Ik heb eigenlijk gevoel dat ie niet even oefent hoe ie moet zagen, en lijn dikker maken.
Het is beter NAAST de lijn zagen dan meteen overheen. Naast de lijn zagen zie je fouten sneller en kun je corrigeren. Op de lijn zal 1-2 mm afwijking maken omdat lijn al verdwenen is, en corrigeren zal sloom gaan.
Grote cirkelzaag - ja ik denk dat hij daarmee eindelijk recht kan zagen. Maar alleen grote stukken. De kleine stukken zoals openingen voor moederbord en voeding is cirkelzaag te groot en dus zinloos.
Decoupeerzaag of nieuwe multizaag (zoals ik eentje heb - Bosch ding) zul je moeten nemen voor meer precisie. En zaag niet scheef in decoupeerzaag schroeven, dan moet je hele machine schuin doen tov zaagblad, en dat is ook beetje vervelend.
Ik ben eigenlijk wel mee eens dat dit erg golvend is, alsof het met haast is gemaakt.
Voor volgende keer: eerst voorzagen en oefenen, probeer uit te zoeken hoe je recht kan zagen.
Trek wat dikkere lijn doorheen, die net naast afmeting moet staan (tegenaan dus) en zaag je dan ook erlangs. Altijd lange lineaal nemen, hier en daar streepje, dan doortrekken.
Ik heb vroeger heel wat gezaagd met alu EN MDF DDR mat. Door goed dingen te voorbereiden en correct uit te voeren, kan ik bijna helemaal recht zagen. Dat kun je vast ook wel.
De cirkelzaag is nog lomper. De zaaglijn is al snel 3 mm breed. Zaag daarom langs de dikke lijn. Een geleide rail is zeker heel goed idee, vooral voor iemand die nog niet recht kan zagen.
Veel succes met recht zagen, en maak er maar mooie casemod van.

En ja, voordeel van goed zagen is dat alles perfect past zonder veel bijvijlen. Ook rustig zagen is belangrijk. Neem alle tijd, want je kan maar 1 keer doen. En graag veiligheidsbril. Daarmee kun je wat dichterbij kijken. Doe je geen bril op, dan kan je niet dichtbij kijken, en ga je op afstand al wiebelend door hout heen zagen. Dat kan niet!
Ik heb nog 1 advies: lijm nog niet alles aan elkaar als er nog gat in moet komen. Ik denk dat je in reeds gemonteerde kast zit te zagen en dat is onhandig werken dan zagen in losse plank op de werkbank. Dan krijg je inderdaad golvende lijnen. Klopt dat?
[
Voor 9% gewijzigd door
MrDummy op 26-08-2007 20:20
]