Toon posts:

Computer start niet op na nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Gister is mn voeding doorgeburnt en heb meteen een nieuwe gekocht. Die ouwe voeding was eentje van 250 watt en de nieuwe zou niet tot problemen moeten leiden volgens de verkoper. Nou is het probleem dat de comp niet meer opstart. De comp gaat wel aan. oa de ventilator van de processor(die op het moederbord zit) gaat wel draaien --> volgens mij krijgt het mobo dan stroom of maak ik hiet een vergissing?? Verder is het een ASRock mobo met onboard videokaart/audio/netwerkkaart etc. Ik heb de cd rom en floppy nog niet aangesloten, alleen de harde schijf dus.

Ik heb sterk het idee dat de schijf niet functioneerd daar er ook geen HD lampjes gaan branden. Deze is echter wel aangesloten op stroom.

Heeft iemand een idee wat hier aan het handje is. In de comp draait alleen het mobo met alle onboard kaarten en de CPU en de HD is aangesloten. Zou moeten werken lijkt me.

Een puntje is wel dat de kabel vanuit de voeding die op het mobo moet worden aangesloten breder is dan de poort op het mobo. Echter, hij sluit wel goed aan en zoals eerder gezegd gaat de ventilator van processor draaien.

Dank alvast!!!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06-2025

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Type voeding? Doorgebrande voeding kan schade hebben veroorzaakt aan het moederbord, voor de rest geen piepjes via de systeemspeaker? Geen meldingen op je monitor?
verder is de Hangen en opstartproblemen guide een goede startplek..

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:33
Het kan kortsluiting zijn geweest in de randapparatuur, die vervolgens de voeding heeft beschadigd. Dus er kan ook wel iets anders kapot zijn, en dan start ie niet meer op.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

4Pins 12V stekker wel aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter

Ik heb idd vanuit de voeding wel een 4 pins stekker maar heb geen idee waar ik deze kan aanpluggen op het mobo??

Is dat trouwens de 4 pins in blik vorm of die ene met 4 pinnen naast elkaar?

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:46:

Ik heb idd vanuit de voeding wel een 4 pins stekker maar heb geen idee waar ik deze kan aanpluggen op het mobo??

Is dat trouwens de 4 pins in blik vorm of die ene met 4 pinnen naast elkaar?
Dit is een vierkante stekker met een 1 lipje aan het uiteinde.

Verwijderd

Topicstarter
deze vierkante stekkert heb ik niet aangesloten, simpelweg omdat ik nergens een plek kan vinden waar ik deze unit kan inpluggen.....

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:52:
deze vierkante stekkert heb ik niet aangesloten, simpelweg omdat ik nergens een plek kan vinden waar ik deze unit kan inpluggen.....
Ik kom hem over het algemeen linksbovenin het moederbord tegen. Maar goed dat kan bij iedere gebruiker anders zijn. 8)7 Wat voor type Asrock moederbord heb je? :/

[ Voor 5% gewijzigd door richeh op 22-08-2007 17:53 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
jeetje mina kan het nog kariger?

Graag even specs van de beide voedingen en de rest van de computer. Ik wil graag helpen, maar ben niet helderziend.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:52:
Op een Pentium 1 moederbord kan dat ook niet, maar aangezien je geen enkele nuttige info geeft weten we niet of ie bij jou wel aangesloten moet worden.

Het is een vierkante stekker (dus niet rechthoekig, blikvorm :? ) met twee zwarte en twee gele draadjes eraan. Naast de CPU zit een vergelijkbaar stekkertje op het mobo, maar dan van het andere geslacht.

Behalve dat alles ben je niet de enigste user hier met problemen, misschien zijn er ook wel mensen die jouw probleem al eens hebben gehad. Misschien weten zij ook de oplossing: [search=computer start niet op voeding]

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 22-08-2007 18:02 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ASRock K7VM2 moederbord. voor afbeelding zie http://www.ciao.co.uk/ASRock_K7VM2__5410852

Verder zit er in een maxtor 40 gig hd in en draait ie op een 230 volt 4 a Konig voeding

Ik heb verder heel sterk het vermoeden dat die HD niet draait. Dit geeft namelijk geen enkel geluid en lampen branden niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 18:14 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:03:
Het is een ASRock K7VM2 moederbord. voor afbeelding zie http://www.ciao.co.uk/ASRock_K7VM2__5410852

Verder zit er in een maxtor 40 gig hd in en draait ie op een 230 volt 4 a Konig voeding

Ik heb verder heel sterk het vermoeden dat die HD niet draait. Dit geeft namelijk geen enkel geluid en lampen branden niet.
de lampen van de harde schijf? je bedoelt de koplampen?

Verwijderd

Op een rijtje dus:
- PC start niet
- Nieuwe voeding
- ASRock K7VM2 mobo
- Maxtor 40GB HDD

heb je geprobeerd de PC te starten met alleen de CPU (+ koeler), 1 latje geheugen, grafische kaart en voeding?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Die 12V stekker is in ieder geval niet nodig, dus dat is het probleem niet.
Of de harde schijf wel of niet is aangesloten of werkt, is ook niet van belang voor het starten van de pc, als daar wat mee is, merk je dat wel als je OS niet boot ;) Tenzij die schijf echt vreselijk beschadigd is en daardoor het hele systeem plat legt, maar die kans is erg klein, maar je kan kijken wat er gebeurt als je de schijf helemaal niet aansluit.

Wat inderdaad interessant is, is of het moederbord piepjes geeft als je bijvoorbeeld zonder geheugen probeert op te starten (weet wel zeker dat er een speakertje is aangesloten!)

Maar het zou dus zomaar kunnen dat je oude voeding het moederbord heeft meegenomen in z'n graf, zeker bij een oude (doorgaans minder goed beveiligde) voeding zou dat goed kunnen.

O ja, over die voedingsstekker, tegenwoordig wordt er een 24-pins stekker gebruikt, vroeger 20-pins. Je zou er verloopje voor kunnen halen, maar het werkt ook perfect als je die extra vier pinnen er loos naast hebt zitten. Veel voedingen hebben deze extra vier pinnen ook los van de 20-pins stekker voor de oudere moederborden.

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 22-08-2007 19:19 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Vraag aan je leverancier van je voeding speciaal naar een voeding voor dit moederbord, of een verloopstukje,er zit een verschil in de ATX en de nieuwere ATX voedingen.
het verschil tussen ATX 1 en 2 is het aantal pins voor het moederbord, ATX gebruikt 20 pins, en ATX2 24 pins.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb even geprobeerd te booten zonder DDR en zonder harde schijf en het resultaat is hetzelfde. Krijgt wel stroom(ventilator cpu op mobo draait) maar verder geeft ie geen kick. Gewoon zwart beeld en net zo min response als met hd en intern geheugen.

Lijkt er dus op dat die HD helemaal niet wordt getriggerd.

Heb verder vier pinnen teveel aan die voedingsstekker van voeding naar mobo maar zoals al aangegeven maakt dat niet uit. Daar ligt het probleem dus niet. Verder had ik eerst een 250 v voeding en nu 230 maar dat zou compatible zijn volgens de verkoper.

Vage materie en ga er denk niet uitkomen. Heb wel ergens iets gelezen over het detachen van de batterij op het mobo(CMOD). Heeft iemand nog goeie tips?? dan geef ik het een last try..

Bolie

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:31:

Vage materie en ga er denk niet uitkomen. Heb wel ergens iets gelezen over het detachen van de batterij op het mobo(CMOD). Heeft iemand nog goeie tips?? dan geef ik het een last try..
CMOS ;). Tjha.. je kan proberen even je bios te resetten. Stroom van de computer af halen, batterij er uit voor 5 minuutjes en dan er weer in. Wilt nog wel eens helpen. Echter kan het ook zo zijn, wat ik dus afgelopen zondag heb gehad, dat de voeding ook je mobo heeft vermoord. Dr is een heel gat in me southbridge gebrandt... Beetje jammer.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:31:
Nou ik heb even geprobeerd te booten zonder DDR en zonder harde schijf en het resultaat is hetzelfde. Krijgt wel stroom(ventilator cpu op mobo draait) maar verder geeft ie geen kick. Gewoon zwart beeld en net zo min response als met hd en intern geheugen.

Lijkt er dus op dat die HD helemaal niet wordt getriggerd.

Heb verder vier pinnen teveel aan die voedingsstekker van voeding naar mobo maar zoals al aangegeven maakt dat niet uit. Daar ligt het probleem dus niet. Verder had ik eerst een 250 v voeding en nu 230 maar dat zou compatible zijn volgens de verkoper.

Het symptoom lijkt erg op een overleden moederbord ;( Helaas kan je dat pas vaststellen met een ander moederbord waarvan je weet dat die werkt, of je moet toevallig een test-kaart hebben waarop je kan aflezen hoe het bord zo'n POST doorloopt..

Ik gok trouwens dat je oude voeding geen 250 Volt was, maar 250 Watt ;) Je nieuwe voeding zal wel minstens 300 Watt zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1