Gebruik 2e PCI-e gleuf

Pagina: 1
Acties:

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 09:35
Hallo,

Het zit als volgt. Ik heb een A8N-Sli Deluxe moederbord, waar pas mijn chipset fan van is overleden. Ter vervanging zit er nu een fanless Zalman cooler op (die blauwe waaier). Nadeel is echter dat het ding zo groot is dat ik mijn videokaart (1950xt, zo'n lange) nu niet meer in de eerst PCI-e gleuf kwijt kan. Dus ik dacht, geen probleem, dan maar in het tweede. In de tussentijd heb ik windows opnieuw geinstalleerd. Maar wel dezelfde (nieuwste) 7.8 drivers gepakt.

Leek erop dat alles goed werkte, totdat ik een STALKER ging spelen. Normaal deed dit spel het vloeiend @ max, nu was het echter een dia show. Ook haal ik in 3dmark06 3200 punten waar andere (met weliswaar een betere cpu, maar dat mag het vershcil niet zijn) 5000+ punten halen. Nu bleek het ook zo te zijn dat ik in CCC de clocksnelheden kon aanpassen.

Mijn vraag is nu dus. Kan het zijn dat mijn mobo het niet zo lukt vind dat ik het tweede slot gebruik ipv het eerste, of staat er ergens iets verkeerd ingesteld. Ik kan namelijk niks vinden.

PS Het ez-plug warning ledje brandt ook. Die geeft aan dat ik, bij gebruik van 2 videokaarten, een stroomkabel extra moet pluggen in het mobo, maarja ik heb er maar 1 in zitten.

Alvast bedankt!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jilvoos schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:21:
PS Het ez-plug warning ledje brandt ook. Die geeft aan dat ik, bij gebruik van 2 videokaarten, een stroomkabel extra moet pluggen in het mobo, maarja ik heb er maar 1 in zitten.
Lijkt me makkelijk op te lossen? Plug gewoon die andere stekker er ook in.
Verder is bij sommige moederborden het tweede PCI-e slot maar bijvoorbeeld x, ipv 16x. Maar ik betwijfel dat spellen nu al een hele pci-e 8x bus vol kunnen trekken.
Kijk eens naar de instellingen in de BIOS over de tweede PCI-e poort. Soms kan je deze ook op 1x zetten, dat zou misschien wel wat prestatie verlies opleveren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Als EZ-Plug brandt moet je inderdaad die Molex in het Mobo prikken.

Overigens denk ik dat je tegen nog een probleem aan loopt.
Zowel op een A8N-SLI als een A8N-SLI Deluxe heb je een 16x/1x configuratie voor de PCIe sloten.
Totdat je de boel op SLI zet, dan krijg je een 8x/8x configuratie. Echter daar moet je je bord WEL voor op SLI zetten. Anders hangt je videokaart gewoon op 1x PCIe en dat is wel erg weinig. De A8N-borden van Asus wisselen tussen 16x/1x modus en 8x/8x modus door de sporen fysiek anders te routeren. In mijn A8N-SLI is dat met een klein (halve pin-pas) kaartje met printbanen er op om te draaien. Als dat bij jou ook zo is zou je het kunnen proberen door je Mobo op SLI te zetten.

Of het werkt weet ik niet (uitproberen dus), maar het is wel de enige manier om PCIe 8x op je 2e PCIe slot te krijgen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kan het niet gewoon zijn dat je bij het opnieuw installeren van Windows iets fundamenteels vergeten bent, als bijv. je chipsetdrivers oid?

• Jilvoos
  • Laatst online: 16-05 09:35
Nee, kalizec had het antwoord al gegeven. Heb het mobo nu ingesteld op SLI en haal nu 4800 3dmark06 punten en BioShock demo loopt ook stuk beter met alles op zijn hoogst en Stalker ook!

Stom dat ik er niet aan gedacht heb!!

Allemaal bedankt voor de supersnelle reacties!