Netwerk SN26P valt random uit

Pagina: 1
Acties:

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:49

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Ik heb sinds een jaar ongeveer een Shuttle SN26P, dat is deze barebone. Op zich ben ik uitermate tevreden, maar sinds kort heb ik problemen met het netwerk. Ik heb dat in eerste instantie geweten aan een Windows installatie -gone bad, maar na een verse installatie deed het probleem zich nog steeds voor.

Wat gebeurt er?
Het probleem is tot op heden niet te reproduceren, dus het lijkt er op dat op willekeurige momenten het netwerk down gaat. Ik kan dan andere PC's op het netwerk niet meer pingen. Het is 'op te lossen' door de local area connection even te disablen en vervolgens weer te enablen.

Wat heb ik gedaan?
In eerste instantie denk je natuurlijk aan een driver probleem. Dat kan in dit geval ook nog wel: de driver kan op de brakke Windows en de verse Windows installatie dezelfde problemen tot gevolg hebben. Ik ben op zoek gegaan naar sites die misschien dezelfde problemen beschrijven, maar er is weinig over te vinden.
Deze site heeft een guide voor een stabiele installatie van een SN26P, die ik gevolgd heb, maar zonder succes.
Ik heb dus vervolgens een hele serie Nforce drivers geprobeerd, na de oude steeds netjes te hebben verwijderd, maar er is nog iedere keer inherroepelijk een moment geweest dat het netwerk weer down ging. Het lijkt dus geen driver probleem te zijn.

Workaround
Dan denk je vervolgens, brakke netwerkpoort, zetten we d'r toch even een nieuwe in? Dat gaat dus niet: De SN26P heeft 2x PCI-E sloten, beide bedoeld voor videokaarten.
Wireless USB stick. Tja, ik heb geen access point meer, en bovendien ben ik niet kapot van de snelheid, stabiliteit en veiligheid van WLAN's, dus ook geen optie.

Wat nu?
Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Of heeft iemand soortgelijke problemen gehad (en opgelost?)

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Er bestaan USB2 --> 10/100 ethernet adapters, die zouden wellicht kunnen helpen, al werkt USB nou ook niet echt stabiel...

Wellicht kan je in je tweede PCI-E x16 poort een PCI-E x1 Intel 10/100/1000 NIC steken, dat zou op zich ook moeten werken.

Edit: Installeer je trouwens die nvidia firewall ook? Niet doen namelijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door strandbal op 23-08-2007 12:12 ]

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie topicstart, alleen jammer dat hij in Overige Hardware gedumpt is.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
strandbal schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:12:
Er bestaan USB2 --> 10/100 ethernet adapters, die zouden wellicht kunnen helpen, al werkt USB nou ook niet echt stabiel...
De onboard NIC is een 10/100/1000 en ik heb een gigabit switch. In het uiterste geval echter wel een goede oplossing. Ik had hier nog niet bij stil gestaan.
Wellicht kan je in je tweede PCI-E x16 poort een PCI-E x1 Intel 10/100/1000 NIC steken, dat zou op zich ook moeten werken.
Ja, je hebt gelijk, ware het niet dat ik natuurlijk tot overmaat van ramp beide slots al in gebruik heb :(
Edit: Installeer je trouwens die nvidia firewall ook? Niet doen namelijk ;)
Nee, nooit gedaan en ik las ook al dat geen wonder der stabiliteit was.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tja, het zou nog wat wazigheid in je kabel kunnen betekenen, of heeeeel misschien de poort op je switch... Zo niet heb je echt pech, dan blijven er niet veel opties over helaas :)

Hier stond een dode link.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Wat schetst mijn verbazing: zodra ik weer een "vastloper" heb en ik trek de netwerkkabel eruit en stop 'm weer erin, werkt alles ook gewoon weer! :S
Ik heb dus op de switch van poortje gewisseld om te kijken of dit ook uitmaakt... (fingers crossed)

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
jbr schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:27:
Ik heb dus op de switch van poortje gewisseld om te kijken of dit ook uitmaakt... (fingers crossed)
Het zooitje viel dus weer uit, maar ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden.
Ik heb de snelheid eerst op 100MBit Full Duplex gezet. Dit leek goed te gaan, maar er kwam weer een crash. Nu bleek een uitval van het netwerk samen te vallen met een error in mijn browser (Maxthon). Ik heb vervolgens een backup van DVD naar een netwerkschijf overgezet zonder daarbij de browser open te hebben. Dit ging tot mijn verbazing helemaal goed.

Het lijkt er dus op dat de uitval wordt veroorzaakt door de browser! :S

Pagina: 1