Hoe moederbord fan speed te verlagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toeval
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-01 11:50
Wie kan mij helpen? Vorige week heb ik het volgende moederbord aangeschaft.

Foxconn AM2 N570SM2AA-8EKRS2H NF570 SLI ATX 6 x SATA II DDR2 Dual GIG Lan

Specificatie:
http://www.empc.nl/index.php?id=10&sub=Produktinformatie&ProdId=950126&OldId=32

Nadeel is dat de chip actief gekoeld word door een fan die op 6000 rpm draait. Wie weet hoe ik de fan speed kan verlagen?

Bijvoorbaat dank!

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Je kun bijvoorbeeld je vinger tegen de fan houden.
Je kunt een weerstand of potmeter tussen de voedingsdraadjes solderen. Zalman bijvoorbeeld heeft regelaartjes die je voor je fannetje kun zetten. Vaak kun je in je bios ook wel het eea aanpassen, en programmatjes als speedfan willen ook wel eens werken.
Maar.. google weet vast meer! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ff_tweake op 23-08-2007 11:11 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

speedfan
potmeter
weerstandjes
bios?
moederbordtool?

• Toeval
Bedankt voor de inbreng!

Ik ga speedfan installeren.

• Toeval
Met speedfan/bios/mb tool kan ik de snelheid van de moederbord fan helaas niet aanpassen :( (cpu fan lukt prima) . Ondanks dat de fan 3 snoertjes heeft.

Zit de temperatuur sensor van het moederbord onder de actief gekoelde chip?

Zo ja dan kan ik controleren of de temperatuur acceptabel is als ik er een fanmate tussenzet :) .

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Toeval schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:46:
Met speedfan/bios/mb tool kan ik de snelheid van de moederbord fan helaas niet aanpassen :( (cpu fan lukt prima) . Ondanks dat de fan 3 snoertjes heeft.
Dat heeft niks met de 3 snoertjes te maken. Het derde 'snoertje' is voor de RPM-meting, die je niet nodig hebt om de fan te regelen. Zelf stuur ik m'n casefans aan via het moederbord en ze hebben maar 2 draadjes. Het is puur een chip-kwestie als het niet lukt.

Zorg ten eerste bij Speedfan dat je de betreffende fan(s) op Software controlled hebt staan. Zoals hier op mijn plaatje. Dan moet je ook nog het percentage in kunnen stellen van de maximale fanspeed. Daarvoor moet je de betreffende fan(s) aanvinken in dit scherm. Als je dan door het percentage te veranderen, de fanspeed kan verminderen, werkt het schijnbaar. Zo niet, helaas. :P
Wil je het nu automagisch laten gebeuren, dan ga je naar het tabblad Temperatures en vink je de temperatuur aan die jij in de gaten wil laten houden. Daarbij de gewenste temperatuur én de fan die daarvoor in actie moet komen en klaar. Zoals hier te zien is in een plaatje. Dan nog even Automatic fan speed in het hoofdscherm aanzetten en klaar. :)
Dit alles is dus softwarematig, maar een fanmate is het makkelijkst te realiseren. Nadeel daarvan is dat je dat handmatig bij moet stellen als het niet goed is.

Of de temperatuursensor echt in de northbridge zit, zou ik niet durven zeggen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Als het 3 snoertjes heeft is het juist niet te regelen via sofware, wel met de nodige hardware. Als het 4 snoertjes, 4 pinns is dan valt het te regelen via sofware.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:09:
Als het 3 snoertjes heeft is het juist niet te regelen via sofware, wel met de nodige hardware. Als het 4 snoertjes, 4 pinns is dan valt het te regelen via sofware.
Onjuist. Het moederbord regelt het voltage mbv Speedfan. Dus in het geval van 2 of 3 'snoertjes' regelt het moederbord de spanning over de fans lineair met het percentage wat je instelt in Speedfan. Bij een 4pins aansluiting werkt daarnaast PWM ook. Maar dat is in principe niet nodig. Je moet alleen in gedachten houden dat een bepaalde fan pas werkt bij een bepaald voltage.
Mijn casefans gaan bijvoorbeeld pas draaien bij 40% in Speedfan. Dus een spanning die 40% is van het maximum (12V).

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Owh nou vertel je me iets nieuws, dat wist ik niet dat dat softwarematig gedaan kon worden, ik dacht dat dat 4e snoertje dat alleen kon.
Nieuwe dag nieuwe info :Y .
Pagina: 1