PC blijft rebooten, kom niet meer in bios

Pagina: 1
Acties:
  • 1.367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 18:04
Hardware:
Processor: C2D E6750
Mobo: GA-P35C-DS3R
Geheugen: 2 x 1 GB PC6400
Videokaart: Ati HD2600
HD's: 500GB samsung s-ata + 80GB Maxtor p-ata

Situatie:
Nieuwe hardware is een paar weken binnen. Alles werkte prima, behalve het installeren van het OS. Ik wilde een triple boot (XP/Vista/Linux). Begonnen met XP, hierbij kreeg ik herhaaldelijk de 'Stop 0x0000007B' terwijl ik geen RAID of iets gebruik. Daarop heb ik een 80GB HD aangesloten, om hierop het OS te installeren. Het installeren van XP is (na heel veel pogingen) twee keer gelukt, eenmaal op de s-ata schijf (verkloot door AHCI aan te zetten, MBR verpest oid), en eenmaal op de p-ata schijf (dit was merkbaar minder snel, dus wilde ik de partitie kopieren naar de s-ata schijf, wat mis is gegaan).

Omdat ik meerdere malen met verschillende OS`en heb geprobeerd te installeren (nieuw gedownloadde ubuntu, gentoo2007, via post ontvangen ubuntu van enkele jaren oud) en telkens de PC vastliep / errors gaf, heb ik er een andere DVD drive in gezet, maar dit verholp niets. Het ligt dus niet aan de CD/DVD's of de DVD drive.

Nu is het gisteravond gelukt om windows te installeren (dacht ik)... Ik kreeg geen STOP 7B error en liet windows xp installeren op een verse partitie (op de p-ata schijf, welke ik intussen al 80 keer heb geherpartitioneerd). Nadat ik even was weggelopen, bleek het beeld stil te staan. Met nog 35 minuten op de teller ging de installatie niet meer verder... Dus heb ik de PC gereset.

Hierop wil mijn PC niet meer booten. Ik kom niet meer in de bios. Na een paar tellen gaat de PC weer even uit en probeert deze opnieuw op te starten. Blijkbaar is er iets goed mis, maar ik weet niet waarmee.
Ik heb de PC volledig uit elkaar gehaald, maar zelfs met alleen een kaal moederbord en CPU (+koeler uiteraard) wil hij niet starten. C-mos clearen heb ik ook al gedaan. (voor die fatale XP installatie had ik al bios defaults geladen).

Kan het een bios virus oid zijn? of is er gewoon hardwarematig iets mis(gegaan)??

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb de PC volledig uit elkaar gehaald, maar zelfs met alleen een kaal moederbord en CPU (+koeler uiteraard) wil hij niet starten.
Probeer het eens met mobo/cpu/koeler i.c.m. een geheugenmodule ;)

Je hebt al aardig wat geprobeerd zo te zien, maar loop voor de zekerheid de troubleshooter "even" door:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Onno !
Iva_Bigone schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:35:
[...]

Probeer het eens met mobo/cpu/koeler i.c.m. een geheugenmodule ;)

Je hebt al aardig wat geprobeerd zo te zien, maar loop voor de zekerheid de troubleshooter "even" door:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ik heb het met geheugen geprobeerd, en ook het geheugen beide een plek opgeschoven (in 2 en 4 in plaats van in 1 en 3).
Ik zal thuis even naar die troubleshooter kijken. Zit nu op t werk...

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:37
Heb je een andere voeding liggen om te testen? Vage problemen komen vaak bij de voeding vandaan.
Heb je verder het geheugen al getest met memtes86+? Hoeveel volt hebt je het geheugen staan? Sommige modules hebben 2,0 of hoger nodig terwijl standaard vaak 1,8 is.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Onno !
TheGeneral schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:03:
Heb je een andere voeding liggen om te testen? Vage problemen komen vaak bij de voeding vandaan.
Heb je verder het geheugen al getest met memtes86+? Hoeveel volt hebt je het geheugen staan? Sommige modules hebben 2,0 of hoger nodig terwijl standaard vaak 1,8 is.
Voeding is een nieuwe Antec 400W. Was voldoende om te kunnen draaien met videokaart, 2HD's, DVD speler en discette drive. Lijkt me dat het dan ook moet werken met enkel cpu, mem en videokaart...
Maar ik heb nog wel een 350W van Enermax in een andere PC en een 300W gok ik welke in een Aopen kast heeft gezeten. Ik zal het vanavond even testen om het uit te sluiten. :)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:37
OvdStelt schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:11:
[...]

Voeding is een nieuwe Antec 400W. Was voldoende om te kunnen draaien met videokaart, 2HD's, DVD speler en discette drive. Lijkt me dat het dan ook moet werken met enkel cpu, mem en videokaart...
Maar ik heb nog wel een 350W van Enermax in een andere PC en een 300W gok ik welke in een Aopen kast heeft gezeten. Ik zal het vanavond even testen om het uit te sluiten. :)
wellicht heeft die voeding een defect op 1 van de voedingslijnen. En memtest heb je al geprobeerd? Je hebt ook nog iets dat heet ultimate boot cd (google maar ff) Daar mee kan je alles testen, dus ook je schijf en je cpu bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 23-08-2007 10:39 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

zoals Iva_Bigone aangeeft, effen de pc starten met zo min mogelijk apparatuur.
Voor je dat doet effen de bios resetten doormiddel van jumper of batterijtje.

als hij het dan nog niet doet moet je toch gaan denken aan een hardware defect of verkeerde montage van je hardware.

• Onno !
Zoals in de topictitel staat: ik kom niet meer in het bios, dus een cd met test-tooltjes zal niet veel helpen helaas...

Ik heb via de jumper op het moederbord een bios reset gedaan, zonder effect.

Alle hardware is al losgekoppeld. Deze is/was goed geinstalleerd, aangezien ik even daarvoor gewoon een windows xp installatie kon starten.

Enige opties naar mijn idee:
-bios zodanig verkloot (hoe? geen idee) waardoor de pc niet normaal meer start.
-voeding defect
-hardware matig iets mis in het mobo

Het komt bij Azerty vandaan, ik geloof dat deze winkel een goede reputatie heeft als het aankomt op garantie. Alleen omdat ze kosten in rekening brengen voor het testen wil ik graag zelf snappen wat er mis is en met welk onderdeel :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zit je koeler wel goed vast? Zou goed een hitteprobleem kunnen zijn.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

hoe bedoel je "ik kom niet in de bios". Slaat hij die over, reageert je pc niet op f2/del/f10 of wil hij de bios starten maar krijg je geen scherm?

wellicht kun je op een andere pc een bios update downen en deze installen op je pc?
of geraak je niet voorbij je bios ? ( dat zijn naar mijn mening hardware matige fouten)

• Onno !
De PC restart al voordat hij bij het bios is. Dus al na ongeveer 5 sec. Hij blijft hierop eindeloos herstarten.
Het is geen hitteprobleem, de temps waren ook erg laag toen ik XP draaiend had (<20 graden, maar daar schijn je een aantal graden bij op te moeten tellen...) Aangezien het begon na het vastlopen tijdens de XP installatie, ga ik ervan uit dat alles goed was aangesloten.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

OvdStelt schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:47:
De PC restart al voordat hij bij het bios is. Dus al na ongeveer 5 sec. Hij blijft hierop eindeloos herstarten.
Het is geen hitteprobleem, de temps waren ook erg laag toen ik XP draaiend had (<20 graden, maar daar schijn je een aantal graden bij op te moeten tellen...) Aangezien het begon na het vastlopen tijdens de XP installatie, ga ik ervan uit dat alles goed was aangesloten.
je moet nerges van uit gaan. Daardoor ga je mogelijke problemen over het hoofd zien. Kun jij je cpu/mem/mb/hd niet buiten de kast met de voeding eraan ? ik ben en blijf van mening dat het om een hardware matig probleem gaat.

• Onno !
Zygivt schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:07:
[...]
je moet nerges van uit gaan. Daardoor ga je mogelijke problemen over het hoofd zien. Kun jij je cpu/mem/mb/hd niet buiten de kast met de voeding eraan ? ik ben en blijf van mening dat het om een hardware matig probleem gaat.
Het mobo ligt al los op tafel, met enkel CPU + artic freezer pro aan de voeding. Met en zonder geheugen geprobeerd. De PC start niet eens tot het punt waar mogelijke geheugenfouten en dergelijke worden gedetecteerd, dus de PC speaker had ook geen nut meer...
Ben het met je eens dat het hardwarematig is. Alleen heb ik geen idee welk onderdeel. Voeding? mobo? CPU? ik kan moeilijk alles terugsturen naar Azerty ;-)

Verwijderd

Hardware:
Mobo: GA-P35C-DS3
Geheugen: 2 x 1 GB PC6400
Videokaart: nvidia 8800
HD: 500GB samsung s-ata

Exact zelfde probleem, reboot na windhoos update. Pc blijft hangen (freeze), reset en vervolgen de zelfde loop die jij beschrijft. Opstarten : fans beginnen te draaien en alles valt weer uit enso on.
Alle stappen doorlopen, ander geheugen, hd, videokaart, voeding, reset bios, etc.
Opvallend was bij mij dat als je de 4 pins voeding kabel los haalt de fans wel blijven lopen, maar je krijgt geen beeld.
Plank ligt sinds vanmorgen bij Salland ter reparatie, dus als je ff hebt kan ik je vertellen wat hun bevindingen zijn.
Btw sys was 1 week oud en zat nog midden in het installeren van alle toeters en bellen, geen problemen gehad met installeren van windhoos.

grtz Patrick

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 17:04 ]

• Onno !
Ik wacht graag af wat de bevindingen van Salland zijn. Mijn pogingen om andere hardware aan te sluiten hebben niet geholpen (ik heb ook geen vervangend geheugen of CPU liggen, dus dat kan ik ook niet test...maar dat zijn onderdelen die ik meer vertrouw dan het mobo)
:)

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

booten van cd wil ook niet ?

• Onno !
Nee, zoals eerder vermeldt: de pc herstart al 5 sec na het aanzetten. Booten van CD of HD komt bij dus niet aan toe...
Ik wacht nog even af of magnapan kan posten wat Salland heeft ontdekt. Iemand die ik ken heeft hetzelfde mobo en CPU in bestelling staan, dus daar kan ik binnenkort testen of het inderdaad aan het moederbord ligt. Zo ja, dan stuur ik mijne op naar Azerty...

• Cold Shadow
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik heb precies hetzelfde probleem alleen dan met de GA-P35-DS3R
PC geinstalleerd, alles deed het gewoon, zet hem vorige week uit, later op de dag start ik hem opnieuw op, de pc crasht tijdens windows boot, restart vervolgens zichzelf en zit nu in de eindeloze reboot vast. Ik heb ook alles losgehaald en een andere voeding geprobeerd maar nog steeds geen resultaat.

Mobo: GA-P35-DS3R
Geheugen: 2 x 1 GB PC5400 (G.SKill)
Videokaart: Ati X800XT
HD's: 500GB samsung s-ata + 2000GB p-ata

Cold shadow

Verwijderd

Nog geen update van Salland, morgen ff bellen

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Magnapan kan de boel in iedergeval proberen te starten met 1 reepje en enkel een ide hd. Ik weet niet of je dit ondertussen al geprobeert hebt?

• Onno !
Ik heb intussen een RMA nummer liggen en ga waarschijnlijk zaterdag het mobo verpakken en op de post doen. Eerder kom ik er niet aan toe ivm werk...

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 21:31

Patriek

edit koning

Wel typisch jullie alledrie (die dit probleem melden) een Gigabyte P35 mobo + E6750 + 500Gb Samsung SATA schijf hebben

[ Voor 11% gewijzigd door Patriek op 29-08-2007 01:57 ]

Verwijderd

Rma bij salland afgehandeld, Mb is getest en defect. Vervanging is onderweg Garantie.
Nu maar hopen dat het volgende mb het langer uithoud.

Grtz Patrick

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:39
Patriek schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 01:56:
Wel typisch jullie alledrie (die dit probleem melden) een Gigabyte P35 mobo + E6750 + 500Gb Samsung SATA schijf hebben
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:42:
Rma bij salland afgehandeld, Mb is getest en defect. Vervanging is onderweg Garantie.
Nu maar hopen dat het volgende mb het langer uithoud.

Grtz Patrick
Hmm dan zie ik toch wel een verband :P
Kan de rest direct ook even proberen zijn overige hardware op een ander plankje te testen!

• Onno !
Ik heb geen ander moederbord liggen om dit te testen. Mijn Asus P4T-E van 6 jaar oud ondersteunt geen C2D cpu's ;)

• Cold Shadow
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Mijn moederbord gaat vrijdag ook RMA. Het enige onderdeel wat ik niet heb kunnen testen is de CPU, voor de rest alles kunnen testen. Zal wel klote zijn als blijkt dat m'n cpu verrot is en niet m'n mobo. Maar aan de overige berichten te zien is mobo toch wel grootste kans.

Cold shadow

• Onno !
Intussen heb ik een nieuw moederbord ontvangen en draait dit intussen dual-boot met Xp en Vista.
Een paar minuten geleden viel alleen ineens de PC ineens compleet uit, terwijl er alleen een simpel spelletje van Vista draaide. De PC wilde ook niet meer 1.2.3 aan gaan. Zou dit een voeding probleem kunnen zijn? Ik heb een 400W voeding, wat mij genoeg lijkt. Speedfan weigert alleen normale waarden te geven onder vista (+12V geeft ie op 1 V etc...)
Maar iig voor de mensen die eenzelfde probleem krijgen met hun P35C-DS3R: gewoon RMA aanvragen en het komt allemaal goed...
Pagina: 1