Toon posts:

SATA harddisk als IDE herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gister heb ik een nieuwe PC en daarin heb ik een SpinPoint T166 SATA harddisk aan gekoppeld. Het enige probleem is dat hij in IDE mode staat, als ik de PC opstart zie ik bij first boot device gewoon IDE harddisk, terwijl die wel met een SATA Kabel aangesloten staat. Ik hoefde trouwens niet een floppy disk en F6 te drukken tijdens windows installatie, wat ik vroeger met oudere SATA harddisks wel moet doen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?

• tweakernoob
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-04-2025

tweakernoob

Vragen mag

Om wat voor PC gaat het en wat voor BIOS draai je.

Het ziet erna uit dat er mischien een emulated/native mode hebt in je BIOS die van je SATA een Virtuele IDE schijf maakt wat de installatie makkelijker maakt van een besturings systeem. Maar zonder de opties van SATA (RAID of andere opties). zodat wanneer je het besturingssysteem hebt geinstalleerd moet je de driver installeren van de SATA controller en dan kan je die mode uitschakelen. Altans bij sommige is dat het geval.

Maar laat even weten wat voor PC/ mobo je hebt !

tweakernoob

Euhm !

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Bij 1 van mijn pc's met een Phoenix bios en een onboard Silicon sata controller kun je dit in de bios instellen. Op de eerste pagina van de bios bij "Onboard PCI S-ATA Controller" kun je Raid by rom of IDE by bios kiezen. Standaard staat deze op IDE by bios, misschien is dat bij jou hetzelfde? Dit zou je kunnen veranderen. Houd er wel rekening mee dat je van te voren even de drivers in windows van de controller moet installeren alvorens deze op raid by rom te zetten. Anders start je systeem niet meer op. (Houd er rekening mee dat windows kan vragen om heractivatie van de windows licentie.)

[ Voor 8% gewijzigd door richeh op 22-08-2007 17:45 ]