Bandbreedte controleren en beheren per pc in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elmagico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-03 12:32
Graag wou ik vragen of iemand ervaring heeft met soft-of hardware voor bandbreedte te controleren.
Mijn verhaal is als volgt: Een woning met 5 huurders bevat een thuisnetwerk van 5 pc's met 1 breedbandverbinding (20 Mbit / 35 gig/maand). Er is altijd een leuke jongen die de volledige maandelijkse limiet voor zich neemt met als gevolg dat de andere bewoners klagen.
Kan je per private ip mbv een router of server de bandbreedte snelheid en limiet instellen?
Indien ja, iemand enige voorstellen?
Alvast bedankt!

• N0MAD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Ja dat kan maar dan word het wel een oude pc als router instellen en dan is er legio windows/linux software te vinden die dit kan. Ben niet zeker of je een datalimiet kan instellen maar een bandbreedte limiet zeker.

edit: deze gebruik ik zelf (weliswaar op 1 pc) http://www.netlimiter.com/

[ Voor 15% gewijzigd door N0MAD op 22-08-2007 20:52 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
ClarkConnect schijnt dat te kunnen, ik ben er niet zeker van in welke versie.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 09:20
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:58:
ClarkConnect schijnt dat te kunnen, ik ben er niet zeker van in welke versie.
Allen :)

ClarkConnect werkt overigens erg leuk, je bent alleen een bakje kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Optix op 22-08-2007 21:01 ]

.

• elmagico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-03 12:32
Thx voor de replies. Ik vraag me enkel af of er ook een simpele 'home' router bestaat die dit kan.
Anders, als je alles legaal wil, ben je toch weer direct enkele licenties en een kleine server config kwijt.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 21:40
Volgens mij kan mijn Linksys met Tomato (in mijn geval) wel enigszine QoS achtige dingen doen.

http://www.polarcloud.com..._does_qos_work_in_general

[ Voor 26% gewijzigd door paella op 22-08-2007 21:10 ]

No production networks were harmed during this posting

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 09:20
elmagico schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:08:
Thx voor de replies. Ik vraag me enkel af of er ook een simpele 'home' router bestaat die dit kan.
Anders, als je alles legaal wil, ben je toch weer direct enkele licenties en een kleine server config kwijt.
ClarkConnect is gratis, klein servertje ben je wel kwijt. Maar haal een oud bakje op marktplaats voor 50 euro. Dan ben je klaar en misschien nog goedkoper uit dan een router kopen ook nog...

.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

elmagico schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:08:
een simpele home router kan dit niet. Daarom is het ook een simpele home server.
Clarkconnect is gratis, dus een licentie kost je dit niet.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-03 09:27
Bij de bijv. Draytek Vigor 2700 kan je de bandbreedte per IP (of range) de up/download snelheid limiet instellen. Als je nou even een rekensommetje doet met hoeveel megabit 24/7 downloaden je door dat limiet heen bent, dan deel je dat weer door 5 en knijp je deze per PC op die snelheid af... Moet ook gaan toch? ;)

Let wel, Drayteks zijn duur... Kwaliteit kost echter geld...

• N0MAD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Die Draytek Vigor 2700 kost meer dan 130,- en daar kan je zelf een hele fijne router/server voor bouwen.
Pagina: 1