 23-08-2007 16:51 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat dit niet de versie op 600 dpi is, maar herschaalt nr 72 dpi?

• Banjy
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:46:
Ik neem aan dat dit niet de versie op 600 dpi is, maar herschaalt nr 72 dpi?
In eerste instantie geen flauw idee, maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Hij staat inderdaad op 72dpi. Ik ga eens proberen deze op 600dpi te zetten en dan nogmaals printen. :)

Verwijderd

Banjy schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:49:
[...]

In eerste instantie geen flauw idee, maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Hij staat inderdaad op 72dpi. Ik ga eens proberen deze op 600dpi te zetten en dan nogmaals printen. :)
Probleem gaat dan zijn, dat je afbeelding veel te klein gaat worden... :?

Verwijderd

Heb je trouwens je "kleur profiel" wel op CMYK staan en niet op RGB? Daardoor kunnen de kleuren flets en dof overkomen, omdat de kleuren van een printer niet overeen komen met je beelscherm.

En als het goed is, is de juiste DPI instelling voor drukwerk, al voldoende op 300 (op de PC en niet van de printer :P)

//edit:
zo te zien ben ik al achterhaald, en te traag :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 16:54 ]

• Banjy
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:52:
Heb je trouwens je "kleur profiel" wel op CMYK staan en niet op RGB? Daardoor kunnen de kleuren flets en dof overkomen, omdat de kleuren van een printer niet overeen komen met je beelscherm.

En als het goed is, is de juiste DPI instelling voor drukwerk, al voldoende op 300 (op de PC en niet van de printer :P)

//edit:
zo te zien ben ik al achterhaald, en te traag :D
Ik heb ingesteld dat de printer de kleuren handelt. Verder ga ik nu even op 300dpi proberen want met 1200dpi werd de afbeelding reusachtig groot aangezien hij het aantal pixels natuurlijk ook vergroot. :+

Edit\ Heb even een lokale copyshop gebeld en die kunnen het voor mij ook op sticker vel uitprinten wat helemaal mooi is natuurlijk ik denk dat ik daar dus maar voor ga. :)

Edit 2\ Afgelopen week langsgeweest en mijn etiket laten uitprinten. Zeer tevreden over de uiteindelijke kwaliteit, echt vele malen beter dan thuis :) Alleen jammer dat het voor 1 printje natuurlijk relatief duur is.

[ Voor 22% gewijzigd door Banjy op 31-08-2007 18:14 ]

Pagina: 1