Toon posts:

Krijg wired zonder router voor internetshare niet gefixed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ik zit al maanden met een probleem, en ik wordt er gillend gek van!

Ik heb een DSL verbinding die op mijn pc aangesloten is en werkt. De internetverbinding gaat van de modem naar mijn ingebouwde kaart. Van daaruit gaat er een kabel vanaf de on-board kaart van mijn pc naar een onboard-kaart op een andere pc.

Om mijn computer verbinding te laten maken met internet, heb ik een vpn (PPTP op wanpoort) tot stand gebracht met het IP 10.0.0.138 pc1 (planet internet)

Van mijn eerste ingebouwde kaart (voor het gemak kaart 1) is het IP: 10.0.0.150 en het subnetmask: 255.255.255.0

tot zover heb ik alles gekregen via de planet handleiding, dit werkt al jaren perfect.

Kaart 1 heb ik op delen gezet. (omdat hier mijn verbinding binnekomt, lijkt mij een logische keuze)

Mijn on-board kaart (kaart 2) heeft het IP: 192.168.0.1 en het subnetmask: 255.255.0.0
daarmee krijgt de andere computer het IP: 192.198.0.2 en subnetmask 255.255.0.0 (lijkt mij)

en toch op een of andere stomme manier wil het maar niet lukken. Ik heb op beide computers het 'Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk installeren' uitgevoert. Eerst op de Host (mijn pc) en daarna op de client (andere pc), beide dezelfde netwerknamen opgegeven (planken) (waarbij de eene pc Arnold heet en de andere Luc). Dan krijg ik een koppeling te zien op de pc Luc dat er een internetverbinding gedeeld wordt... maar internet ho maar.

Wat doe ik toch in godsnaam fout de hele tijd?

Ik heb nog een Linksys Etherfast BEFSR41 version 4.2 Cable/DSL Router with 4port Switch liggen, maar daar ben ik de cdrom van kwijt.... als iemand weet waar ik die cd kan downloaden, dan kan ik het nog via die weg porberen, misschien dat dat wel lukt.
Whelp!!!

Groetjes,
Arnold Planken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 21:49 ]

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Heb je op de 2e machine ook je gateway goed ingesteld?
De gateway van de 2e machine moet pointen naar het IP adres van de 1e (192.168.0.1).
Overigens zou ik de subnetmasks veranderen van 255.255.0.0 naar 255.255.255.0.

Verwijderd

Topicstarter
mja, als ik die subnetmasks verander naar 255.255.255.0 krijg ik gezeik met mijn vpn verbinding, as ze allemaal dezelfde subnetmasks hebben, dan gaat mijn vpn verbinding klagen dat ie niet in kan loggen...

Goed, ik ga even klooien met de gateways...

Verwijderd

Topicstarter
mja, dat werd hem dus niet... als ik de subnetmasks allemaal hetzelfde maak, knalt mijn verbinding eruit... ik kreeg daarnet op pc2 een 'internetverbinding' te zien in netwerkverbindingen... maar surfen ho maar, heb vervolgens bij de restricties gekeken, maar dat klopte allemaal, host geeft via ip 192.168.0.1 internetverbinding vrij, maar toch gebeurt er niets...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Overigens lijkt een router me zoiezo handiger als je die toch nog hebt liggen. Want dan hoeft PC1 niet aan te staan als PC2 wil internetten.

Die CD-ROM van die router heb je helemaal niet nodig. Gewoon even de reset knop 30 seconden ingedrukt houden zodat de router naar standaard instellingen gaat. Vervolgens sluit je hem aan en kun je waarschijnlijk verbinden met de web-interface van die router op het ip-adres192.168.1.1. Gebruikersnaam moet je meestal leeglaten en wachtwoord is meestal 'admin' bij linksys.

Mij lijkt dit veel beter dan het intenet delen via de eerste computer.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 19:15:
mja, als ik die subnetmasks verander naar 255.255.255.0 krijg ik gezeik met mijn vpn verbinding, as ze allemaal dezelfde subnetmasks hebben, dan gaat mijn vpn verbinding klagen dat ie niet in kan loggen...

Goed, ik ga even klooien met de gateways...
Huh? Als je dus op pc 1 netwerkkaart 2 het subnet veranderd, knalt de vpn verbinding van pc 1 netwerkkaart 1 eruit? Dat lijkt me wel ERG stug. Tenzij natuurlijk je routeringsmetrics daardoor aan gort gaan omdat pc 1 dan probeert over de 192.168 verbinding te internetten. Ok, dat kun je oplossen met een andere subnetmask, maar een default route lijkt me fijner.

Op zich is een router gebruiken inderdaad wel de makkelijkste optie, maar met ICS moet het ook zonder problemen kunnen werken hoor...
Wat is de ingestelde gateway nu van pc2? En diens DNS? En als je een traceroute draait vanaf pc2 naar bv www.google.com, wat krijg je dan?
Pagina: 1