Toon posts:

Overclocken AMD 900 Thunderbird

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eeh.. dit is natuurlijk zo'n domme vraag maar ik zoek een nederlandse website met een handleiding voor het overclocken van mijn AMD thunderbird 900. Ik weet nog helemaal niks van overclocken en wil me hier nu maar eens in gaan verdiepen hehehe >:)
Tot hoeveel Mhz kan een amd 900 gaan en kan er ook iets kapot gaan?
ik hoor het graag.
greetz :7

Verwijderd

ehhh meeste sites zijn toch wel in ut engels.........

www.overclockers.com enzo....

en nee kapot hoeft ie niet te gaan, maar gezond is het ook niet altijd :)

Verwijderd

http://www.weethet.nl/index.htm?dutch/overclock_duron.htm

Duron en Tbird overklokken gaat precies hetzelfde.

Gewoon L1 bruggetjes verbinden. Mits je mobo natuurlijk multiplier kan instellen. Voltage kan je met je bios verhogen dus L7 brugjes gewoon laten zitten.

Btw op welk mobo ga je hem overklokken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI k7T pro

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Om je AMD Thunderbird over te clocken moet je eerst je L1 brugjes verbinden. Wat zijn deze? Dit zijn 8 stipjes naast elkaar op je processor. Die zien er zo uit:

L1 : : : :

Die moet je met potlood met elkaar verbinden, het moet dus zo worden:

L1 | | | |

Dit moet je doen omdat je anders je multiplier niet kan veranderen. De multiplier is de vermenigvuldiging van de Front Side Bus snelheid van je processor. Deze is waarschijnlijk 100 MHz. Je multiplier is bij jou dus "9". 100x9=900.
"Normaal" kun je de multiplier niet veranderen omdat de fabrikant die vast stelt. Als je je L1 brugjes hebt verbonden zoals boven vermeld is het wel mogelijk om je multiplier te veranderen. Nu ligt het aan je moederbord hoe je je multiplier moet veranderen. Ik heb een Abit-Kt7-Raid en met dit moederbord is het mogelijk dit in de bios te doen. Je moet gewoon even in je gebruiksaanwijzing lezen Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~w.lingeman/lees.gif. Je kunt dus nu je multiplier veranderen. Zet hem eerst eens op 9.5 = 9.5x100=950. Zo kun je doorgaan. Als je pc niet stabiel loopt kunje ook nog je processor iets meer volt geven, dit is nodig als ie niet meer stabiel loopt. Maar pas op ga niet te hoog en hou de temperatuur van je CPU in de gaten. Zorg dat je CPU niet te heet wordt. Ik zou 55 graden (stressed) maar als grens houden. Maximaal naar de 1,850 Volt gaan. maar doe alles stapje voor stapje. Als je hem niet meer stabiel krijgt op een bepaald niveau ga je gewoon een stapje terug. Het is dat ik me echt de tering verveel maar anders had ik dit niet gedaan want je kunt het zo vinden met de search :)

Verwijderd

Topicstarter
En wat moet je doen als je de multipier niet kan veranderen in de bios?
moet je dan iets op de processor doen met die andere bruggetjes van l1 l2 l3 l4 l5 l6?
Waar zijn die iegenlijk voor?

Verwijderd

Topicstarter
Deze gast lult btw over iets van een afterburner in de athlon plaatsen :?
kijk maar op

http://www.weethet.nl/dutch/overclock_athlon.htm :r

en hij heeft het ook over freq moet regelen met draaiknopjes? is het zo moeilijk :? :? :z

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Je moet alleen l1 bruggetjes kleuren, de andere zijn bv voor het voltage te modden, nix aan doen dus, dit kan in je bios. Als je de multiplier niet kan veranderen heb je of de l1 bridges niet gekleurd of niet dik genoeg..

Verwijderd

Topicstarter
Dus je moet alle bruggetjes van de l1 een potloodstreepje geven ?
en dan in de bios de multiplier verhogen? ja? dan heb ik nu geleerd hoe je moet overclocken (athlon dan). ;)
waar stel je trouwens in in de bios van die multiplier? (8>

• F0kke
  • Laatst online: 02-07-2025
Op zaterdag 10 februari 2001 20:45 schreef r0ck3t het volgende:
Dus je moet alle bruggetjes van de l1 een potloodstreepje geven ?
en dan in de bios de multiplier verhogen? ja? dan heb ik nu geleerd hoe je moet overclocken (athlon dan). ;)
waar stel je trouwens in in de bios van die multiplier? (8>
dat heb je goed, alleen zorg wel dat het er zo uit ziet:

L1 | | | |

Hiermee bedoel ik de lijntjes mogen elkaar !!NIET!! raken!!!!! Anders heb kun je je CPU weggooien!!!! Dus ff goed checken met een vergrootglas. Daarna kan je inderdaad je multiplier in de bios veranderen. (Als je Mobo dat ondersteunt, weet ik niet)

Verwijderd

Topicstarter
En als je mobo dat niet ondersteund?
en de l1 ziet er dan toch zo uit

.||||

p.s. je kan die potloodstreepjes toch wel weer weghalen?
waar zit dat in die bios (die multipier veranderen??)

Verwijderd

multiplier veranderen zit meestal in de bios. Als dat zo is moet je dat gewoon even opzoeken in je boekje van je mobo. Als je bijv. een gigabyte mobo hebt, dan zit er meestal een dipswitch op je mamaplank waarmee je de multiplier instel.
Hangt dus volledig af van wat voor een mobo je hebt.....

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 20:22 schreef r0ck3t het volgende:
Deze gast lult btw over iets van een afterburner in de athlon plaatsen :?
kijk maar op

http://www.weethet.nl/dutch/overclock_athlon.htm :r

en hij heeft het ook over freq moet regelen met draaiknopjes? is het zo moeilijk :? :? :z
Goed lezen joh ;) op die page heeft ie het over een classic athlon, dus een Slot A cpu, daar heb je idd een GFD voor nodig :7

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat is niet zo bij je amd thunderbird?

Verwijderd

Topicstarter
^
/|\
|
|

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand op dit forum een AMD 900 Mhz Thunderbird :? en heb je hem dan overgeclockt? kan je mij dan vertellen tot hoeveel mhz je hem kan laten gaan? zonder dat ie te warm wordt

• SaURoN
  • Niet online
dat ligt er bij elke proccesor aan ! gewoon proberen zoals hier al een tig keer is gezegt

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb een TB 900, maar nog niet helemaal tot het uiterste oc'ed omdat ik mijn nieuwe koeler nog niet binnen heb.

Ik draai momenteel alleen op 110 Mhz fsb (Mem 146 Cas 2 :P).
Zo gauw als ik mijn koeler komende week binnen krijg ga ik eens wat prutsen :)

Verwijderd

ik heb ook een tb 900, maar die draaide eerst op 1000, maar nu draait die altijd op 900, het maakt niet uit of ik die nou op 10*100 zet of 9*103. het blijft gewoon 900
ik heb de L1 bruggen verbonden, 2x zelfs en de L1 dingen raken elkaar niet aan.

Verwijderd

Mijn 900 Mhz@1100Mhz loopt beresoepel. Je moet alleen zorgen dat je genoeg koeling hebt.

Verwijderd

Gewoon even je L1-bruggen inkleuren en je multiplier instellen op 11(lager kan ook, maar is natuurlijk niet de bedoeling)
Pagina: 1