Toon posts:

[DWH-Design] Dimension Role-Playing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben bezig met wat multi dimensional modeling voor een klein dwh. Nu is het zo dat ik een dimensie heb die meerdere keren voorkomt in mijn fact table. B.v: delivery date en shipping date verwijzen beiden naar dezelfde date dimensie. Dit wordt volgens kimball role playing genoemd en hij heeft er de volgende oplossing voor:

http://www.dbmsmag.com/9708d05.html

Het komt er dus op neer dat je views moet maken van je dimensie tables en de foreign keys in je fact table daar naar moet laten verwijzen. Echter als ik de foreign key verwijzing naar het key veld van mijn view probeer aan te maken krijg ik:

"ORA-02270: no matching unique or primary key for this column-list"

terwijl er op de echte tabel (niet de view) tabel wel een primairy key zit en ik kan daar ook gewoon een foreign key verwijzing naar toe maken :P

Iemand ideeën??

Tnx!

Verwijderd

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je deze views moet maken. Je kan echt wel meerdere kolommen uit feitentabellen d.m.v. verschillende fk's laten verwijzen naar dezelfde dimensietabel. Oracle raakt daar echt niet van in de war en gaat er echt niet van uit dat alle datums gelijk moeten zijn.

PS: Ja ik weet dat Kimball een Guru is ;), maar die views lijken me toch echt wat omslachtig.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb je idd gelijk. Misch dat de DMBS-en in die vijf jaar tijd wat flexibeler zijn geworden ofzo. Het kimball boek stamt namelijk uit 2002.

TNX!

• Siliakus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12-2025
Inderdaad. Je legt beide/meerdere foreign keys naar de daadwerkelijke dimensietabel. De views kan je aanmaken indien je op grond van deze ene dimensietabel meerdere dimensies onder een andere noemer wilt presenteren aan je rapportagetool / eindgebruiker.