[RAID] nieuwe pc, vergeet RAID array

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Hallo,

Ik heb sinds gister een nieuwe pc, ik heb daarbij Vista Ultimate 64bit geinstalleerd. Succesvol, met RAID0. Vanochtend starte ik op, er was heel veel schijfactiviteit en plotseling ging hij herstarten. In de RAID bios stond dat er 1 schijf niet meer in de array staat (de precieze melding weet ik niet meer). Ik ben nu Vista opnieuw aan het installeren, maar ben bang dat het gewoon weer gebeurd, weet iemand hoe het kan gebeuren? of beter nog, hoe ik het kan voorkomen.

Ik gebruik de onboard RAID controller van mijn moederbord. Specs:

Zalman 600watt voeding
Q6600 processor
Gigabyte GA-P35-DQ6 moederbord
OCZ 2X2GB geheugen
2x WD Raptor 150gb @ RAID0

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Gezien het feit dat je Raptor's hebt en een nieuwe PC, lijkt me niet dat de schijven aan het overlijden zijn. Misschien heb je een gare RAID-controller. Je zou (als dit probleem zich nog eens voordoet) eens kunnen kijken naar een andere (RAID)bios, wellicht lost dat wat problemen op. Anders lijkt het me compatibility issues. Wellicht zijn er andere mensen die je kunnen helpen met hetzelfde moederbord.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 12:59
BIOS update?

Heb je wel final raid drivers geinstalleerd? Misschien dat wanneer je beta drivers hebt gebruikt, en iets verkeerd afsluit (windows), dat je data corrupt raakt en dus ook je table waarin de raid info staat, waardoor de raid bios de array niet meer goed ziet.

Er zitten als het goed is 2 raid controllers op dat moederbord. Gebruik anders de andere als het nogmaals gebeurd?

Verder zou je nog je harde schijven kunnen testen met de WDC(.com) diagnostic tools.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Dit heb ik ook een aantal keren meegemaakt. En dat voelt niet goed als je geen backups hebt.
Maar het is niet altijd het ergste.
Check wanneer je dat melding krijgt of de Satakabels en stroomkabels goedzijn gebonden aan de hardeschijven en moederbord. Reboot dan. Kijk of ie de test past zonder fouten.

Dit komt ook wel eens voor bij een immediate reboot. Wat voor zulke raid0 setups niet echt fijn is. Daarom is het niet echt slim om raid0 te gebruiken indien je overclockt, vindt eerst stabiele settings, draai dan pas Raid0

(ik zat te overclocken in windows, ik had met memset een latency gewijzigd, boem, reboot, error in raid0 array, en opeens array kapoet :P )

Verwijderd

gebruik je wel dezelfde kabels? dezelfde lengte?

bij mij vergat ie ook een schijf, en idd lag het aan de kabels..

• Boyd
Het ging een paar dagen goed, maar vanochtend was het weer raak. Ik had m'n mail gekeken, was even ontbijten, ik kom terug, hangt hij op het RAID BIOS scherm, met de melding: error in array.

Ik gebruik voor beide evenlange kabels. Ik overclock niet.

Dit is toch wel vervelend, is er een maniertje om het weer te maken en voortaan te voorkomen? Ik ben geen belangrijke data kwijt, maar het is gewoon vervelend om voor de 3e keer in een week te herinstalleren.

-edit-

owjah, ik had gister hdtune laten draaien. Daar kwam ik uit op max 103mb/s.
Is dat snel of langzaam voor 2 raptors? Als het langzaam is; dan heeft dat misschien iets te maken met het probleem van hierboven.

[ Voor 19% gewijzigd door Boyd op 27-08-2007 09:16 ]

Verwijderd

Zoals hierboven al gevraagd, zijn de drivers van de raid controller en de BIOS up to date?
je maakt neem ik aan gebruik van de ICH9R controller?

Ik las namelijk ook het volgende op alternate.nl

Werkelijk een goed uitgerust moederbord. Werkt goed en is lekker snel. Wel even opgelet, heb er vista ultimate 64bit op draaien en dat heb ik een aantal keer mogen installeren. De drivers op de CD zijn namelijk niet helemaal up to date en laten de boel met een bsod hangen. CD dus aan de kant en even naar support.intel.com voor een nieuwe Intel Matrix Storage Manager en inf-update. Daarna vanaf www.realtek.com.tw de audio drivers installeren. Nu gaat het helemaal super!

dit stond wel bij de DS3P, maar maakt gebruik van de zelfde chipset. Dus ik denk dat het de moeite waard is om als eerst vista met de nieuweste drivers te installeren, gezien er dsu het e.e.a. niet helemaal lekker gaat met de oude drivers. (ik neem aan dat je de drivers tijdens de setup inlaad?)

• Boyd
Ik heb al vanaf het begin de drivers gedownload, omdat de cd 32 bit is.
Ik laadt ook bij de setup de drivers en later in windows die inf update.

Verder, hoe kan ik een RAID Bios updaten dan? En hoe zit het met die schijven die er nu inzitten, kan dat nog hersteld worden of kan ik weer opnieuw beginnen...

Ik weet niet zeker welke RAID controller ik gebruik, voor zover ik weet kon ik niet kiezen. Maar ik denk de ICH9R.

-edit-
Ik krijg hier op m'n werk wel misschien een oplossing. Kan het komen door de Cache? Die moet uit?
Want het gebeurde vanochtend nadat hij uit standby kwam.. de eerste keer sinds de installatie dat hij in standby is geweest.

[ Voor 40% gewijzigd door Boyd op 27-08-2007 20:24 ]

Verwijderd

Je zou misschien als alternatief je opstartprocedure kunnen vertragen, sommige setups zijn zo snel met opstarten terwijl de schijven nog niet eens genoeg opgespind zijn, hiermee heb ik ook al Arrays op kapot zien gaan.

• Boyd
Hmm... hij doet er bij mij vrij lang over om op te starten, voordat hij bij de RAID bios is aangekomen zijn die dingen echt wel opgespint.

Ik zoek nu toch eigenlijk wel een oplossing. In ieder geval om m'n RAID array weer te maken zonder opnieuw te installeren. Ik bedenk me net dat er een savegame opstaat, en zou wel graag willen dat deze bewaard blijft. Ik heb geprobeerd om de herstelfunctie op de vistadvd te gebruiken, maar dit werkt niet..

Doe ik iets fout?

• Boyd
Volgensmij heb ik het probleempje wel gevonden..
Heb net m'n vingers bijna verbrand bij het voelen aan de raptors.. :o:o hopelijk is er niks kapot, maar dat lijkt me echt te warm.. Daarnaast lijkt het me ook niet goed dat ze zo warm worden??

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gamepie56 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:50:
Heb net m'n vingers bijna verbrand bij het voelen aan de raptors.. :o:o hopelijk is er niks kapot, maar dat lijkt me echt te warm.. Daarnaast lijkt het me ook niet goed dat ze zo warm worden??
Als je je vingers verbrandt niet nee :P Hang er een fannetje voor ofzo?

Goedkoop bellen via VoIP

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:25
Gamepie56 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:50:
even een fan voorhangen of de kast openzetten ;)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Boyd
fannetje voorgehangen, ben vista maar opnieuw aan het installeren.. 3e keer deze week.. even afwachten maar weer..

ook hdtune laat nu weer 100mb/s zien max...
hoort dit niet rond de 130/140/150 te zitten? Met 2 raptors?

[ Voor 32% gewijzigd door Boyd op 27-08-2007 23:30 ]

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Gamepie56 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:23:
...ben vista maar opnieuw aan het installeren.. 3e keer deze week..
misschien licht offtopic, maar is het niet een idee om met een image van je windows installatie te gaan werken? (Ghost, True Image, etc)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Pagina: 1