Audio driver installatie mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Liebe Leute,

Ik heb een beetje een raar probleem, ik krijg de audio driver van m'n onboard geluidskaart niet geinstalleerd. Bij de installatie loopt hij volgens mij vast op een bepaald bestand (kan ik niet zien, gaat allemaal te snel) en vervolgens krijg ik een fout dat de installatie mislukt is: 'data invalid'. In de Device Manager staat foutcode 28. Een screenshotje voor de duidelijkheid.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- oude driver verwijderen, herstarten, driver opnieuw installeren.
- driver verwijderen, herstarten, andere versie proberen.
- Driver verwijderen, herstarten, in de bios audio uitschakelen, herstarten, nog een keer herstarten (nu vanuit windows), audio aanzetten in bios, herstarten, driver installeren.
- driver opnieuw downloaden en nog eens proberen.
- Het apparaat uit de device manager verwijderen, herstarten, apparaat weer aanzetten, herstarten, driver installaren.

Tot nu toe heeft niets gewerkt, ik blijf heel stug exact dezelfde fout houden.
Het gaat trouwens om het Tyan K8WE moederbord (zonder scsi). Ik heb deze nvidia nforce4 chipset drivers uitgeprobeerd: 6.66, 6.70, 6.86. Bovendien ook de nforce4 prof. 6.70. Het heeft altijd veilloos gewerkt, en nu opeens niet :S

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is mij 1 ding niet helemaal duidelijk.
Is dit gekomen na een herinstallatie, of "zomaar"?
Indien je niet opnieuw hebt geinstalleerd, wat is het laatste geweest dat je hebt gedaan voordat het niet meer werkte?
Heb je al geprobeerd geforceerd de drivers te installeren? Of eventueel in veilige modus geprobeerd te installeren?
Heb je de drivers bij Tyan vandaan gehaald, of gewoon bij NVidia van de site?
De drivers die wel werkten voorheen, waren dat exact dezelfde als die je nu hebt geprobeerd, of heb je toen andere bronnen gebruikt?
Mijn onboard audio laat zich ook niet door de NForce software installeren, daarvoor moest ik echt de drivers van de fabrikant hebben. Stomme is dat als deze er eenmaal opstaan, ik wel met de NVidia drivers kan updaten...

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 14:33
Probeer eens deze drivers:
http://www.tyan.com/archi...html/drivers_support.html
Je zoekt de nVidia Chipset drivers voor de S2895 (denk ik, die heet de Thunder K8WE, ik denk dat dat dezelfde is?)

I see red pixels.

• -krekel-
wwwhizz schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:31:
Probeer eens deze drivers:
http://www.tyan.com/archi...html/drivers_support.html
Je zoekt de nVidia Chipset drivers voor de S2895 (denk ik, die heet de Thunder K8WE, ik denk dat dat dezelfde is?)
De driver op de tyan site is niets anders dan een gezipte versie van de normale nforce4 6.70 versie die op de nvidia site staat. Ik heb hem uitgeprobeerd, maar helaas...

Ik gebruik dus meestal de drivers van de nvidia site zelf, die zijn over het algemeen het meest up-to-date. Verder is dit euvel volgens mij 'zomaar' ontstaan, dus geen herinstallatie. Ik moet even heel hard graven wat ik ook al weer als laatst heb gedaan met mijn pc, volgens mij heb ik voor het laatst m'n VGA drivers geupdate. En daarvoor heb ik de bios van m'n moederbord bijgewerkt, ik had een hele tijd de 1.04a versie (een beta bios dus!). Ik heb er verder nooit problemen mee gehad, maar ik wilde toch liever een stabiele versie hebben, dus heb ik de 1.04 bios geinstalleerd. Ik kan mij alleen niet herinneren of een van deze acties tot het uitvallen van het geluid heeft geleid.

• -krekel-
Ik heb de bios geupdate, ik dacht dat het misschien toch daaraan kon liggen. Ik wilde eerst de oude bios terugzetten, dus de 1.04a versie, maar die heb ik nergens meer en op de site van tyan is hij ook offline gehaald. Dus ik heb de nieuwste versie erop gezet, dus 1.05. Jammer, maar helaas, ook dit heeft niets geholpen mbt mijn probleem.

Iemand nog een suggestie?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
heb je al de driver geprobeerd die je via windows online kan zoeken?

• -krekel-
Kurios schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:05:
heb je al de driver geprobeerd die je via windows online kan zoeken?
via de windows update kun je ook een nforce audio driver downloaden, maar daarbij geeft hij tijdens de installatie ook 'failed' aan...

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 16:39
Het beste lijkt mij om alle audiodrivers te deïnstalleren in beveiligde windowsmodus.
Dan worden alleen Windows eigen drivers gebruikt en zijn alle andere bevrijd van de hardware.
Na een normale herstart alles opnieuw installeren.

Als dat niet zou helpen, is het misschien raadzaam om eens te kijken voor een update voor je
chipset drivers. Een biosupdate kan je systeem softwarematig veranderen en je oude windowsinstall
gaat nog uit van de oude situatie en dus misschien konflikten.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:32

Thandor

SilverStreak

Het betreft hier een audio driver installatie. De kans is groot dat het hier om een software probleem gaat. Echter is het handig om dat eerst even uit te zoeken alvorens ik het verplaats naar Windows Clients :). Tevens is het makkelijk om te vermelden welke versie van Microsoft Windows je op dit moment draait.

Probeer in ieder geval eens even een Linux LiveCD uit. Een Linux distributie die direct van CD te starten is. Bekende namen zijn Knoppix en Ubuntu. Mocht je daar wél geluid hebben dan heeft het topic hier in Overige Hardware niets te zoeken ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• -krekel-
cornfed99111 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:20:
Het beste lijkt mij om alle audiodrivers te deïnstalleren in beveiligde windowsmodus.
Dan worden alleen Windows eigen drivers gebruikt en zijn alle andere bevrijd van de hardware.
Na een normale herstart alles opnieuw installeren.

Als dat niet zou helpen, is het misschien raadzaam om eens te kijken voor een update voor je
chipset drivers. Een biosupdate kan je systeem softwarematig veranderen en je oude windowsinstall
gaat nog uit van de oude situatie en dus misschien konflikten.
Ik heb inderdaad ook al in veilige modus de driver gedeinstalleerd, dat gaat prima op zich, maar de installatie gaat dan als nog fout. Zoals ik in de openingspost heb aangegeven, heb ik al meerdere chipsetdrivers uitgeprobeerd, zowel een oudere waarvan ik zeker weet dat die werkt, als ook de nieuwste, helaas zonder resultaat.

Ik gebruik btw windows XP prof.

In het weekeinde ben ik weer thuis, dus dan ga ik verder kijken. Ik heb nog wel ergens een oude HDD liggen, kan ik wel even een windows install op zetten en kijken wat er dan gebeurt.

• -krekel-
Vanavond heb ik even op een oude schijf een verse windows installatie gedaan. En daar werkte het geluid gewoon wel, dus het is een software fout in mijn huidige windows installatie. (Admin, verplaats dit topic aub even ;) ).

Maar goed, een driver foutje.... wie geeft raad? Moet ik een of ander driver-opschoon programma gebruiken? En wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? Of moet ik het op een hele andere manier oplossen?

• cornfed99111
Is het niet een bug? Misschien zijn software compatibiliteits problemen met de soundcard versus bios?
of
Kijk eens in Windows Foutrapportage in Systeeminfo (softwareomgeving).
of
Anders dit: Kan je de soundcard deactiveren in het bios? Indien ja. Doen dus en dan deïnstalleren in
beveiligde modus. Daarna windows gewoon opstarten. Kijk in Apparaatbeheer of de geluidskaart
echt weg is. Reboot. In het bios de geluidskaart weer aanzetten. Reboot en dan installeren.

• -krekel-
cornfed99111 schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:48:

Anders dit: Kan je de soundcard deactiveren in het bios? Indien ja. Doen dus en dan deïnstalleren in
beveiligde modus. Daarna windows gewoon opstarten. Kijk in Apparaatbeheer of de geluidskaart
echt weg is. Reboot. In het bios de geluidskaart weer aanzetten. Reboot en dan installeren.
Dit heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het bestandje waar de installatie op fout gaat ksproxy.ax heet. Ik heb zitten googlen maar ben er niets wijzer van geworden.

Verwijderd

al geprobeerd ksproxy.ax van driver-guide proberen te downen?
anders probeer een progje als aida32 dat inspecteert je pc en geeft gelijk een link naar de driver...

• cornfed99111
Kijk eens hier naar:
http://support.gateway.com/s/issues/118013610.shtml

Volgens mij heeft het iets te maken met DirectX.

[ Voor 26% gewijzigd door cornfed99111 op 03-09-2007 15:57 ]

• -krekel-
ik heb het opgegeven. Ik heb ook nog Driver Cleaner geprobeerd, maar dat loste geen problemen op. Ook de system restore functie van windows zelf heeft niet gewerkt. Dus ik heb maar een backup gemaakt van de harde schijf en windows opnieuw geinstalleerd. En nu werkt het geluid wel :)
Pagina: 1