[Raid 0] Lage Transfer Rate

Pagina: 1
Acties:

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb een uit nieuwsgierigheid mijn Raid 0 configuratie ge-benchmarked en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/9305/hdtunery2.jpg

Het betrefd 2x "Raptor X 74GB (SATA, 10.000RPM)" in Raid 0. Ik heb ook vaker last van dat alles even blijft hangen, en nee het ligt niet aan mijn CPU of RAM geheugen, heb deze beiden al 12 uur getest met Orthos. Maar zo te zien heb ik bij de transfer rate 0.8MB/sec, kan iemand hier een verklaring voor geven? :(

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:48
Test nog eens? Niet toevallig een ander programma dat even actief is op de HDD? Virusscanner wellicht?

• Tendency
Nee, dit heb ik voorheen getest in de Veilige Modus, resultaat:
1. Lagere Transfer Speeds
2. Minimum 0.1MB/sec
3. Maximum 93MB/sec
4. Vijf keer een dal richting 0.1MB/sec

EDIT:
Ook heb ik alles (HDD, RAM, CPU, GPU) ge-benched op fouten, geen van deze heeft fouten. Mijn RAM geheugen is 1 maand geleden al vervangen geworden ivm een defecte module.

[ Voor 40% gewijzigd door Tendency op 22-08-2007 20:10 ]

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:48
Hmm. Toevallig een CD / DVD station of andere HDD die in PIO mode (kan je zien in apparaatbeheer) staat? Dat wil nog wel eens zorgen voor een hapering. Verder heb je de nieuwste drivers al geprobeerd? Eventuele firmware van je RAID controller updaten? Misschien ook wel even handig om te vertellen wat je RAID controller / overige hardware is.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Raptors zijn SATA, dus pio en dma gebeuren heb je als het goed is geen enkel omkijken meer naar.

Ik zou zeggen: Probeer eens meerdere benchmarktools:

1. HDTune
2. ATTO
3. HDTach
4. PCMark05 HDD test
5. Sisoft Sandra of Lavalys Everest schijf benchmark

Laten ze allemaal een lage average of heel veel drops naar 1MB/s zien, dan zou je de volgende dingen kunnen doen:

1. Chipset drivers installeren en zo nodig updaten of opnieuw installeren.
2. Probeer andere SATA kabels voor je schijven. Misschien is 1 kabeltje een beetje rot.
3. Maak een backup van je systeem/bestanden en gooi de RAID0 weg. Maak een nieuwe RAID0 aan (eventueel op andere SATA poorten van het moederbord, valt onder 2.) en probeer dan nog eens te testen.
4. Test de schijven individueel en kijk of ze allebei normaal presteren. Volgens mij doet 1 raptor iets van 70-75 MB/s op een accesstime van ~7.5ms

Goud is geen geld

• Tendency
Ok, ik zal dit proberen. Maar is het normaal dat mijn maximale transfer rate rond de 100MB/sec zit? Of dient dit (veel) hoger te liggen? Bedankt voor de informatie.

EDIT:
Zou het wat uitmaken als ik het volgende inschakel?

Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/1198/volumexa5.jpg

EDIT#2:
Link naar mijn systeem specificaties

[ Voor 43% gewijzigd door Tendency op 22-08-2007 23:06 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Tendency schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:57:
Ok, ik zal dit proberen. Maar is het normaal dat mijn maximale transfer rate rond de 100MB/sec zit? Of dient dit (veel) hoger te liggen? Bedankt voor de informatie.

EDIT:
Zou het wat uitmaken als ik het volgende inschakel?

[afbeelding]

EDIT#2:
Link naar mijn systeem specificaties
Windows is vrij duidelijk met die schrijfcache optie. Als je gewoon een stabiele PC hebt die niet zomaar vastloopt of BSOD's geeft kun je die schrijfcache gerust inschakelen. Maar voor een RAID0 geldt altijd: maak backups of zet er geen belangrijke bestanden op die je niet kan missen/moeilijk kunt terughalen.

Schrijfcache doet precies wat in de naam zit. Een cache waar schrijfopdrachten in worden geplaatst om zo efficienter weggeschreven te kunnen worden. Ook bestanden die vaak gelezen worden kunnne baat hebben bij een ingeschakelde schrijfcache.

Voor de performance zeker aanzetten dus.

Goud is geen geld

Verwijderd

frankknopers: RAM write-back is natuurlijk enorm risicovol. Je kunt je dan geen enkele crash, reset of stroomstoring permitteren. Enkel geschikt voor een RAID0 waarop de gegevens niet onvervangbaar zijn of er een steengoede backup van is.

@TS test alsjeblieft even met een echte benchmark?

• Tendency
Wat bedoel je met een échte benchmark? HDTune is de enige die echt werkt, de rest moet ik óf onder compatibiliteitsmodus draaien óf moet ervoor betalen. Ik heb namelijk Windows Vista Home Premium 64bit. Zou je alsjeblieft een link kunnen geven naar een goed programma dat stabiel werkt onder Windows Vista Home Premium 64bit versie, en eventueel loopt onder de veilige modus.

Verwijderd

Ikzelf heb precies hetzelfde probleem als jij op een Gigabyte DS4 (dezelfde RAID controller) met twee raptors in RAID0, ik kom hooguit op de 100 MB/s transfer rate. (voorheen op een AMD 3200 zat ik op 120 MB/s)

Zelf heb ik write-cache al aangezet, de nieuwste drivers installeren voor de RAID controller en de bios geupdate. Welk moederbord heb jij ? Op de mijne heb je ook nog een jMicron RAID controller, hoewel deze nog slechter presteerd dan die van Intel zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 12:51 ]

Verwijderd

Tendency schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:44:
Wat bedoel je met een échte benchmark? HDTune is de enige die echt werkt, de rest moet ik óf onder compatibiliteitsmodus draaien óf moet ervoor betalen. Ik heb namelijk Windows Vista Home Premium 64bit. Zou je alsjeblieft een link kunnen geven naar een goed programma dat stabiel werkt onder Windows Vista Home Premium 64bit versie, en eventueel loopt onder de veilige modus.
Veilige modus heeft mogelijk veel acceleratie uitstaan waardoor je nooit een realistisch resultaat krijgt. Het punt met HDTune is dat hij niet via je filesystem test en het een simpele benchmark is die bedoeld is voor kale schijven op een even kale controller. Zodra je wat intelligentie toepast op de IDE controller of bijvoorbeeld RAID controller, is HDTune nutteloos. Dat heeft te maken met read-ahead. Een filesystem zoals NTFS zal vooruit lezen, zonder dat kan een RAID array nooit goed lezen omdat het voor zijn snelheidsverhoging afhankelijk is van parallellisatie. Door een queue size van 1 te gebruiken, zoals bij HDTune, kun je die parallellisatie niet goed benutten.

Mijn advies is dan ook:
  • SiSoftware Sandra en dan de filesystem benchmark
  • ATTO, de 256MB versie (32MB versie kun je beter niet gebruiken)
  • IOmeter eventueel, daar kun je ook de queue depth instellen
  • zelf testen met explorer, ramdisk copytests bijvoorbeeld. Een goede is Ramdisk Plus (shareware).
Pagina: 1