[Debian] Apt-get lijst leeg maken

Pagina: 1
Acties:

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb al een tijdje een (web)server draaien met Debian Sarge, nu wilde ik daar een paar extra programma's op installeren en ik zat wat te spelen met Dselect. Echter deed ik wat verkeerd, waardoor er in het process dat apt-get wil gaan uitvoeren heel wat pakketten staan die verwijderd en geinstalleerd gaan worden.

Ook als ik apt-get install <iets> gebruik komt de lijst met een stuk of 100 pakketten, inclusief een andere kernel, naar voren met de vraag of ik dit allemaal wil installeren/verwijderen.

Ik heb al gezocht in de manual van apt-get (man apt-get) en op google naar "apt-get clean", "apt-get clean" enzovoort maar ik kan niets vinden wat mij kan helpen

Iemand enig idee? Alvast bedankt,

67890

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Establishing the requested selections
By pressing enter, the currently displayed set of selections is accepted. If dselect detects no unresolved depends as a result of the requested selections, the new selections will be set. However, if there are any unresolved depends, dselect will again prompt the user with a dependency resolution screen.

To alter a set of selections that creates unresolved depends or conflicts and forcing dselect to accept it, press the ’Q’ key. This sets the selections as specified by the user, unconditionally. Generally, don’t do this unless you’ve read the fine print.

The opposite effect, to back out any selections change requests and go back to the previous list of selec‐tions, is attained by pressing the ’X’ or escape keys. By repeatedly pressing these keys, any possibly detri‐mental changes to the requested package selections can be backed out completely to the last established set‐tings.
Ik zou het X, escape gedeelte proberen in dselect. Andere optie is apt-get remove -r draaien op de lijst van pakacges die je met apt-get install voor je neus krijgt :)

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 23-08-2007 11:09 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• xiD
  • Nu online
moto-moi schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:07:
[...]

Ik zou het X, escape gedeelte proberen in dselect. Andere optie is apt-get remove -r draaien op de lijst van pakacges die je met apt-get install voor je neus krijgt :)
Beide heeft geen nut, de optie apt-get remove -r bestaat niet en met het X, esc gebeuren worden er eenmalig wel een hoop packages genegeerd maar de kernel staat er nog tussen en de volgende keer dat ik het probeerde stond alles er weer netjes tussen.

67890

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 13:41

woutur

Klauwtjes uit!

Apt-get en dselect werken onafhankelijk van elkaar. Als een apt-get upgrade je een lijst geeft met een heleboel te installeren programma's dan zijn er blijkbaar een heleboel updates beschikbaar. Je kan dat zelf ook nagaan omdat apt nieuw te installeren programma's netjes apart aangeeft.

Dselect onthoudt vorige keuzes die je gemaakt hebt. Ik heb gezocht of je ook op één of andere manier de lijst in dselect kan sorteren op status (nog te installeren) zodat je makkelijk pakketten kan kiezen om weer te verwijderen maar ik ben zover onsuccesvol.

Wat je kan doen is het volgende: dselect houdt pakket statussen bij in een status bestand. Je kan dit bestand vinden in /var/lib/dpgk/status. Daar staat ook een status.old. Verander daar de naam eens in status, en verander de status naam in status.whatever. Als dat je oorspronkelijke selectie niet terugbrengt staan er waarschijnlijk ook nog gebackupte status files in /var/backup/dpkg.status.* die je terug kan zetten. Even spelen dus.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• blaataaps
  • Niet online
Met dpkg -l kun je kijken wat de Desired state is, en de daadwerkelijke staat, als die verschilt wil apt-get dat repareren denk ik, uitvinden bij welke packages dat het geval is, en de desired veranderen in wat je echt wil denk ik.

• xiD
  • Nu online
Het gaat niet om upgrades, het zijn ook niet echt veel te installeren programma's. Op de server draait Plesk 8.2 en op 1 of andere manier zijn er via dselect, apt, Plesk Update (webbased) erg veel pakketten in de lijst gekomen om te verwijderen. Een keer heb ik het gewoon door gedrukt met de gedachten werkt t niet zet ik wel een backup terug. En het werkte inderdaad niet. Plesk werd volledig verwijderd. En ik was een uur aan het restoren :+

Stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
> apt-get install pure-ftpd-mysql
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  libmysqlclient10 pure-ftpd-common
The following packages will be REMOVED:
  libpam-plesk ppwse  psa-sbm3
  psa-spamassassin 

<hiertussen staan nog 100 pakketten>

psa-turba psa-updates psa-vpn psa-watchdog
The following NEW packages will be installed:
  libmysqlclient10 pure-ftpd-common pure-ftpd-mysql
0 upgraded, 3 newly installed, 90 to remove and 18 not upgraded.
Need to get 487kB of archives.
After unpacking 1479MB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n] n
Abort.

Als je in dselect voor install kies geeft hij inderdaad een andere lijst (met veel overeenkomsten) met pakketten, zo te zien heb ik beide verpiept.

Het terug zetten van de status files helpt niet, ook niet vanuit een backup.

Met dpkg -l krijgt ik een hele mooie lange lijst te zien met alleen versie nummers. Verder kan ik in dpkg -h ook niet veel relevants vinden.

Bedankt voor jullie antwoorden

[ Voor 6% gewijzigd door xiD op 23-08-2007 14:17 ]

67890

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Geef eens de output van
dpkg -l

Of in ieder geval een stukje van de output dat over de te-verwijderen packages gaat.

Waarschijnlijk werkt
apt-get install <alle die verwijderd zouden worden>

wel trouwens, maar misschien kan het handiger.

• xiD
  • Nu online
De lijst van dpkg -l is zo lang dat ik niet het stukje van de te verwijderen pakketten kan plakken. Het laat alleen <pakketnaam> <versie> <omschrijving> zien. Meer wordt er niet aangegeven.

En de te verwijderen pakketten laten installeren lijkt mij ook niet zo'n nette oplossing. Maar t valt te proberen. Er moet toch gewoon een nette oplossing zijn lijkt mij.

67890

Verwijderd

Gokje, doe eens cat /etc/apt/sources.list, ik heb een bruin vermoeden dat je geen sarge-repo meer gebruikt, verklaart namelijk al je symptomen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 12:09 . Reden: typo ]

• blaataaps
  • Niet online
xiD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:04:
De lijst van dpkg -l is zo lang dat ik niet het stukje van de te verwijderen pakketten kan plakken.
Hoe voorkomt dpkg -l precies dat je kan copy/pasten?
Het laat alleen <pakketnaam> <versie> <omschrijving> zien. Meer wordt er niet aangegeven.
Als dat zo is, heb je dpkg zelf vakkundig om zeep geholpen en weet ik het ook niet meer, dpkg hoort namelijk in de eerste kolom (zoals ik al zei) een status, en een desired status te laten zien.
En de te verwijderen pakketten laten installeren lijkt mij ook niet zo'n nette oplossing. Maar t valt te proberen. Er moet toch gewoon een nette oplossing zijn lijkt mij.
Wat is er mis met die manier? Doordat je niet wil laten zien wat er precies aan de hand is, kunnen wij alleen maar raden, maar het lijkt erop dat er een discrepantie is tussen de werkelijke status, en de desired status, en als je door "apt-get install" die weer gelijk kunt maken lijkt mij dat prima. Afhankelijk van wat je precies gedaan hebt, is dat juist de "nette" oplossing.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
xiD schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:04:
De lijst van dpkg -l is zo lang dat ik niet het stukje van de te verwijderen pakketten kan plakken. Het laat alleen <pakketnaam> <versie> <omschrijving> zien. Meer wordt er niet aangegeven.
En als je de output van dpkg -l eens naar een bestand piped? Dan kun je in alle rust de inhoud hier pasten. Dus dpkg -l > output.txt.

• xiD
  • Nu online
In mn sources.list staat het volgende:
#deb file:///cdrom/ sarge main

deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main
deb-src ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main

deb http://security.debian.org/ sarge/updates main

#deb http://autoinstall.plesk.com/debian/PSA_8.1.1 sarge all

deb http://autoinstall.plesk.com/debian/PSA_8.2.0 sarge all

En omdat jullie mn dpkg -l willen zien heb ik de output daarvan hier neergezet. :+

Als ik nu een pakket wil installeren via apt-get dan wilt hij wel proberen maar krijg ik gezeur over dependencies. Dit kan ik dan repareren maken met apt-get install -f maar als ik dat draai wilt hij weer verschillende pakketten verwijderen en installeren.

Bedankt

[ Voor 20% gewijzigd door xiD op 04-09-2007 14:59 ]

67890

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

xiD schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 14:51:
En omdat jullie mn dpkg -l willen zien heb ik de output daarvan hier neergezet. :+
Ik weet het niet zeker, maar dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn:
code:
1
ri  kernel-image-2 2.4.27-10sarge Linux kernel image for version 2.4.27 on 386

De requested status van je kernel image is "remove". Die kun je in ieder geval goedzetten met
echo "kernel-image-... install" | dpkg --set-selections

Omdat ik in je dpkg output niet de volledige naam van je kernel package kan zien zul je zelf even moeten kijken wat de volledige naam van dat package is, en die in bovenstaand commando zetten. dpkg -l op een grotere terminal, of apt-cache zijn je vriend.

Verder valt op dat twee plesk onderdelen niet goed geinstalleerd zijn:
code:
1
2
iF  psa            8.2.0-debian3. Plesk Interface and Utilities
iU  psa-backup-man 8.2.0-debian3. Plesk Backup manager utility.

Die wil je wellicht eens aan apt-get install voeren.
Als ik nu een pakket wil installeren via apt-get dan wilt hij wel proberen maar krijg ik gezeur over dependencies.
Je zult toch echt iets preciezer moeten zijn dan dat, met "gezeur over dependancies" kunnen wij niks.
Pagina: 1