c70070540 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
Heb me er ook altijd over verbaast, maar Centrale Aalsmeer naar mijn huis in Kudelstaart is echt ruim 6km en Kudelstaart heeft geen eigen centrale, in ieder geval toen nog niet. Ik heb nu kabel. Heb ook wel eens gelezen dat ADSL2 niet altijd zoveel beter is, eerder gevoelig voor storing op de lijn ten op zichte van ADSL1.
Hmm.. daar klopt niet veel van.
ADSL levert tot maximaal 8Mbit, ADSL2+ tot maximaal 20Mbit (24 is een theoretische snelheid die volgens mij niemand kan halen).
Als je nu 9Mbit haalt met ADSL2+ dan kun je met een 8Mbit abonnement op ADSL2+ volstaan. De enige vraag is of je provider dit ook echt levert, meestal leveren ze 10Mbit, 12Mbit of wide open (20Mbit). Hebben ze dit niet in je produkt portfolio zitten dan bestaat de kans dat ze je verbinding terugdraaien naar ADSL. Hierbij kan het voorkomen dat je snelheid iets lager uitvalt omdat ADSL2+ iets stabieler is op lange afstanden.
Dit heeft te maken met het feit dat ADSL2+ connecties de lijnsnelheid (theoretisch) omhoog kunnen schroeven als blijkt dat de koperlijn meer aankan. Bij ADSL1 lijnen zal de modem de snelheid downtrainen tot het een stabiele verbinding krijgt, bij ADSL2+ zou dit in in theorie ook weer kunnen "uptrainen". Tevens zijn ADSL2+ lijnen stabieler op lange afstanden, maar alles hangt af van de kwaliteit van de koperlijn in de grond.. of zelfs de hoogte van het grondwater