Kabel + ADSL teaming?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Hallo mede-tweakerts,

Ik vroeg mij af of ik kabel en ADSL tegelijk kon gebruiken. Ik heb wat gelezen, en voor windows zou het mogelijk kunnen zijn. Je kunt naast de standaardgateway namelijk ook andere gateways installeren.
Ik hoef niet 1 download over 2 lijnen binnen te trekken, maar verschillende downloads over de verschillende lijnen, misschien zelfs verschillende programma's zodat ik de gateways goed kan instellen.

Kan ik in mijn netwerk gewoon een extra modem aansluiten?
Ik heb een sitecom DC-202 router met 1 WAN poort. Zijn er routers met meerdere WAN poorten of zijn er ook andere oplossingen te vinden?

Tegen welke problemen zou ik aan lopen?

Opmerking: ik heb dit topic geopend omdat ik wil weten of de mogelijkheid bestaat en om te leren. Misschien dat ik het later toepas maar dat is niet zeker.

Droogkloot.

Verwijderd

Zelf een servertje neer zetten en zonder uitputtend te zijn dan: ClarkConnect, m0n0wall of pfSense installeren.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 15:48 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 16:28

DataGhost

iPL dev

1) Natuurlijk kan dat... maar je kan er maar 1 tegelijk gebruiken als gateway.
2) Ja die zijn er
3) Ik ken de apparaten verder niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je met p2p games / filesharing of wat dan ook problemen zou kunnen krijgen als het over de verschillende verbindingen gebalanced wordt. Ook IP-gebonden sessies kunnen een probleem vormen.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Dit is meer iets voor Netwerken, maar goed :)

Het is wel mogelijk ja. Met een standaard routertje ga je niet ver komen. Hier heb je een switch bij nodig en vervolgens koppel je daar allebei de modems aan. één van de modems moet dan als DHCP server gaan dienen, de ander mag dat niet doen. Zorg wel dat het beide routed modems zijn. Zet ze in dezelfde subnetmask, geef beide modems een ander IP adres als gateway en die kun je dan beide gebruiken op je PC. Of dat tegelijk kan, dat weet ik niet.

Ik heb trouwens wel ooit iets gelezen over multiplex ADSL modems, net zoals dat vroeger met ISDN ging, 2 lijntjes intrainen en gaan met die banaan. Je kunt namelijk op één adres twee DSL abbo's afsluiten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bovenstaande lijkt me lastig ivm niet/nauwelijks zelf kunnen configureren wat een kabelmodem allemaal doet.

Handiger lijkt me om gewoon een dual-WAN router neer te zetten. Zelfs budgetmerk E-Tech heeft er eentje in het assortiment, of je bouwt er gewoon zelf eentje (oude PC, Linux erop, iptables instellen en klaar).

Belangrijkste voordeel ervan is niet eens de extra bandbreedte, maar de extra betrouwbaarheid. Kans op uitval bij kabel of ADSL is vrij klein, kans op uitval bij beide is minimaal.

Oslik blyat! Oslik!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
trolleystad schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:31:

Het is wel mogelijk ja. Met een standaard routertje ga je niet ver komen. Hier heb je een switch bij nodig en vervolgens koppel je daar allebei de modems aan. één van de modems moet dan als DHCP server gaan dienen, de ander mag dat niet doen. Zorg wel dat het beide routed modems zijn. Zet ze in dezelfde subnetmask, geef beide modems een ander IP adres als gateway en die kun je dan beide gebruiken op je PC. Of dat tegelijk kan, dat weet ik niet.

Ik heb trouwens wel ooit iets gelezen over multiplex ADSL modems, net zoals dat vroeger met ISDN ging, 2 lijntjes intrainen en gaan met die banaan. Je kunt namelijk op één adres twee DSL abbo's afsluiten.
Dat kan tot nu toe op beperkte schaal met SDSL, IMA heet dat.

De TS zou een router moeten hebben met twee WAN interfaces (Hotbrick, Cisco, Linksys, Zyxel hebben die). Dan houdt je pc 1 gateway, en in je router kun je kiezen welk verkeer welke kant op gaat.

Edit; in netwerken zou dit beter tot zijn recht komen lijkt me :)

[ Voor 3% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 23-08-2007 20:13 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
trolleystad schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:31:

Zo klinkt het idd erg ingewikkeld...
Gewoon op beide aansluitingen het standaard bijgeleverde modem aansluiten (of de bijgeleverde modem/router in bridge modus) en van beide modems een utp kabel naar een router met load-balancing mogelijkheden. Vanaf die router gaat er 1 kabel naar je PC (of naar de switch oid) en in windows hoef je niets in te stellen, de router doet het werk.
Zo'n router kan je ongetwijfeld kant en klaar kopen, maar een oude PC gebruiken kan vast ook.

Ik ken zelf niemand met deze opstelling, maar weet wel dat het gebruikt wordt en werkt. Vaak bedrijven die het gebruiken voor voor het geval 1 van beide verbindingen uitvalt.

Als het je om de snelheid te doen is kan je natuurlijk ook een 2e adsl verbinding op je 2e aderpaar nemen (dan heb je ook een 2e kpn abo nodig, of 2e keer lijnhuur). Op beide verbindingen het standaard modem zetten en een load-balancer er achter. Afhankelijk van je afstand tot de centrale is adsl vaak sneller en goedkoper dan kabel.

offtopic:
het is toch typisch dat een vrij eenvoudige vraag op tweakers soms van die moeilijke antwoorden oplevert (no offence, het gebeurt vaker)

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 23-08-2007 20:31 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rrob schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:29:
[...]

offtopic:
het is toch typisch dat een vrij eenvoudige vraag op tweakers soms van die moeilijke antwoorden oplevert (no offence, het gebeurt vaker)
Het is dan ook Gathering of Tweakers en niet beginnersweb.nl . "Eenvoudige" vragen horen hier niet echt thuis.

Mensen posten vanuit hun eigen ervaring en die is doorgaans niet hetzelfde als van de gemiddelde huisvrouw (of ondernemer die internet nodig heeft, maar zich niet in de techniek ervan wil verdoepen).

Ik ben met je eens dat het antwoord wat je citeert overdreven complex is (en bovendien waarschijnlijk niet gaat werken, zoals ik vanmiddag al aangaf), maar goed, het alternatief (dual WAN router) is technisch niet eenvoudiger, maar allicht wel kant-en-klaar beschikbaar. Als je gaat kijken wat dat ding daadwerkelijk doet is het niet simpeler dan kloten met een switch :z

Oslik blyat! Oslik!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:44
Als je héél erg onverschillig bent wat over welke lijn gaat en je hebt veel verschillende websites die je bezoekt zou je verschillende IP ranges via je verschillende routers kunnen laten gaan.

Op Windows:

code:
1
2
3
4
5
6
7
route add 1.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.253
route add 2.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.254
route add 3.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.253
route add 4.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.254
route add 5.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.253
route add 6.0.0.0 MASK 255.0.0.0 192.168.1.254
etc...

Beetje erg kort door de bocht en het werkt niet als je altijd van dezelfde site dingen download, maar zo doe je tenminste nog íets met je tweede breedbandverbinding zonder dat je extra hardware nodig hebt :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Skit3000 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 21:34:
...
Beetje erg kort door de bocht en het werkt niet als je altijd van dezelfde site dingen download, maar zo doe je tenminste nog íets met je tweede breedbandverbinding zonder dat je extra hardware nodig hebt :P
Doe ik ook bij gebrek aan een dual-wan router. Ik heb zelf usenetserver, en hun hebben meerdere servers. Ik connect dus de ene server via m'n ADSL, de andere via Chello (wifi link met een vriend 100m verderop).

Ik heb op m'n buroblad een bat-bestandje staan, voor als m'n ADSL down is. (normaal is die default gateway). bat-file runnen en ik heb alles gererouted via Chello.

Mailserver heb ik beide IP's in de dns gezet dus die kan via beide kanten binnenkomen.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:50:
Bovenstaande lijkt me lastig ivm niet/nauwelijks zelf kunnen configureren wat een kabelmodem allemaal doet.

Handiger lijkt me om gewoon een dual-WAN router neer te zetten. Zelfs budgetmerk E-Tech heeft er eentje in het assortiment, of je bouwt er gewoon zelf eentje (oude PC, Linux erop, iptables instellen en klaar).

Belangrijkste voordeel ervan is niet eens de extra bandbreedte, maar de extra betrouwbaarheid. Kans op uitval bij kabel of ADSL is vrij klein, kans op uitval bij beide is minimaal.
Dit klinkt heel erg interessant.
Verdeelt de router dan automatisch het verkeer?

Op internet staat alleen aangegeven dat als 1 van de verbindingen uitvalt, hij overschakelt naar de ander.

Droogkloot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee hoe dat ding van E-Tech in elkaar zit. Het is prima mogelijk om beide dingen tegelijk te gebruiken, maar dan wordt het routeren wat moelijker. Mogelijk hebben ze'm puur voor failover ingesteld (dus dat idd naadloos op de 2e verbinding overgeschakeld wordt). Als je voor performance wilt gaan ben je sowieso beter uit met een zelfbouwrouter.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ervaringen dual ISP

gaat ook op voor ADSL / Kabel combo
Pagina: 1