[exchange 2003 (SBS)]: domeinmail OK, skynet NOK

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

gisteren een SBS gaan leveren (SBS 2003 SP2) en daar de emails willen instellen en zo.
Het intern domein noemt *fictief* mijndomein.local en mijndomein.be extern.

Nu is het zo dat de klant slechts 1 emailadres heeft van het domein (info@mijndomein.be)
Wel heeft deze nog 3 skynet-adressen: adres1@skynet.be tot adres3@skynet.be

Wat is het probleem:

ik kan de mail wel laten ophalen van zowel @mijndomein.be als @skynet.be maar dan zit ik met een conflict...

Ofwel wordt de mail van skynet wel goed afgeleverd in de usermailboxen, maar dan kunnen ze niet sturen => onbezorgbare mail: adres niet gekend (user1@mijndomein.local)
Als ik bij de userproperties bij emailadres het local-email invul kan ik geen mail versturen;
Als ik daar het skynet-adres invul wordt de mail wel opgehaald maar niet afgeleverd in de mailbox (fout in logboeken: adres1@skynet.be is niet gekend op het domein)

Weet er iemand wat ik nog moet of kan instellen want ik weet het niet meer...

Ik wil dus gewoon dat de skynet-adressen ook in een user-mailbox terecht komen en dat deze kunnen sturen met het skynet-adres (moet ook het reply-adres zijn)

Heb het skynet-adres al toegevoed in de recepient policy maar maakt ook niets uit :/

Ik moet deze namiddag dus terug om dat te gaan oplossen, moest iemand een voorstel hebben hoor ik het graag. Ik blijf uiteraard ook verder zoeken (reeds gezocht op internet en GoT)

Simke

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:56
En als je nu twee SMTP adressen bij de gebruiker plaatst: een keer het locale adres, 1x het skynet adres, en het skynet adres als default gebruikt?

• Simke
Poltergeist schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:19:
En als je nu twee SMTP adressen bij de gebruiker plaatst: een keer het locale adres, 1x het skynet adres, en het skynet adres als default gebruikt?
als ik dat doe dan kan ik mail sturen; wordt de mail opgehaald maar niet afgeleverd door die fout in de logboeken dat het sturen naar user1@skynet.be niet gelukt is...
bij de user-properties staat bij email-adres dan ook het skynet (als ik het verander op de een of de andere plaats wordt het ook aangepast bij tabblad email-adresses en email-adres)

Simke

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kán het proberen door de recipient policy aan te passen zodat ook skynet.be adressen geldig zijn binnen de Exchange org, maar richt het dan wel zo in dat je Exchange niet authoritative is, en dat je niet gevonden adressen (m.a.w.: elke andere skynet.be user) weer naar de smarthost doorstuurt.

Het gevaar wat je dan loopt zijn eventuele mailloops, dus ik zou voor deze 3 mailboxen voorstellen om die als extra POP account in het Exchange profiel op te nemen.
Zo worden ze in ieder geval nog in de Exchange mailbox gezet, en omdat je een tweede account hebt kan je er (tenminste, laatste keer dat ik dat moest inrichten) ook nog mee versturen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Simke
Om eerlijk te zijn snap ik er niet teveel van :$
Ik ga voorstellen dat ze die 3 skynet-adressen aanmaken op hun domein (dus adres1@mijndomein.be en zo), die laten ophalen in exchange, en dat ze iedereen moeten laten weten dat hun emailadres gewijzigd is.
En willen ze die skynetadressen nog gebruiken, dat ze die dan maar controleren met outlook express...
Dus enkel outlook voor exchange want ze moeten allemaal 3 accounts zien.

Ze zouden wel allemaal standaard met de info@mijndomein.be willen sturen...
Info is nu wel een user-mailbox (user info aangemaakt met dat emailadres)... Moet de exchange account (in outlook) dan info zijn en dan de eigen exchange als extra openen?

Pfff, hoe kan een mens nu deftig dingen proberen en uitzoeken als ik hier zelf het materiaan niet staan heb om te oefenen... En op cursussen wordt dat allemaal niet zo in detail besproken :(

Simke

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

msexchange.org? :)

Da's echt wel te vinden hoor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja je zal dan even een testservertje optuigen, lijkt me de snelste manier. In iedergeval is het de bedoeling dat je je wel wat verdiept in exchange, want dit is nogal een simpele les1-vraag.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Simke
sanfranjake schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:06:
Tja je zal dan even een testservertje optuigen, lijkt me de snelste manier. In iedergeval is het de bedoeling dat je je wel wat verdiept in exchange, want dit is nogal een simpele les1-vraag.
Dat is het hem net, ik heb hier het materiaal niet om zomaar te kunnen testen.
Ideaal zou zijn moest ik een simpel serverke hebben met een SBS2003 en een eigen testdomein.

Voor een PC kan ik wel zorgen, een 30-dagen SBS-server ook maar kan dan nog niets simuleren want heb geen domein-naam...

Het lukt wel om de mail en zo op te halen van het domein.nl en door te sturen naar domein.local en zo, maar is nu de eerste keer dat een klant skynet-adressen als extra wil binnenhalen.

Ben aan het lezen op "msexchange.org" (thx Alt-92) maar voor deze klant zal ik het voorlopig zo moeten oplossen zoals ik hierboven zei (tenzij er nog een goeie ziel voor 13u.00 zou zeggen hoe ik het gemakkelijk zelf kan doen).
Het is waarschijnlijk iets simpel maar het blijft het een of het ander: mail ontvangen of mail versturen met een skynet adres...

Edit: als je dan een 2-daagse opleiding volgt voor SBS2003 gaan ze er zo snel over en komt zo een situatie niet aan bod...

[ Voor 5% gewijzigd door Simke op 23-08-2007 11:31 ]

Simke

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan bijvoorbeeld een testje kunnen opzetten, en bijvoorbeeld via www.dyndns.org een testdomein kunnen gebruiken. Er zijn zat opties :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Simke
sanfranjake schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:52:
Je kan bijvoorbeeld een testje kunnen opzetten, en bijvoorbeeld via www.dyndns.org een testdomein kunnen gebruiken. Er zijn zat opties :P
Dan eens voor kijken maar seffes eerst naar die klant.

Man man man, heb nog veel te leren hoor :X

Probleem is dat ik maar af en toe (3 keer per jaar of zo) een server moet leveren en installeren dus ik ben er niet constant mee bezig hé...

Enfin thx voor de tips en zo

Simke

Pagina: 1