Nvidia Geforce 6800 temparatuur

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb een Nvidia Geforce 6800 en die maakt een hoop herrie.
Nou zag ik in Rivatuner dat je de fanspeed kan aanpassen, deze stond standaard op 53% en de core was daarbij volgens rivatuner 62 graden en de rest van de kaart 47 graden. Als ik de fan op 25% (laagste) zet zijn is die heerlijk stil. Echter veranderd de temparatuur dan maar een klein beetje ( 63/48) en met de fan op zn hoogst wordt het 60/45. Nu vraag ik me af of het kan dat er maar zo'n klein temparatuur verschil in zit, of dat er iets niet goed wordt uitgemeten :?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zolang je in Rivatuner (2D) zit ondervindt de kaart slechts minieme belasting. Alleen een wijziging in fanspeed zal dan niet veel invloed hebben. Zodra je een 3D-applicatie start is dat wel anders.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Jazzle
  • Niet online
r00n schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:09:
Zolang je in Rivatuner (2D) zit ondervindt de kaart slechts minieme belasting. Alleen een wijziging in fanspeed zal dan niet veel invloed hebben. Zodra je een 3D-applicatie start is dat wel anders.
Dus ik kan de 2D fanspeed gerust laag zetten :)
Tijdens gamen maakt herrie me niet uit, dus ik laat 3D fanspeed wel staan, alleen jammer dat video via direct3d gaat en daarom de fans weer snel gaan is dat echt nodig? of is een videotje afspelen ook niet zo intensief?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Jazzle schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:12:

[...]

Dus ik kan de 2D fanspeed gerust laag zetten :)
Natuurlijk, maar dat doet de kaart standaard ook uit zichzelf. De fan is temperatuurgestuurd en zal sneller gaan draaien als de GPU warmer wordt.
Tijdens gamen maakt herrie me niet uit, dus ik laat 3D fanspeed wel staan, alleen jammer dat video via direct3d gaat en daarom de fans weer snel gaan is dat echt nodig?
Of dit nodig is kun je gemakkelijk uit de temperatuur afleiden.
of is een videotje afspelen ook niet zo intensief?
Intensiever dan het weergeven van je bureaublad, dat is zeker. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Jazzle
  • Niet online
r00n schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:20:
[...]
Natuurlijk, maar dat doet de kaart standaard ook uit zichzelf. De fan is temperatuurgestuurd en zal sneller gaan draaien als de GPU warmer wordt.
Ik heb niet het idee dat dat het geval is, hij lijkt enkel te switchen als ik van 2D naar ga...

Verwijderd

Jazzle schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:22:
[...]

Ik heb niet het idee dat dat het geval is, hij lijkt enkel te switchen als ik van 2D naar ga...
Stofvrij maken? :9

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Als je last hebt van de ventilator kan je ook gewoon een 3rd party fatsoenlijk koelblok kopen. Dan ben je meteen van én een hete GPU af én de herrie. Lees wat reviews en je komt vast wel wat fatsoenlijks tegen. De Zalman GPU koeler schijnt een fatsoenlijk ding te zijn. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Jazzle
  • Niet online
Zat ik ook aan te denken, maar deze fan maakt op zo'n lage stand nauwelijks geluid (het is een leadtek a400). Ik heb net even gekeken hoe warm de kaart wordt met de fan op zn laagst in 3dmark, 70 graden voor de core, en 52 voor de rest. Aangezien de core pas omlaag clockt als de core 127 graden wordt lijkt me dat dus een goede (niet te warme) temparatuur?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Valt inderdaad mee :)

Maar met ATiTool kan je profielen maken, waardoor hij dus automatisch meeswitcht als je van 2D (fluisterstil) naar 3D gaat (wat harder draaien en dus minder hoge temperaturen). Zéker als je met een overklok draait om de nieuwe spellen wat beter te trekken is het aan te raden :)
Pagina: 1