Searchproblemen?

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25
Toevallig probeer ik het volgende bericht terug te vinden via de search en eventueel andere gerelateerde artikelen nieuws: Cd-importeur over de kop door miljoenenboete, door te zoeken op cd wow (string die voorkomt in het artikel), notabene de naam van de winkel.

Tot mijn verbazing krijg ik niet dat artikel terug, maar alle artikelen. (ik zou eerder nog niks verwachten als er iets niet goed gaat, nu had ik de eerste keren zoiets van... ehm.. wtf is dit voor pagina?). Het plaatsen van "cd wow" quotes om de woorden lijkt ook niet te helpen.

Wat doe ik niet goed? En hoe kan ik zoeken op een dergelijke bedrijfsnaam?

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 23-08-2007 11:30 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De searchengine voor nieuwsitems op de frontpage is vrij eenvoudig. En kent een paar beperkingen: om het aantal zoekwoorden te beperken zijn termen van 2 en 1 letters niet geindexeerd en er zijn zogenaamde stopwoorden (woorden die erg vaak voor komen).

Je kan wel raden dat 'cd' door de eerste beperking eruit valt en 'wow' door de tweede... En dan blijft er een lege zoekopdracht over en wordt de standaardpagina getoond.
Quotes hebben geen effect omdat er helemaal geen ondersteuning is voor het zoeken naar zinnen. We hebben wel plannen om ook de diverse onderdelen van de frontpage om te zetten naar een beter zoeksysteem (bijvoorbeeld net als op het forum naar xapian/omega), maar door de relatief lage aantallen zoekopdrachten en de relatief grote hoeveelheid andersoortig werk is dat eigenlijk nooit hoog op de todolijst gekomen.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Misschien is het wel handig om in dit soort gevallen een melding te geven dat er niet echt gezocht is in plaats van gewoon álles weer te geven :) ?

DM!

Verwijderd

http://www.google.nl/sear...nieuws+%22cd+wow%22&meta=

Ik gebruik soms Google voor FP/GOT.

• Hielko
  • Laatst online: 16:05
ACM schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:12:
...maar door de relatief lage aantallen zoekopdrachten...
Maar dat zou natuurlijk ook deels kunnen komen door de relatief matige werking. Ik zelf gebruik de FP search namelijk om die reden ook nooit.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
^^^ met Hielko :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25
JHS schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:18:
Misschien is het wel handig om in dit soort gevallen een melding te geven dat er niet echt gezocht is in plaats van gewoon álles weer te geven :) ?
Precies, dat was een van mijn opmerkingen inderdaad. Mijn eerste reactie na het invoeren van 'cd wow' en zoeken was: "wtf.. ik geloof dat ik verplicht ben een categorie te kiezen ofzo :?" Want ik zag dus geen zoekresultaten, alleen het volledige nieuwsoverizicht en rechts al die categorieen. Ik stond op het punt het met die conclusie te laten eindigen en de zoekactie op te geven.

Na een beetje pielen kwam ik erachter dat mijn zoekactie gewoon niet goed werkte. Misschien kun sowieso in ieder geval aangeven dat de zoekopdracht mislukt is en aangeven waarom. En misschien tijdelijk zelfs Google als alternatief aanbieden.

Ik ben het er ook mee eens dat een van de redenen dat het zelden gebruikt wordt zal zijn dat het niet zo bijster goed werkt.

edit:
Waarom overigens niet gewoon een AdSense deal met Google en de Google zoekfunctie implementeren? Scheelt hoop gedoe en levert uiteindelijk nog wat op ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 23-08-2007 14:48 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bosmonster schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:44:
Waarom overigens niet gewoon een AdSense deal met Google en de Google zoekfunctie implementeren? Scheelt hoop gedoe en levert uiteindelijk nog wat op ook :)
O.a. omdat we dan controle verliezen, met als gevolg dat bijvoorbeeld het zoeken binnen of met categorieen en tags niet werkt, etc.
Pagina: 1